رئيس طرح و برنامه مديريت موزه ها ومركز اسناد صنعت نفت :

سهم صنعت نفت درحفظ ميراث تاريخي استان خوزستان بيشتر از متوليان اين حوزه است

يکشنبه دهم شهریور ماه 1398سهم صنعت نفت درحفظ ميراث تاريخي استان خوزستان بيشتر از متوليان اين حوزه است

رئيس طرح و برنامه مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، با تاكيد بر اين موضوع كه سهم صنعت نفت درحفظ ميراث تاريخي استان خوزستان بيشتر از متوليان اين حوزه است افزود: انتقال ديگ بخار "حمام زيباي آبادان "به موزه نفت سوزهاي كرمان باهدف جلوگيري ازتخريب و سرقت اين اثر تاريخي انجام شده است .

به گزارش روابط عمومي مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، ابراهيم رنجبرزاده با بيان اينكه،در سال هاي اخير بخشي از تاسيسات نفت سوزگرمايشي "حمام زيباي آبادان "و ديگر قطعات ديگ بخار به سرقت رفته است، از اين رو مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت براي حفظ اين آثار و مصون ماندن از دست سارقان طرح انتقال اين ديگ بخار را به موزه نفت سوزها دركرمان در دستور كار قرار دارد تا در اين موزه كه رويكرد اصلي آن معرفي نفت سوزهاست، در شرايط امن و استاندارد نگهداري شود و در معرض بازديد علاقه مندان قرارگيرد .
وي تصريح كرد: مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، تاكنون دو موزه به نام هاي "بنزين خانه" و" كارآموزان صنعت نفت "در شهر آبادان راه اندازي كرده، اين درحالي است كه تنها موزه شهر آبادان نيمه تعطيل است .
وي در ادامه در خصوص عدم ثبت ملي "حمام زيباي آبادان" افزود: اين اثر بنا به نظر كارشناسي قدمت لازم براي ثبت درفهرست اثار ملي را ندارد و چندين بار مورد بازسازي قرار گرفته است.
وي يادآور شد : برخي به دليل بي اطلاعي از تصميمي كه براي ديگ بخار "حمام زيباي آبادان "گرفته شده است در همسويي با عده اي ناآگاه جو سازي كرده اند و موضوع حفظ ميراث ماندگار صنعت نفت در كشور را مورد سوءبرداشت قرارداده اند .
رنجبرزاده ، ضمن احترام به دلسوزي هاي موجود دراين زمينه تصريح كرد: اقدام مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت براي انتقال ديگ بخار "حمام زيباي آبادان" در جهت حفظ اين اثر بوده و چنانچه امكان نمايش اين حمام به صورت موزه فراهم و امنيت تاسيسات آن تامين شود،هر زمان امكان بازگشت اين دستگاه به حمام وجود دارد.
وي خاطرنشان كرد: مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت به منظور تجهيز موزه هاي نفت آبادان، اشيا و اسناد متعددي را كه از مناطق مختلف عملياتي در صنعت نفت در سطح كشور شناسايي و گردآوري كرده بود، به آبادان منتقل كرده و درمعرض بازديد عموم قرار داده است. انتقال انواع دستگاه هاي پمپ بنزين قديمي، هواپيماي فوكر صنعت نفت از اهواز ، تانكرهاي قديمي حمل نفت از آغاجاري و انواع مستندات قديمي نفت سوز از ساير نقاط كشور به موزه هاي بنزين خانه و كارآموزان صنعت نفت آبادان از جمله اقدامات اين مديريت به شمار مي رود.
رنجبرزاده با بيان اينكه هدف ملي مديريت موزه ها و مركز اسنادصنعت نفت ، حفظ ميراث منقول و غير منقول صنعت نفت در شرايط مناسب و استاندارد است افزود: در همين راستا اين مديريت از بدو راه اندازي با بهره مندي از تخصص كارشناسان زبده اقدام به شناسايي مستندات قديمي صنعت نفت در سطح كشور كرده است. اين مستندات پس از شناسايي و ارزيابي گرداوري شده، حفظ و احيا مي شوند و در صورت لزوم مورد مرمت و بازسازي قرار مي گيرند و هريك از آنها متناسب با رويكرد موزه هاي صنعت نفت در معرض نمايش قرار مي گيرند. به طورمثال اتوبوس قديمي كه در موزه كارآموزان  شهرآبادان به نمايش درآمده است در اهواز شناسايي شد و براي بازسازي و ترميم و با صرف هزينه بالا به تهران منتقل و سپس به اين موزه منتقل شد.
رنجبرزاده افزود: در سال هاي گذشته خودروي شخصي شهيد تندگويان كه از تهران به آبادان منتقل شده بود، به علت نگهداري در شرايط نامناسب دچار خوردگي شديد شده بود كه با صرف هزينه زياد از سوي مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت پس از انتقال به تهران مورد بازسازي و مرمت قرار گرفت و در حال حاضر يكي از عناصر نمايشي موزه پمب بنزين دروازه دولت به شمار مي رود.  
وي با اشاره به اقدام موثر مديريت موزه ها و مركز اسناد در حفظ آثار تاريخي اين صنعت گفت: تا كنون 124 اثر ماندگار صنعت نفت در فهرست آثا ملي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به ثبت رسيده است كه بيش از 90 درصد اين آثار در شهر آبادان قرار دارد.
 به گفته رئيس طرح و برنامه مديريت موزه ها و مركز اسناد، اين فعاليت هرگز متوقف نشده و اين مديريت همچنان پيگير ثبت ديگر آثار مرتبط با صنعت نفت در اين شهر و مناطق نفتي در سطح كشور است.
رنجبرزاده تاكيد كرد: با توجه به جايگاه شهر آبادان در تاريخ صنعت نفت ايران اين مديريت در نظر دارد كه ديگر موزه هاي مربوط به صنعت نفت را در اين شهر راه اندازي كند و جهت انعكاس و معرفي ميراث به جاي مانده اين صنعت از هيچ كوششي دريغ نخواهد كرد .بر اين اساس انتظار مي رود اداره ميراث فرهنگي آبادان با آگاهي و اطلاع و بدون شتاب زدگي با درايت كامل همراهي و همكاري كند و از اقدامات موزه اي صنعت نفت ايران جلوگيري به عمل نياورد .