در گفت‌وگو با سیدمحمد غرضی

سومین کتاب تاریخ شفاهی وزرای نفت ایران منتشر مي شود

دوشنبه یازدهم شهریور ماه 1398سومین کتاب تاریخ شفاهی وزرای نفت ایران منتشر مي شود

به كوشش مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ايران ، سومين كتاب تاريخ شفاهي وزراي نفت ايران در گفت و گو با سيد محمدغرضي منتشر مي شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم ، تاریخ شفاهی از مهم‌ترین حوزه‌های ثبت تاریخ معاصر است که به‌ویژه به دلیل در دسترس قراردادن تجربه‌های علمی و کاربردی و نیز دریافت و ثبت دیده‌ها و شنیده‌های افراد، بخش‌های مهم و حتی نامعلوم تاریخ معاصر را بر آیندگان مشخص می‌کند و هر چه بیشتر به ایجاد تألیفات علمی و پژوهشی می‌افزاید. در این میان، صنعت نفت ایران از مباحث مهم مطرح در تاریخ معاصر است که نه‌تنها در عرصه تاریخی، اقتصادی و اجتماعی ایران، که در عرصه‌هایی از تاریخ جهان نیز مؤثر و مورد توجه است. با این توصیف، ثبت تاریخ شفاهی پیشکسوتان برای ایرانیان به‌ویژه کوشندگان امروز صنعت نفت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در این راستا، مدیریت «موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران» با در نظر گرفتن اهمیت و جایگاه بلند صنعت نفت در تاریخ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورمان، به ضبط و ثبت تاریخ شفاهی وزرا، مدیران و پیشکسوتان صنعت نفت مبادرت ورزیده است. کتاب «تاریخ شفاهی وزرای نفت ایران در گفت‌وگو با مهندس سیدمحمد غرضی (1364-1360)» یکی از این مجموعه آثار تاریخ شفاهی است که مباحث صنعت نفت در چهارساله 1360 تا 1364 در دوران وزارت مهندس غرضی را شامل می‌شود. البته شایسته توجه است که این کتاب تنها به موضوع نفت و رویدادهای مربوط به آن نپرداخته است؛ زيرا به دلیل سوابق طولانی مهندس غرضی در عرصه مبارزات انقلابی در دهه‌های 1340 و 1350، در گفت‌وگو با ایشان، علاوه بر سیر تحولات نفتی ایران در سال‌های 1360 تا 1364 و اوج دوران دفاع مقدس، نقبی هم به تحولات سیاسی معاصر ایران زده شده است. در واقع، این کتاب نگاهی تازه به تحولات سیاسی ایران در دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی دارد و می‌تواند برای پژوهشگران زمینه پژوهش‌ها و مطالعات جدیدی در پیگیری حوادث و رویدادها باشد.
موضوع‌هایی همچون آشنایی با امام‌خمینی(ره) و شروع فعالیت‌های سیاسی، معاونت استانداری کردستان، استانداری خوزستان، زمینه‌های تجاوز عراق به خاک ایران و شروع جنگ تحمیلی، سابقه فعالیت‌های نفتی در ایران، ضرورت تأسیس وزارت نفت، روند صادرات نفت ایران و عربستان در آن سال‌ها، فروش نفت به کشورهای مسلمان کم‌درآمد، اوپک در سال‌های قبل و بعد از انقلاب، استفاده از تکنوکرات‌ها در وزارت نفت و... از مباحث کتاب تاریخ شفاهی دوران وزارت مهندس غرضی است.
در این کتاب، مرتضی رسولی‌پور در انجام گفت‌وگوها و مصاحبه، سیدهاشم هوشی‌سادات در مدیریت محتوا، دکتر فاطمه ترک‌چی با تنظیم محتوای متن کتاب، حمیدرضا زاهدی با ویراستاری متن و شادی حاجی‌مشهدی با انجام امور گرافیکی و هنری کتاب، همت داشته‌اند و در 82 صفحه همراه با تصاویری از دوره وزارت مهندس غرضی و نیز دیگر عرصه‌های فعالیت سیاسی وی، تنظیم شده و در آینده نزدیک در دسترس علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران قرار می‌گیرد.