از لابه لاي نشريه هاي قديمي

و فروغ دانش را پایه گذاریم بر برج‌ها که نمایشگر روح جدید صنعت نفت هستند

شنبه دوم شهریور ماه 1398و فروغ دانش را پایه گذاریم بر برج‌ها که نمایشگر روح جدید صنعت نفت هستند

 لابلای قفسه‌های کتابخانه مرکز اسناد صنعت نفت، بولتن‌‎ها و گزارشاتی دیده می‌شود که شاید در کمتر کتابخانه‌ای شود سراغ گرفت. یکی از جذاب‌ترین این بولتن‌ها، کتابی است با نام «پژوهش» که در واقع گزارش عملکرد سالیانه دانشکده نفت آبادان است و با عنوان فرعی «کتاب سال دانشکده نفت آبادان، 1347» منتشر شده است. گزارشی یک ساله از فعالیت‌های دانشکده نفت آبادان که کتاب مربوط به سال 1347 آن در مرکز اسناد صنعت نفت موجود است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم ، در پیشگفتار این کتاب آمده: «در خلال درس و فعالیت، و در میان کلاس و رستوران، شبانه‌روزی و دانشکده آهنگی جریان دارد که نمایشگر روح شاد و کوشای ما دانشجویان است: کتاب سال کوششی است تا نت‌های این آهنگ را در کنار هم بچینیم و در سالیان آینده، وقتی که با سرانگشتانمان صفحاتش را ورق می‌زنیم، این آهنگ شاد و روحبخش را که مملو از خاطرات یک ساله ماست، بشنویم.

1

در ابتدای این کتاب مختصری از تاریخچه دانشکده نفت آبادان آورده شده: «دانشکده نفت آبادان که به وسیله شرکت ملی نفت ایران اداره می‌ شود، دارای دوره‌های عالی مهندسی نفت و امور حسابداری و بازرگانی است. دانشکده نفت آبادان در سال 1318 تاسیس شد و در ابتدا آموزشگاه فنی نفت آبادان نامیده می‌شد. دانشجویان پس از یک سال آموزش تمام وقت مقدماتی و چهار سال تحصیل توام با کار با درجه لیسانس فنی در رشته‌های شیمی نفت، مهندسی پالایشگاه، مهندسی مکانیک و مهندسی برق فارغ‌التحصیل می‌شدند».

در سال 1335 دانشکده نفت آبادان با برنامه مهندسی عمومی شروع به کار کرد. دانشجویان این دوره از بین دارندگان کارنامه کلاس چهارم ریاضی انتخاب مي شدند و پس از طی دو سال تحصیلات مقدماتی و اساسی، چهار سال به تحصیل مهندسی عمومی می‌پرداختند. از مهر ماه سال 1341 دانشکده فنی آبادان به نام دانشکده نفت آبادان نامیده شد و برنامه جدید تحصیلی در رشته‌های مهندسی نفت و حسابداری و بازرگانی شروع شد که دانشجویان از آن پس از طی دوره چهار ساله به اخذ درجه لیسانس در رشته‌های مزبور نائل می‌شدند.

برنامه‌های تحصیلی دانشکده همه به تصویب شورایعالی فرهنگ رسیده و نیز توسط شورای مهندسی و حرفه‌ها در آمریکا مورد تایید قرار گرفته بود.

تصویری از هیئت امنای دانشکده نفت در آن سال نیز در صفحات ابتدایی منتشر شده که شامل کسانی همچون دکتر منوچهر اقبال (رئیس وقت شرکت ملی نفت ایران)، مهندس عبدالله ریاضی (رئیس وقت مجلس شورای ملی)، مهندس خسرو هدایت، مهندس باقر مستوفی (نخستین رئیس شرکت ملی پتروشیمی ایران)، مهندس تقی مصدقی، مهندس لطیف رمضان‌نیا، مهندس ناصر شریف رازی و دکتر بهادر حق‌جو (رئیس دانشکده) بوده‌اند.

2

هیئت امنای دانشکده نفت آبادان: دکتر اقبال (رئیس)، مهندس ریاضی، مهندس خسرو هدایت، مهندس باقر مستوفی، مهندس تقی مصدقی، مهندس لطیف رمضان‌نیا، مهندس ناصر شریف‌رازی، دکتر حق‌جو (رئیس دانشکده)

این کتاب، مثل اغلب کتاب‌های سال یک دانشکده، شامل آشنایی با ساختار اداری دانشکده، دپارتمان‌های آموزشی، آزمایشگاه‌ها و کتابخانه و معرفی کوتاهی از روسا، استادان، کارمندان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان هر رشته است. بخشی از کتاب نیز به فعالیت‌های جنبی دانشکده از قبیل تشکیلات دانشجویی مانند شورای دانشجویی، کمیته‌ها و انجمن‌ها از قبیل کمیته امور اجتماعی، انتشارات، انتظامات، بانک، بوفه، تفریحات، شبانه‌روزی، غذا، کمیته کار، کتاب سال، کمیته ورزش، کمیته هماهنگ کننده و انجمن‌هایی از قبیل انجمن اسلامی، انجمن بازرگانی و حسابداری دانشجویان و انجمن عکاسی پرداخته شده است.

3

آزمایشگاه شیمی دانشکده نفت آبادان

به نظر می‌رسد انجمن اسلامی دانشکده در این سال‌ها بسیار فعال عمل می‌کرده و به کمیته‌های متعددی تقسیم شده بود که شامل کمیته‌های سخنرانی و نماز جمعه، کتابخانه، انتشارات، روابط عمومی، کمیته روزه و کمیته برگزاری جشن‌ها که دو كميته آخر موقتی و باقی دائمی بوده اند. از میان مشهورترین کسانی که در دانشکده نفت آبادان سخنرانی کرده اند می‌توان به مرحوم مهندس بازرگان و دکتر شریعتی اشاره کرد، در میان عکس‌های همین مجموعه نیز سخنرانی مرحوم علامه محمدتقی جعفری در میان دانشجویان دیده می‌شود.

 

5

مرحوم علامه محمدتقی جعفری در جمع دانشجویان

بخشی از کتاب نیز به زندگی دانشجویی و فعالیت‌ها در کوی دانشجویان اختصاص یافته است. دانشجویان بخش اعظم زندگی خود را در خوابگاه شبانه روزی می‌گذراندند و برنامه‌های مفرحی برای گذران اوقات آنها در نظر گرفته شده بود. در این بخش عکس‌هایی با مضمون فعالیت‌های دانشجویی از قبیل اجرای ارکستر ایرانی دانشجویان، تئاتر، کنفرانس مطبوعاتی، سفرها و بازدیدهای دانشجویی، برگزاری جشن‌های باستانی و مذهبی و آمادگی دفاعی دیده می‌شود. ورزش نیز یکی دیگر از فعالیت‌های قابل توجه دانشجویان بوده و عکس‌ها و توضیحاتی از تیم‌های شنا، بسکتبال، والیبال، پینگ پنگ، فوتبال و جودو در این بخش آورده شده است.

4

دانشجویان رشته مهندسی اکتشاف

«از همه رنگ» عنوان بخش انتهایی کتاب است که عکس‌های متعددی از فعالیت‌های جنبی دانشجویان در همه زمینه‌ها را در خود جای داده است. جالب اینکه، این کتاب با وجودی که نشریه ای داخلی بوده است به زبان انگلیسی نمایه شده است.

6

آموزش نظامی در دانشکده