نمايش دستان در هم تنيده كارگران در موزه پمپ بنزين دروازه دولت تهران

دوشنبه بیست و نهم مهر ماه 1398نمايش دستان در هم تنيده كارگران در موزه پمپ بنزين دروازه دولت تهران

چيدمان "حضور غايب" كه به نمايش دستكش هاي كارگراني ازصنعت نفت اختصاص دارد تا پنج شنبه 9 آبان ماه سال جاري در موزه پمپ بنزين دروازه دولت تهران در معرض ديد عموم قرارخواهد گرفت .
 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم ، اين چيدمان كه اثرهنرمند ايراني سميرا هدايي است طي يك سال وبه كمك كارگران محلي جمع آوري و به يكديگر متصل شده است . نمايش دستكش هاي مستعمل، تاريخچه و داستان صاحبان خود را دارند و بناي انتخابي شاهد داستان هاي شهر بوده است. پوشاندن تمام يا قسمتي از بنا با دستكش هاي مستعمل كارگران به نوعي يادآور تاريخچه مكان و قدرداني از زحمات كارگراني است كه براي آنجا زحمت كشيده اند .
دستكش ها مانند دستاني درهم تنيده ، بيننده را جذب ظاهر و كنجكاو محتواي دروني آن مي كند ، اينجاست كه قدمي درجهت آوردن هنربا پوسته اي از جنس روزمرگيِ مخاطب عام به شهر اتفاق مي افتد، و دعوتي به مشاركت و بازبيني داستان اشيا و تاريخچه بناهاي نمادين شهر صورت مي گيرد .
سميرا هدايي در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم در خصوص اين اثر هنري گفت: دستكش هاي مستعمل كارگران،  با توجه به ابعاد و مشاركت مستقيمي كه با بيننده عام خواهد داشت ابعاد مختلفي را دربرمي گيرد كه مي تواند براي مخاطب جذاب باشد.
به گفته وي ، استفاده از شهر و بنا به عنوان زمينه و محتوا و تاثير محتوايي كه شئ، شهر و بنا با هم برقرار مي كنند، از جمله عوامل در برگيرنده اين اثر هنري براي مخاطب است .

وي يادآورشد:رابطه محتوايي ميان تاريخچه شئ و تاريخچه بنا، گفتگوي بيرون و درون ، آوردن هنر به زندگي و ترغيب حس مشاركت براي مخاطبان از جمله موضوعاتي است كه در اين چيدمان لحاظ شده است .
هدايي افزود: جمع آوري اين دستكش ها حدود يك سال به طول انجاميده و بيشتر اين دستكش ها از كارگران پالايشگاه هاي نفت و راه آهن جمع آوري شده است .
وي خاطر نشان كرد: اين چيدمان فروردين ماه سال گذشته در موزه كارآموزان صنعت نفت آبادان در معرض ديد عموم قرار گرفت و با استقبال بازديد كنندگان مواجه شد .
گفتني است ، سميرا هدايي متولد 1360 و داراي ليسانس گرافيك از دانشگاه الزهرا است .


content/2/گزارش-تصویری/4241/چيدمان-حضور-غايب-در-موزه-پمپ-بنزين-دروازه-دولت