مشاور مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت خبرداد:

گردآوري 3 هزار قلم شيء در موزه هاي صنعت نفت

چهارشنبه بیست و هفتم شهریور ماه 1398گردآوري 3 هزار قلم شيء در موزه هاي صنعت نفت

مشاور مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت با بيان اينكه از زمان شكل گيري مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت 3 هزار قلم شيء در موزه هاي صنعت نفت گردآوري شده است خاطر نشان كرد: بخش قابل توجهي از اين اشياء از انبارهاي مازاد صنعت نفت تهيه شده است .

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم ،‌حشمت اله منعم  مشاور مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت در مراسم شب دروازه دولت كه  چهارشنبه شب 27 شهريور ماه درموزه پمپ بنزين دروازه دولت تهران برگزارشد با بيان اينكه مقد مات راه اندازی موزه های صنعت نفت ایران با حکم مهندس زنگنه وزیرنفت در تاریخ 22 دی ماه 1392 فراهم آمد. گفت : مهندس زنگنه با انتصاب دکتر اکبر نعمت الهی، به عنوان مسئول مطالعه و ایجاد موزه های صنعت نفت، به ایشان ماموریت داد تا با تشکیل کارگروهی مرکب از صاحب نظران و کارشناسان برجسته و بهره برداری از نتایج مطالعات موارد مشابه در جهان، برای پیشبرد ایجاد موزه های صنعت نفت کشور در سه شهر تهران ،‌آبادان و مسجد سليمان اقدام  كند .
وي افزود: در ابتدا تصوير روشني از ايجاد موزه هاي صنعتي در كشور وجود نداشت و در صنعت نفت هم تجربه اي براي راه اندازي موزه هاي مربوط به اين صنعت موجود نبود .
منعم خاطر نشان كرد: 110 سال از اكتشاف نفت درمسجد سليمان مي گذشت و براي ما سوال بود كه صنعت نفتي كه مخارج همه كشور را تامين مي كند چرا تاكنون موزه اي مربوط به آن در اختيار ندارد؟

منعم خاطر نشان كرد: هر موزه اي با اشياء شروع مي شود،‌ در صنعت نفت هم حجم بسيارزيادي از آثارانبارهاي مازاد به دست آمد كه ارزش موزه اي داشتند .
مشاور مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت با بيان اينكه 3 هزار قلم شيء دراين مدت در موزه هاي صنعت نفت گردآوري شده است خاطر نشان كرد: بخش قابل توجهي از اين اشياء از انبارهاي مازاد صنعت نفت تهيه شده است .

دستيابي به اسناد زمين شناسي 25 سال قبل از كشف نفت در مناطق ايران
وي در ادامه با اشاره به بخش اسناد مركز اسناد صنعت نفت گفت : در دوره هاي مختلف قبل از انقلاب اسناد و مدارك از ايران خارج شده بود كه در اين ميان متوجه شديم  كه اسناد بسيار موثر30 ساله اول تاريخ صنعت نفت توسط شركت بي پي از ايران خارج شده بود . به گونه اي كه به گفته برخي كارشناسان  كه به لندن مراجعه كرده بودند حجم اسناد كنسرسيوم نفت انگليس و ايران قابل مشاهده بود .
به گفته منعم ،‌سال 56 هم حجم قابل توجهي از اسناد صنعت نفت  توسط شركت هاي كنسرسيومي از ايران خارج شده بود .
وي تصريح كرد : همزمان با شكل گيري مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت فعاليت هاي هدف دار آغاز شد به گونه اي كه باور نمي كرديم به اسنادي دست پيدا كنيم كه سال هاي آغازين اكتشاف نفت بوده است .
وي با بيان اينكه به اسناد زمين شناسي 25 سال قبل از كشف نفت در مناطق ايران دست پيدا كرده ايم . يادآورشد: در اين زمينه اسنادي از مكاتبات و نقشه هاي آقاي رينولدززمين شناس انگليسي در مسجد سليمان را شناسايي كرده ايم كه بسيار حائز اهميت است .  
وي تصريح كرد: در حال حاضربه بيش از 22 ميليون سند و اوراق در مركز اسناد صنعت نفت دست پيداكرده ايم . سند و اوراقي كه مربوط به روزهاي اوليه اكتشاف نفت است .

تغيير نگاه به مجموعه صنعتي مازاد صنعت نفت كار بزرگي كه صورت گرفت

منعم با بيان اينكه ، در اين مدت 10 ها مركز و اماكن نفتي ثبت ميراث فرهنگي شده است خاطر نشان كرد: بيش از 30 پروژه موزه اي در سراسر ايران در بناهاي تاريخي صنعت نفت پيش بيني شده است ، ضمن آنكه تا كنون 4 موزه صنعت نفت در كشور راه اندازي شده است .
مشاور مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت يادآورشد : راه اندازي موزه هاي صنعت نفت كار بزرگي بود اما كار بزرگتري كه صورت گرفت تغيير نگاه به آثار صنعتي ،‌صنعت نفت بودكه تا سال هاي گذشته اين مجموعه ها جزء مجموعه هاي مازاد بودند .
وي در ادامه به راه اندازي موزه نفت سوزها در كرمان  اشاره كرد و افزود: در اين موزه 100 ها اثر نفت سوز ،‌كه نسل جوان هرگز آن ها را ديگر نمي تواند ببيند گرد آوري شده است .
وي همچنين به موزه صنعت نفت درغرب كشور اشاره كرد و افزود: اين موزه كه يكي از موزه هاي ديدني كشور است در كارخانه حلب سازي و حلب پر كني كرمانشاه راه اندازي مي شود و براي مخاطبان بسيار مي تواند جذاب باشد .

تاريخچه موزه پمپ بنزين دروازه دولت

منعم در ادامه به تاريخچه موزه پمپ بنزين دروازه دولت اشاره كرد و افزود: پمپ بنزين دروازه دولت يا جايگاه شماره 6 سومین جایگاه عرضه سوخت در تهران و یکی از معدود جایگاه‌های بجا مانده از نسل اول پمپ‌بنزین‌های کشور است که ساخت آن به دهه 1310 خورشیدی بازمی‌گردد. اين جايگاه در خيابان سعدي، يكي از قديمي ترين جايگاه هاي عرضه سوخت در تهران و از معدود جايگاه هاي عرضه سوخت است، كه بناي اصلي آن همچنان پابرجا مانده بود و به همين دليل براي تبديل شدن به موزه نفت در نظر گرفته شد.
مشاور مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت تصريح كرد: عمليات مرمت پمپ بنزين دروازه دولت در زمستان 1394 در دو فاز و 79 پروژه آغاز شد. همزمان با شروع فاز اول از فروردين 1395، تحقيقات در مورد سوابق و پيشينه تاريخي اين جايگاه و گردآوري مستنداتي از جمله تصاوير، خاطره ها و نوشته هاي مرتبط با گذشته اين جايگاه آغاز شد.اين جايگاه در مردادماه سال 96 به شماره 31711 در فهرست آثار ملي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به ثبت رسيده است.
وي افزود: معرفی تاریخ جایگاه‌های توزیع سوخت در کشور، نمایش اشیاء و اسناد مرتبط با چرخه تحول پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدا تا کنون، شیوه بارگیری، حمل و تخلیه سوخت در جایگاه‌های عرضه و... از اهداف تعریف‌شده برای این موزه به شمار می‌رود.
لازم به يادآوري است ، مراسم شب دروازه دولت از سوي مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت با همكاري دست اندركاران نشريه بخارا،  با عنوان موزه "پمپ بنزين دروازه دولت" تهران چهارشنبه شب با حضور مفاخر ادب، فرهنگ و هنر برگزار شد.
در اين نشست ضمن معرفي موزه پمپ بنزين دروازه دولت، علي دهباشي  و احمد طباطبايي طي سخناني بر تاريخچه تهران قديم و دروازه هاي آن پرداختند .