مدير موزه ها ومركز اسناد صنعت نفت :

موزه هاي صنعت نفت به صورت موضوعي راه اندازي مي شود

شنبه بیستم مهر ماه 1398موزه هاي صنعت نفت به صورت موضوعي راه اندازي مي شود

مدير موزه ها ومركز اسناد صنعت نفت با بيان اينكه موزه هاي صنعت نفت به صورت موضوعي راه اندازي مي شود ، تصريح كرد: هيچ كدام از موزه هاي صنعت نفت شبيه يكديگر نيستند و در راه اندازي موزه ها ، موضوع نقش قابل توجهي دارد .

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پترو ميوزيم ، بعداز ظهر چهارشنبه 17 مهرماه سال جاري ، كامران دهقاني مديركل  تشكيلات ، روش ها و تعالي سازماني ، به همراه هياتي ازاين اداره كل از مديريت موزه ها ومركز اسناد صنعت نفت در شهر ري بازديد كردند.دراين بازديد كه از مركز اسناد ، گنجينه اشياء وگمرك انبار نفت ري صورت گرفت ، دكتر اكبر نعمت الهي مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ، ضمن اشاره به مقدمات راه­ اندازی موزه های صنعت نفت ایران با حکم  مهندس زنگنه وزیر نفت در اواخردی ماه سال 1392 گفت: پيش از راه اندازي  موزه هاي نفت ، عقب ماندگي قابل توجهي در اين بخش وجود داشت ، كه با شكل گيري مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت به سرعت براي جبران مافات از تاريخ 110 ساله صنعت نفت ايران اقدام شد .
وي با بيان اينكه در ابتدا قراربود در 3 نقطه از كشور در شهرهاي مسجد سليمان ، آبادان و تهران موزه هاي نفت ايجاد شود توضيح داد: اكتشاف نخستين چاه نفتي خاورميانه در مسجد سليمان ، نقش پالايشگاه آبادان در صنعت نفت كشور از جمله دلايل انتخاب اين شهرها براي ايجاد موزه هاي نفت بود،  ضمن آنكه ، در موزه فناوری صنعت نفت در تهران نيز که به معرفی چیستی و اهمیت نفت، گاز و پتروشیمی در عرصه های گوناگون زندگی بشر از دیرباز تا کنون و فناوری های به کار گرفته شده در آن می پردازد اقدامات لازم صورت گرفت .
دكتر نعمت الهي يادآور شد: براي راه اندازي موزه ها در نقاط مذكور،  مطالعات پايه صورت گرفت و بر اساس مطالعات انجام شده مقررشد ، شهرهاي آبادان و مسجد سليمان با توجه به وجود آثار و نشانه هاي صنعت نفت در اقصي نقاط آن به شهر موزه تبديل شوند . و طرح جامع موزه هاي صنعت نفت با 3 اولويت انتخاب شد .
مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت افزود: در شهر آبادان  مقررشد در اولويت اول ، پنج نقطه ، در اولويت دوم 15 نقطه و در اولويت سوم كل شهر و در هر مكاني كه مربوط به صنعت نفت مي شود به موزه تبديل شود.

مرمت ،احيا، نگهداري و حفظ ميراث صنعت نفت

وي تصريح كرد: مرمت ،احيا، نگهداري و حفظ ميراث صنعت نفت در شهرهاي مذكور مهمترين اقدام مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت است كه به آن اهتمام جدي دارد.
وي با بيان اينكه ، موزه تاریخ صنعت نفت در مسجد سلیمان كه شهر خواستگاه صنعت نفت ایران است راه اندازي مي شود . افزود: این شهر یکی از قدیمی ترین پایگاه های استخراج نفت در جهان است و پیش بینی می شود به یکی از قطب های گردشگری استان خوزستان تبدیل شود. در حال حاضر پنج نقطه براي تاسيس موزه نفت در مسجد سليمان در نظر گرفته شده است كه،  چاه شماه يك، چشمه هاي نفتي سي برنج، نيروگاه تمبي، كارخانه تقطير و گوگرد سازي بي بيان، و كارخانه تقيطير نمره 9 اين نقاط را تشكيل مي دهند و در اولويت راه اندازي براي موزه هاي نفت قراردارند .
وي در خصوص راه اندازي موزه فناوری صنعت نفت در تهران يادآورشد: زمين اين موزه در پژوهشگاه صنعت نفت كه شامل 4 هكتار مي شود در نظر گرفته شده است .ضمن آنكه مطالعات پايه اين موزه به اتمام رسيده و در حال حاضر در مرحله انتخاب مشاور براي انجام كار طراحي و سناريو قراردارد .

راه اندازي 4 موزه صنعت نفت در كشور

وي در ادامه به راه اندازي 4 موزه صنعت نفت در شهرهاي سبزوار، تهران و آبادان (2 موزه ) اشاره كرد و در خصوص راه اندازي موزه نفت سوزها در كرمانتوضيح داد: ساختمان اين موزه كه عمارت كنسولگري انگليس بود طي سال هاي گذشته در معرض نابودي كامل قرارداشت و مديريت موزه ها ومركز اسناد صنعت نفت با توجه به قدمت اين عمارت كه مربوط به دوره زنديه است عمليات احيا، بازسازي و مرمت آن را آغاز كرد و هم اكنون اين عمارت به صورت كامل بازسازي و احيا شده و قرار است به عنوان موزه نفت سوزها به بهره برداري برسد .
وي توضيح داد: وسايل نفت سوزي كه در گذشته مورد استفاده قرار مي گرفتند و اكنون ديگر كاربردي ندارند در اين موزه به در معرض ديد عموم قرارمي گيرد.
به گفته مدير موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ، يخچال، راديو، اتو، اسلايدشو ، انواع خوراك پزي هاو گردسوزها كه همگي آنه با نفت كار مي كنند در اين موزه به نمايش در خواهند آمد .
وي درادامه در خصوص راه اندازي موزه هاي صنعت نفت در مشهد توضيح داد: در شهر مشهد انبار شماره يك فراورده هاي نفتي به دليل قدمت بالاي آن در حال تعطيل شدن بود كه مديريت موزه ها ومركز اسناد صنعت نفت آن را براي تبديل كردن به موزه صنعت نفت در شرق كشور در اختيار گرفت و در حال حاضر مرمت آن براي تبديل شدن به موزه بزرگ پخش فراورده هاي نفتي كشور آغاز شده است .

مدير موزه ها ومركز اسناد صنعت نفت با بيان اينكه موزه هاي صنعت نفت به صورت موضوعي راه اندازي مي شود ، تصريح كرد: هيچ كدام از موزه هاي صنعت نفت شبيه يكديگر نيستند ، به طور مثال درتهران موزه بنزين خانه ، كرمان نفت سوزها ، مشهد پخش فراوراورده هاي نفتي و كرمانشاه كارخانه حلب سازي و حلب پركني موضوع اصلي شكل گيري موزه هستند .

اسكله پالايشگاه آبادان ثبت جهاني مي شود
وي تصريح كرد :براي جلوگيري از تخريب بنا ها و ميراث ماندگار صنعت نفت در كشور هر مكاني كه اهميت تاريخي براي صنعت نفت داشت را ثبت ملي كرده ايم بر اين اساس با تلاش هايي كه صورت گرفته است تا كنون  124 بنای صنعت نفت در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است ضمن آنكه در تلاش هستيم برخي از نقاط مورد نظررا كه ثبت ملي شده از جمله اسكله پالايشگاه آبادان كه نقش قابل توجهي در جنگ جهاني دوم داشته ثبت جهاني كنيم .
وي در ادامه با اشاره به راه اندازي دو موزه در شهر آبادان خاطر نشان كرد: موزه هاي  بنزين خانه و كارآموزان  در شهر آبادان مورد استقبال بازديدكنندگان و گردشگران از اين شهر قراردارد،  ضمن آنكه يكي از جلوه هاي زيبا در راه اندازي موزه كارآموزان در اين شهر كه در گذشته آموزشگاه كارآموزان بوده است و در تربيت نيروهاي فني مورد نيازپالايشگاه آبادان و صنعت نفت نقش قابل توجهي داشته است ،  تجديد خاطرات كارآموزاني است كه امروزه بازنشسته شده اند .
به گفته نعمت الهي ، اين آموزشگاه به همراه تجهيزات موجود درآن به طور كامل وبر اساس چيدمان و طراحي گذشته آن ، احيا شده و در معرض ديد عموم قرارگرفته است .
وي افزود: بر خلاف نظرعده اي كه پالايشگاه آبادان را نخستين پالايشگاه كشور مي دانند نخستين پالايشگاه كشور در شهر مسجد سليمان در منطقه بي بيان بوده است كه قرار است اين پالايشگاه به عنوان موزه اكتشاف و توليد نفت راه اندازي شود .
وي اضافه كرد: ساختمان اين موزه آماده شده است و در صورت تامين اعتبار لازم در نيمه نخست سال آينده به بهره برداري مي رسد .

حفظ ميراث اسناد صنعت نفت
وي در ادامه به حفظ ميراث اسناد صنعت نفت اشاره كرد و افزود: در كنار اقدام هاي لازم براي راه اندازي موزه هاي نفت حفظ  اسناد صنعت نفت نيز در دستور كار قراردارد و بر اين اساس مركز اسناد مديريت موزه ها راه اندازي شده است .
نعمت الهي با بيان اينكه ، اسناد قديمي مربوط به قبل از انقلاب اسلامي در اولويت جمع آوري هستند . توضيح داد: تمام اقدام هاي لازم براي احيا و مرمت اسناد صنعت نفت كه جمع آوري شده است به صورت حرفه اي انجام مي شود و پس از آن اسناد مذكور در گنجينه اسناد صنعت نفت به منظور استفاده در موزه هاي صنعت نفت قرارمي گيرد .
وييادآورشد:  تا كنون 25 ميليون برگ سند در مركز اسناد صنعت نفت جمع آوري شده است ضمن آنكه گردآوري اسناد مربوط به اين صنعت هنوز ادامه دارد.
وي همچنين به گردآوري اشياء قديمي صنعت نفت از انبارها و سلويج هاي مناطق مختلف صنعت نفت اشاره كرد و افزود: اين اشياء جمع آوري مي شود و پس از آن بازسازي روي آن صورت مي گيرد و در نهايت در موزه هاي صنعت نفت در معرض ديد عموم قرارمي گيرد .
گفتني است ،  در اين بازديد كامران دهقاني مديركل  تشكيلات ، روش ها و تعالي سازماني و هيات همراه از نزدیک با فعالیت‌های مرکز اسناد و واحد اشیاء آشنا شده و در جریان روند گردآوری، مرمت و ساماندهی مستندات تاریخی صنعت نفت قرار گرفتند.

 

IMG_5367

 

content/2/گزارش-تصویری/4211/بازديد-مديركل-تشكيلات-روش-ها-و-تعالي-سازماني-از