مدير موزه ها ومركز اسناد صنعت نفت :

موزه نفت سوزهاي كرمان در کشوربي نظيراست

شنبه بیست و سوم شهریور ماه 1398موزه نفت سوزهاي كرمان در کشوربي نظيراست

مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت از افتتاح موزه نفت‌سوزهاي كرمان تا پایان سال جاری خبر داد وافزود: این موزه در نوع خود در کشور بي نظير ومنحصر به فرد است و هیچ موزه‌ای با موضوع نفت‌سوزها در کشور نداریم که با اجراي كار اصولي و كيفيت بالادر راه اندازي ، به موضوع نفت سوزها پردازد.

به گزارش پايگلاه اطلاع رساني پتروميوزيم ، دکتر "اکبر نعمت‌الهی" در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت باغ موزه نفت (کنسولگری انگلیس) در کرمان گفت: تمامی کارهای ساختمانی این باغ موزه از جمله موارد ایمنی و امنیتی آن انجام شده و آماده اجراي  کارهای موزه‌ای است .
وي ادامه داد: مراحل پایانی طراحی دکوراسیون داخلی این موزه به پایان رسيده و پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) ساخت دکوراسیون داخلی و چیدمان اين موزه آغاز شده است .

آغاز ساخت دکوراسیون داخلی و چیدمان موزه

نعمت الهي ، موزه کرمان را موزه نفت‌سوزها معرفي كرد وافزود: موزه نفت‌سوزها به موضوعات مختلفی تقسیم شده است و هر اتاق عمارت کنسولگری انگلیس در کرمان به یک موضوع نفت‌سوزها اختصاص پیدا خواهد کرد. بر اين اساس هر اتاق با توجه به موضوع خاص آن، طراحی متفاوتی خواهد داشت که امیدواریم تا ماه آینده همه طراحی‌های این موزه به پایان رسد و اقدامات اجرایی چیدمان این موزه آغاز شود.

مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت با تاکید براينكه با انتخاب و چیدمان درست، زیبایی را در خدمت این موزه قرار خواهیم داد،اظهار کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم پذيراي مردم كرمان و علاقمندان به اين موزه باشيم .

دكتر نعمت الهي

دكتر اكبر نعمت الهي ، مديرموزه ها ومركز اسناد صنعت نفت

 

كيفي سازي در راه اندازی و بازسازی عمارت

وی با بیان این که مقداری از کارهای تکمیلی این موزه پس از افتتاح ادامه خواهد داشت، در ادامه به کیفیت انجام فعاليت ها در اين موزه اشاره کرد و افزود: در راه اندازي اين موزه ، کیفیت را بر سرعت ارجحیت داده‌ایم و اقدامات کیفی سازی این باغ عمارت از مرمت و بازسازی ساختمانی که به تلی از خاک تبدیل شده بودو همه دیوارها و سقف‌هاي آن  فرو ریخته بود، آغاز شد.
نعمت‌الهی ، خاطر نشان كرد: در حال حاضر با توجه به بازسازي هاي صورت گرفته ، این ساختمان ،همانند روزاول احداث آن ، شده که اين اقدام به زیبایی و قدمت شهر کرمان افزوده است .
مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ، در رابطه با کیفیت موزه، اشیاء و دکوراسیون آن نيز گفت: برای این موضوع  وسواس خاصی به‌کار برده‌ایم تا در این موزه هم زیبایی و هم کیفیت لازم را شاهد باشیم .
وي با بيان اينكه موزه‌ها دائمی هستند و مختص زمان خاصی نيستند افزود: به طور قطع این موزه برای همیشه در کرمان دايرخواهد بود وبراي اين موضوع نیاز است  كه کار ماندگاری برای مردم این دیار انجام دهیم.

اهداف شرکت نفت برای راه‌اندازی موزه

نعمت‌الهی به اهداف شرکت نفت برای راه‌اندازی موزه در این عمارت اشاره كرد و افزود: مرمت، بازسازی و نگهداری عمارت بسیار زیبای کنسولگری انگلیس که متعلق به دوره زندیه و نمادی از تاریخ سیاسی و معماری کشور است از اهداف شرکت ملی نفت ایران در این باغ عمارت به شمار مي رود .
مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ، تاكيد كرد: با این اقدام قصد داريم تا خاطره تاریخی اين عمارت از ذهن جوانان و نوجوانان این مرز و بوم پاک نشود.
وي در ادامه يادآور شد: از ديگر اهداف راه اندازي اين موزه آشنايي نسل فعلي و آينده با موضوع نفت سوزهاي ادوار گذشته در يك موزه است تا با سیر تحول نفت‌سوزها در کشور آشنا شوند.

وی با بیان این که آگاهی مردم از اینکه نفت از چه دورانی در خدمت زندگی بشر بوده از دیگر اهداف شرکت ملی نفت در راه اندازي اين موزه است، تصریح کرد: با افتتاح موزه نفت‌سوزها در پایان سال به همه اهدافمان دست پیدا خواهیم کرد.

موزه نفت سوزها، یک موزه بین‌المللی است

نعمت الهي تاكيد كرد : به طور قطع این موزه یک موزه بین‌المللی خواهد شد و ضمن آنکه باغ و عمارت آن دیدنی است و اشیاء داخل آن نیز دیدنی تر خواهد بود.
مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت خاطرنشان کرد: اشیائی که در این موزه به نمایش در خواهد آمد سال هاي سال است كه مردم از آن استفاده نمي كنند و خیلی از افراد با آنها آشنا نیستند . برخی از این اشیاء به تازگي شناسايي شده وتاكنون حتي اسمي هم از آنها نشنیده بوديم .
وي افزود:  باتوجه به اینکه برخی از مردم ایران و گردشگران خارجی با دقت زیادی تاریخ را سیر می‌کنند، به طور قطع وجود چنین موزه‌ای برای آنها جذاب خواهد بود.

موزه، مرتب بروزرسانی خواهد شد

نعمت‌الهی، پویا بودن این موزه را از سیاست‌های شرکت نفت عنوان کرد و افزود: موزه یک محل راکد نیست بلکه محلی پویا و زنده است .
مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت توضيح داد: به طور مرتب این موزه را تجهیز خواهیم کرد و همواره اشیاء و فعالیت‌های جدیدی در آن خواهیم داشت تا همیشه طراوت آن حفظ شود و بازدید کنندگان هر دفعه که به این موزه مراجعه مي كنند شاهد تغییرات جدید در آن باشند .

وی در خصوص اینکه آیا همانند این موزه در منطقه یا جهان وجود دارد؟ تصريح كرد:  با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در منطقه چنین موزه‌ای نداریم  و اطلاعي هم از اينكه آیا چنین موزه‌ای با این کیفیت در دنیا وجود دارد در دسترس نيست .

 60 درصد اشیاء موزه تاکنون تهیه شده است

وي ادامه داد: تاكنون حدود 60 درصد اشیایي که برای راه اندازی این موزه متصورشده بوديم را تهیه کرده‌‍ایم اما چون  تاريخچه اي دقيقي ازاشیاء نفت‌سوز در كشور وجود ندارد، امیدواریم بتوانيم  100درصد اشیاء پیش‌بینی شده توسط كارشناسان مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت را تهیه کنیم.
نعمت الهي اضافه کرد: ما هر روز به یک ابزار جدیدتری که نفت‌سوز بودند، شناسايي مي كنيم ، به‌طور مثال رادیو نفت‌سوز، چراغ دوچرخه نفت‌سوز، پنکه نفت‌سوز، یخچال نفتی، چراغ روشنایی دوچرخه نفتی، چراغ نفتی کالسکه‌ها، ویدئوپرژکتور نفتی، اسلایدشو نفتی و .... و در مجموع اشیایی را شناسايي و پيدا كرده ايم که همه آنها منحصر به‌فرد بوده اند .
مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت با بيان اينكه بایدهمچنان به جستجوهای خود ادامه دهیم تا وسایل نفتی دیگری بیابیم.افزود:با کاوش‌های بیشتر، به تاریخ نفت‌سوزهای کشور اضافه خواهیم کرد.
وي به راهکارهای شرکت نفت برای جمع‌آوری وسایل نفت‌سوز از سراسر کشوراشاره كرد و افزود:در این راستا يك گروه كارشناس با مطالعه‌ کتاب‌های تاریخی، سفرنامه‌ها و کتاب‌های جغرافیایی و گذشته افراد به شناسايي و تهيه اين ابزار كمك مي كنند.

موزه‌ای آبرومند برای کرمانی‌ها

نعمت الهي ، با بيان اينكه بخشی از اشیاء نفت‌سوزموزه كرمان ، در مجموعه شرکت نفت وجود داشته و بخشی از آنها به مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت هدیه شده است افزود: به منظورتكميل اشياء موجود در اين موزه برخي از اشياء خریداری شده است .

مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت خطاب به مردم کرمان يادآورشد: از مردم کرمان و به خصوص محققین و کرمان‌شناسان عزيز که در این امر به ما کمک شایانی کرده‌اند، تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدواريم این موزه همانند سایر اماكن گردشگري  کرمان که زیبا و آبرومند هستند، برای کرمان آبرومند باشد.