بازدید بیش از 4هزار گردشگر از موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت تهران

يکشنبه یکم تير ماه 1399بازدید بیش از 4هزار گردشگر از موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت تهران

 

رئیس نخستین موزه نفتی پایتخت همزمان با یک‌سالگی این موزه اعلام کرد: از سال گذشته تا کنون بیش از 4 هزار تن از موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت تهران بازدید کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پتروميوزيم ، مریم اسماعیلی آمار بازدیدکنندگان از نخستین موزه نفتی پایتخت در طول یک سال گذشته را 4 هزار و 77 تن اعلام کرد و افزود: این رقم به جز ماههای فروردین و اردیبهشت سال جاری بود که به دلیل پیشگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا، اغلب مکان‌های عمومی برای جلوگیری از ابتلای بیشتر افراد به این بیماری تعطیل شدند.

رئیس موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران ضمن تشریح برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری و آموزشی در یک سال گذشته در این موزه گفت: «شب دروازه دولت» یکی از این نشست‌ها بود که با حضور مفاخر ادب، فرهنگ و هنر برگزار شد و در آن چهره‌های مطرحی چون علی دهباشی سردبیر مجله بخارا به معرفی تاریخچه تهران قدیم و دروازه‌های آن پرداختند.

به گفته اسماعیلی برپایی نمایشگاه عکس با موضوع پمپ‌بنزین یکی دیگر از رویدادهایی بود که توسط هنرمند معاصر «ادیب خان‌سالار» در موزه پمپ بنزین دروازه دولت اجرا شد و مورد استقبال بازدیدکنندگان و اهالی منطقه 12 کلان‌شهر تهران قرار گرفت.

وی همچنین به اجرای برنامه‌های ویژه برای گروه خردسال و کودک اشاره کرد و گفت: در این زمینه کار مشترکی با عوامل موزه عروسک‌ها با موضوع داستان پیدایش نفت اجرا شد.

رئیس موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران، برگزاری شصت و پنجمین دوره نشست‌های تهران‌شناسی در موزه پمپ بنزین دروازه دولت، کارگاه آموزشی «با باک پر سفر کنیم» با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، به منظور کسب راهکارهای سفر ایمن، کم‌هزینه، موفق و لذت‌بخش، اجرای طرح «حضور غایب»، برگزاری انواع تورهای مدارس، تور عکاسی هنرستان سوره، برگزاری کلاس‌های آموزش عکاسی، پرفورمنس هوای پاک، اهدای کتاب به کودکان در اعیاد و... را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این موزه برشمرد.

اسماعیلی به میزان حداکثری رضایت دیدارکنندگان از موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران مطابق با بررسی آمار و نظرسنجی‌های انجام شده، اشاره کرد و افزود: از بازديدكنندگان شاخص موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت تهران، مى‌توان به حضور شخصیت‌های سیاسی، نفتی و فرهنگی همچون پیروز حناچی  شهردار تهران، محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای شهر تهران، علیرضا رحیمی عضو سابق هیئت‌رییسه مجلس شورای اسلامی، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت و نماینده ایران در هیئت عامل اوپک، عباس کاظمی مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، کسری نوری مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نفت، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال فرهنگی و تاریخی، سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، علی دهباشی سردبیر مجله بخارا، بهروز افخمی کارگردان سینما و تلویزیون و... اشاره کرد‌.

بر اساس این گزارش، پمپ بنزین دروازه دولت تهران با نام قدیمی «جایگاه سوخت شماره 6» در سال‌های پایانی دهه 1310 هجری شمسی با هدف توزیع فرآورده‌های نفتی مانند نفت سفید، بنزین و امشی توسط شرکت نفت انگلیس و ایران ساخته شد.

پس از تعطیلی این بنا، ساختمان جایگاه سوخت شماره 6، سالها به صورت متروکه در کنار ایستگاه مترو دروازه دولت رها شده بود که پس از شروع فعالیت مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت برای تغییر کاربری به موزه نفت در دستور کار قرار گرفت و در یکم تیرماه سال گذشته (1398) به بهره‌برداری رسید.

در هر یک از بخش‌های این موزه به موضوعات مختلفی اعم از تاریخچه محله دروازه دولت، نحوه شکل‌گیری و فعالیت جایگاه، نحوه حمل و تخلیه سوخت پرداخته شده است. همچنین عکس‌ها، اسناد، نقشه‌ها و فیلم‌های تاریخی مرتبط با این مکان، نمونه اشیای مربوط به توزیع فرآورده‌های نفتی و سیر تکاملی دستگاه‌های پمپ بنزین از ابتدا تا کنون در این موزه به نمایش درآمده است.

اين بنای تاریخی در مردادماه سال 1393 به شماره 31711 در فهرست آثار ملي وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به ثبت ملي رسيده است و بازدید از آن برای کارکنان صنعت نفت و خانواده‌های ایشان رایگان است.

این موزه که در خیابان انقلاب، تقاطع سعدی، نبش کوچه فیات واقع شده است، همه‌روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان خواهد بود.