وزارت نفت الگويي مناسب جهت بازآفريني ميراث صنعتي در كشور است

شنبه سی ام آذر ماه 1398وزارت نفت الگويي مناسب جهت بازآفريني ميراث صنعتي در كشور است

رئیس واحد پژوهش و تاریخ شفاهی مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت گفت : با توجه به اقدام هاي صورت گرفته از سوي وزارت نفت در راه اندازي موزه هاي صنعت نفت در كشور، اين وزارتخانه ، الگویی مناسب جهت بازآفرینی میراث صنعتی و توسعه توریسم صنعتی در كشور است .

 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم ، فرشیدخدادادیان، دردومین همایش سالانه گردشگری و توسعه پایداردردانشگاه صنعتی اصفهان گفت:یکی ازبهترین راهکارها برای توسعه پایدارشهرها،توجه به مواردی است که با وجود برخي تهديدها ظرفیت های بسیار ارزشمندی برای توسعه پایداربه شمار مي آيد .
وي افزود: یکی از این حوزه ها، پیشینه صنعتی شهرها و کشورها،به خصوص با تغییر رویکرد و کاربری این حوزه های صنعتی است.

توجه به ميراث صنعتي در دنيا

خداداديان گفت : ميراث صنعتي ( Industrial Heritage ) امروزه در دنیا بسیار مورد توجه بوده و تجهیزمجدد این "میراث صنعتی"،دانشی است که اگرچه از سال های نخستین قرن بیستم آغاز شده،اما بازخورد اقتصادی آن از دوران فعالیت و تولید همان مراکز صنعتی برای کشورها و شهرهای واجد آنها كمترنيست .
رئیس واحد پژوهش و تاریخ شفاهی مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت افزود: درمفهوم"میراث صنعتی"،همچون هر حوزه  میراثی دیگری،مبحث توریسم و گردشگری آن نیز مطرح است و به دنبال بازآفرینی،تجهیز مجدد و تبدیل تهدیدهای زيست محيطي ،منظرشهری و معماری میراث صنعتی، فرصت "توريسم صنعتي " ایجاد می شود.
وي با بيان اينكه ، آثار و ابنیه  باقی مانده ازسال های نخستین انقلاب صنعتی امروزه به بخشی از منظر شهری در نقاط مختلف جهان تبدیل شده است، به تعريف يونسكوازمنظر شهري اشاره كرد و افزود: منظرشهرهای تاریخی شامل تمام لایه بندی تاریخی آن شهر است که ارزش های فرهنگی طبیعی و ویژگی های برجسته تاریخی را بیان می کند که شامل بافت گسترده ای از شهر و مناسبات جغرافیایی و تاریخی آن هستند.

وزارت نفت پيشگام در عرصه ميراث صنعتي

رئیس واحد پژوهش و تاریخ شفاهی مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در بخشي از اين سخنراني با بيان اينكه نخستین مجموعه های صنعتی که به طور جدی وارد عرصه میراث و توریسم صنعتی شدند وزارت نیرو و پس از آن صنعت نفت هستند. توضيح داد: مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت هم اکنون با راه اندازي چهارموزه صنعت نفت در کشور (آبادان2موزه،تهران و سبزوار)و دارابودن بیش از30 طرح موزه صنعتی دردست اجرا درشهرهاي مسجدسلیمان، اهواز، مشهد، کرمانشاه، بهرگان، گچساران، امیدیه ومحمودآباد پیشگام این حوزه درکشور به شمار مي آيد .
تاسیس کمیته بین المللی حفاظت از میراث صنعتی

خداداديان در بخش ديگري از اين سخنراني به تعریف منظرشهری یا تاریخی در توصیه نامه پاریس 2011اشاره كرد و افزود: یادمان های صنعتی به عنوان ثمره ای از دست ساخته های انسان ها حاوی ارزش تلقی می شوند و بخشی از منظر شهری و جزء لاینفک آن هستند.
وي با بيان اينكه ، درنیمه قرن بیستم درامریکا واروپا با اتمام جنگ جهانی دوم و گسترش فعالیت های حفاظتی روند جدی نگرش در مورد میراث صنعتی آغاز شد.توضيح داد: سال هزارونهصدوپنجاه میلادی"مایکس رکس"دردانشگاه بیرمنگام مقاله باستان شناسی صنعتی را منتشروخواستارحفاظت از میراث صنعتی انگلستان شد.درسال1973 نيز جامعه باستان شناسان صنعتی پایه گذاری و نخستين کنگره بین المللی حفظ و نگهداری بناهای صنعتی ficim" "درانگلستان با حضورشصت و یک کشوربرگزارشد. دومین کنفرانس درآلمان و سومین کنفرانس در سال 1978 درسوئد سبب تشکیل و تاسیس کمیته بین المللی حفاظت از میراث صنعتی Ticcih"" شد.
خدادادیان با بيان اينكه ، دهه هشتاد میلادی آغاز توجه کشورهای اروپایی به میراث صنعتی بود.توضيح داد: انگلستان از جمله نخستین کشورهایی بود که در زمینه میراث صنعتی اقداماتی انجام داد.این کشوردر زمینه احیا و بازسازی این نوع بافت ها تلاش کرد و توانست با توجه به این موضوع،میراث فرهنگی و صنعتی خود را به خوبی حفظ کند.
انگلیس ، فرانسه وامریکا پيشگامان عرصه ميراث صنعتي

وي با بيان اينكه انگلیس و فرانسه درکنارامریکا پیشگامان این عرصه هستند . خاطر نشان كرد: درسال هزارو نهصد و شصت و شش،هلند نیز که یکی از اعضای "ficim "بود فعالیت های خود را برای حفظ سایت های صنعتی آغاز کردو بر اين اساس یکی از موفق ترین پروژه های حفاظت صنعتي را درکارخانه آبجوسازی آمستردام Heineken experience-  اجرايي كرد.
وي اضافه كرد: در سال2000 ایکوموس و "Ticcih "درخصوص حفاظت از میراث صنعتی توافق همکاری امضاء كردند و سال2003میلادی کمیته بین المللی حفاظت از میراث صنعتی در شهر نیژنی تاگیل روسیه پیشنهاد شكل گيري منشور حفاظت از میراث صنعتی و نامزدی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو را داد.در این منشور بر ثبت و آرشیو اسناد و نقشه های ميراث  صنعتی تاکید شد.همچنین این منشور به آثار باقی مانده صنعتی اشاره دارد که واجد ارزش های تاریخی،تکنولوژی اجتماعی معماری و منظرها هستند.
راه اندازي شوراي حفاظت ميراث صنعتي در آسيا

رئیس واحد پژوهش و تاریخ شفاهی مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت اضافه كرد: كشورهاي آسیایی ها هم با پیروی از شورای erih"" اروپا ، arih" "  را راه اندازی كردند و کره جنوبی در سال 2007 توجه به میراث صنعتی را در دستور کار قرار داد.
وي توضيح داد: درسال2011 و هشت سال بعد از منشور نیژنی تاگیل،سند مادرید برای حفاظت از سایت های میراث قرن بیستم در مادرید تهیه شد.هدف سند مادرید حفاظت از معماری قرن بیستم بود ، در این سند شناسایی و ارزیابی اهمیت میراث معماری قرن بیستم و بیان آن براساس معیارهامطرح شده است .
وي با بيان اينكه در سال2011 اصول دوبلین به تصویب رسید. اضافه كرد: در اصول دوبلین مانند منشور نیژنی تاگیل به تعریف و اهمیت میراث صنعتی شامل سایت ها ، ساختمان ها ، مجتمع ها ، مناطق ، مناظر، ماشین آلات ،اشیاء و اسنادی که دلیلی بر فرآیند صنعتی گذشته باشند پرداخته شده است .
در سال2012 در شرق آسيا نیز بیانیه تایپه به وسیله شورای "arih "در پانزدهمین جلسه "Ticcih "به منظور توجه بیش از پیش به میراث صنعتی آسیا و درک منظری آن تصویب شد.در این بیانیه بیان شده میراث صنعتی آسیا جزء جدایی ناپذیری از خاطرات جمعی و تغییرات اجتماعی اقتصادی و منظور فرهنگی این منطقه است.
وي در ادامه به برخی از مهمترین سایت های میراث صنعتی جهان اشاره كرد و افزود: طراحی منظری معدن زغال سنگ بلانوون انگلستان،موزه ساعت فورت وانن آلمان،موزه کارخانه ریسندگی مانوفاختورالودز لهستان ،سایت کشتی سازی و ذغال سنگ میجی ژاپن از جمله اين سايت ها به شمار مي آيند .
عضويت ايران در كميته بين المللي حفاظت از ميراث صنعتي

خدادادیان با اشاره به اینکه ایران در سال 1391 به عضويت کمیته بین المللی برای حفاظت از میراث صنعتی "Ticcih " درآمده است گفت: نخستین موزه صنعتی ایران در زنجان ایجاد شد و پس از آن در یزد ،شیراز و اصفهان از نظر نگهداری و تجهیز میراث صنعتی اقداماتی صورت پذیرفت.