کتاب خاطرات مهندس غرضی منتشر شد

شنبه بیست و ششم بهمن ماه 1398کتاب خاطرات مهندس غرضی منتشر شد

 كتاب خاطرات مهندس محمد غرضي وزير اسبق نفت جمهوري اسلامي ايران به همت مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت در بهمن ماه سال جاري منتشر شد . 
 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم ، کتاب «تاریخ شفاهی وزرای نفت ایران در گفت‌وگو با مهندس سیدمحمد غرضی (1364-1360)» یکی از مجموعه آثار تاریخ شفاهی ، مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت است که مباحث صنعت نفت در چهارساله 1360 تا 1364 در دوران وزارت مهندس غرضی را شامل می‌شود.  این کتاب تنها به موضوع نفت و رویدادهای مربوط به آن نپرداخته است؛ زيرا به دلیل سوابق طولانی مهندس غرضی در عرصه مبارزات انقلابی در دهه‌های 1340 و 1350، در گفت‌وگو با ایشان، علاوه بر سیر تحولات نفتی ایران در سال‌های 1360 تا 1364 و اوج دوران دفاع مقدس، نقبی هم به تحولات سیاسی معاصر ایران زده شده است. در واقع، این کتاب نگاهی تازه به تحولات سیاسی ایران در دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی دارد و می‌تواند برای پژوهشگران زمینه پژوهش‌ها و مطالعات جدیدی در پیگیری حوادث و رویدادها باشد.
موضوع‌هایی همچون آشنایی با امام‌خمینی(ره) و شروع فعالیت‌های سیاسی، معاونت استانداری کردستان، استانداری خوزستان، زمینه‌های تجاوز عراق به خاک ایران و شروع جنگ تحمیلی، سابقه فعالیت‌های نفتی در ایران، ضرورت تأسیس وزارت نفت، روند صادرات نفت ایران و عربستان در آن سال‌ها، فروش نفت به کشورهای مسلمان کم‌درآمد، اوپک در سال‌های قبل و بعد از انقلاب، استفاده از تکنوکرات‌ها در وزارت نفت و... از مباحث کتاب تاریخ شفاهی دوران وزارت مهندس غرضی است.
در این کتاب، مرتضی رسولی‌پور در انجام گفت‌وگوها و مصاحبه، سیدهاشم هوشی‌سادات در مدیریت محتوا، دکتر فاطمه ترک‌چی با تنظیم محتوای متن کتاب، حمیدرضا زاهدی با ویراستاری متن و شادی حاجی‌مشهدی با انجام امور گرافیکی و هنری کتاب، همت داشته‌اند و در 82 صفحه همراه با تصاویری از دوره وزارت مهندس غرضی و نیز دیگر عرصه‌های فعالیت سیاسی وی، تنظیم شده و در دسترس علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران قرار گرفته است .