تاريخ شفاهي ساختمان سابق کنسولگری انگلیس در کرمان

سالگرد ملی شدن نفت در ساختمان سابق کنسولگری انگلیس در کرمان

چهارشنبه سیزدهم شهریور ماه 1398سالگرد ملی شدن نفت در ساختمان سابق کنسولگری انگلیس در کرمان

 

*واحد پژوهش و تاریخ شفاهی مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت

 

بررسی"خط زمان"و تاریخچه ساختمان سابق کنسولگری انگلیس در کرمان که محل ایجاد موزه"نفت سوزها"در این شهر خواهد بود،تنها محدود به دوران فعالیت سیاسی و دیپلماتیک کنسولگری انگلیس نيست و پس از پایان فعالیت این مرکز دیپلماتیک نیز در قالب فعالیت شركت پخش فراورده های نفتی منطقه کرمان،قابل بررسی و تحلیل است. در همین رابطه با یکی از همکاران بازنشسته در شركت پخش فراورده هاي نفتي منطقه کرمان ملاقات کرده و اطلاعات ایشان در این زمینه را ثبت و ضبط کردیم. خانم زهرا نظری،مسئول سابق روابط عمومی شركت پخش فراوره هاي نفتي منطقه کرمان است که در طول دوران فعالیت خود اطلاعات ارزشمندی از این ساختمان در خاطر دارد.

 زهرا نظری، متولد1331 است و در13 دیماه سال 1349 (دوران مدیرعاملی مرحوم دکتر اقبال)  بعد از انجام مصاحبه و مراحل اداری، جزء نخستین بانوان کرمانی بود که در سن هجده سالگی به استخدام شركت پخش فراورده هاي نفتي منطقه کرمان درآمد. وي تمام طول مدت خدمت خود را در کرمان سپری کرد و سال یکهزار و سیصد و هشتاد و شش خورشیدی،با سمت رئیس روابط عمومی شركت پخش فراورده هاي نفتي منطقه مشهد بازنشسته شد.

DSC_0253

خوشحال از بازسازي ساختمان سابق كنسولگري

نظری ، فعالیت شرکت نفت در قبل از انقلاب و همچنین حوادث انقلاب در کرمان را به خاطر دارد .وي كه به واسطه اعتقادات و باورهای مذهبی در این فعالیت ها مشارکت نیز داشته  است ، فراز و فرود ساختمان کنسولگری و باغ منازل شرکت نفت در این سیر تاریخی را به ياددارد و ساختمان تاریخی کنسولگری را در مقاطع مختلف دیده است .
وي كه از متروک ماندن ساختمان تا استفاده برای مراسم هاي مختلف و بعد از آن مخروبه شدن ساختمان متاثر است ، اما از دیدن بازسازی آن و برنامه ریزی به عمل آمده برای تبدیل این ساختمان به موزه نفت سوزها ،خوشحال است.  

ساختمان كنسولگري فبل از تعميرات

ساختمان كنسولگري قبل از تعميرات

بر اساس اطلاعاتی که نظری به ما می دهد،تا سال یکهزار و سیصد و شصت و پنج خورشیدی،به جز ساختمان قدیمی کنسولگری در"باغ منازل"،تنها سه ویلای مسکونی وجود داشته و در این سال و در زمان مدیریت آقای"عابدین زاده"در شركت پخش فراورده هاي نفتي منطقه کرمان،شش ویلای جدید با معماری نزدیک به منازل قبلی ساخته می شود.پرونده"باغ منازل"بنا به خاطرات دقیق خانم نظری، در زونکن هایی در بخش حقوقی شركت پخش فراورده هاي نفتي منطقه کرمان وجود داشته و به اعتقاد وي ، همچنان نیز بایدموجود باشد. در رابطه با موضوع ساختمان های نفت در کرمان،همچنین خانم نظری به خاطر دارد که مستندات خرید ساختمان شرکت نفت انگلیس و ایران توسط شرکت ملی نفت در میدان مشتاقیه (همان محلی که پیشتر آقای سخی،دیگر همکار بازنشسته شركت پخش فراورده هاي نفتي منطقه کرمان در موردآن توضیحاتی عنوان كرده بود) به قیمت هفتاد هزارتومان در این پرونده ها دیده شده است.

آغاز بازسازي ساختمان كنسولگري

ساختمان كنسولگري درحال بازسازي

 

محلی برای برگزاری برخی مراسم ها

نظری متروک بودن و بلااستفاده بودن ساختمان کنسولگری را نیز به خاطر دارد و مي گويد در مقطعی این بنا مرمت ، بازسازی و به عنوان محلی برای برگزاری برخی مراسم ها مورد استفاده قرار می گرفته است . برگزاری مراسم ختم یکی از مسئولین شركت پخش فراورده هاي نفتي منطقه کرمان در این ساختمان در دوره ریاست آقای صباحی از جمله این موارد است. همچنین،یکسال پیش از انقلاب،و با انتخابی قابل توجه و تامل،مراسم سالگرد ملی شدن نفت نیز در همین باغ و ساختمان سابق کنسولگری توسط مسئولین وقت شرکت ملی نفت در کرمان برگزار شده بود تا ساختمانی که طی فعالیت دیپلماتیک خود،حافظ منافع و پیگیر سیاست های استعماری بریتانیا بود،به محل برگزاری جشن پایان سیطره این امپراطوری بر منابع نفتی ایران تبدیل شود.

تلاش براي جلوگيري از مصادره شدن ساختمان

نظری که مرحوم پدرش ،زنده یاد"علی نظری" کارگر واحد سوخت گیری فرودگاه بود ،در جریان حوادث انقلاب،از تلاش برای جلوگیری از مصادره ساختمان کنسولگری مي گويد و توضيح مي دهد ، فردی به نام"شکیبی"که از کاسبان بازار کرمان بودو در ایام انقلاب فعالیت و مسئولیتی در کمیته کرمان داشت ، برای تصرف و تخریب ساختمان مذكور مراجعه کرده بود كه وي در پاسخ به اين اقدام به برگزاری مراسم در این ساختمان توسط انجمن اسلامی کارکنان شركت پخش فراورده هاي نفتي منطقه كرمان اشاره مي كند و مانع تصرف این ساختمان مي شود .

كرمان 2

منطقه"زریسف"که باغ کنسولگری در آن قرار دارد،از محلات زرتشتی نشین کرمان بود.در همین رابطه از نظری در مورد حضور همکاران زرتشتی در بین پرسنل شركت پخش فراورده هاي نفتي منطقه کرمان جویا شدیم.وي ، حضور تعدادی همکار زرتشتی در اين شركت را به خاطر دارد ،از جمله خانم خدادادی که مسئول دفتر معاون منطقه بوده و اكنون بازنشسته شده است و هنوز نیز در کرمان زندگی می کند.

قدرداني ازكاركنان

نظری در دوران مسئولیت روابط عمومی شركت پخش فراورده هاي نفتي منطقه کرمان نیز تلاش كرد به اتفاق همکاران خود در روابط عمومی،قدردان زحمات کارکنان و ارائه دهنده خدمات فرهنگی به خانواده های ایشان باشد. از جمله اهدای کارت تبریک و هدیه نوروزی به پرسنلی که در زمان تحویل سال در شیفت کاری و در انبار نفت،سوختگیری فرودگاه و دیگر تاسیسات عملیاتی و به دور از خانواده،آغاز سال جدید را تجربه می کردند،اقدامی بود که تا سالها در ذهن همکاران باقی مانده و هنوز نیز برخی از همکاران در مواجهه با خانم نظری به نیکی از آن یاد می کنند.
برگزاری برنامه های تابستانی برای فرزندان کارکنان و همسران آنها در قالب کلاس های فرهنگی هنری و اردوهای مختلف دانش آموزی و  اعزام فرزندان کارکنان به اردوهای تابستانی در محمودآباد و همراهي با آنها از جمله مواردي است كه نظري به آن اشاره مي كند.
رئیس سابق روابط عمومی شركت پخش فراورده هاي نفتي منطقه کرمان در مورد تبدیل ساختمان کنسولگری به موزه نفت سوزها خاطرنشان مي كند : خانواده های کارکنان شركت ملي پخش فراورده هاي نفتي منطقه كرمان به طور حتم اشیاء و اسناد شخصی مهمی دارند که می تواند به تجهیز این موزه کمک کند.

بخشی از اشیائی که در موزه به نمایش در خواهند آمد

بخشي از اشيايي كه در موزه نفت سوزها ي كرمان به نمايش درخواهد آمد

موزه نفت كرمان

نماي فعلي ساختمان سابق كنسولگري در كرمان

content/1/اطلاع-رسانی/4101/قلعه-دختر-همچنان-پابرجاست