بهره‌برداری از دو موزه نفتی تا پایان سال جاری

پنج شنبه پنجم تير ماه 1399 بهره‌برداری از دو موزه نفتی تا پایان سال جاری

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت از بهره‌برداری از دو موزه نفتی دیگر در استان کرمان و خوزستان تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پترومیوزیم ،  اکبر نعمت‌الهی در آیین گرامیداشت نخستین سالگرد گشایش موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت تهران که بعد از ظهر روز گذشته (چهارشنبه، ۴ تیر ۹۹) در محل این موزه برگزار شد، موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت را به عنوان چهارمین موزه از زنجیره موزه‌های صنعت نفت کشور برشمرد و گفت: تلاش می‌شود تا پایان سال جاری موزه نفت‌سوزهای کرمان و فاز اول موزه اکتشاف، حفاری و تولید مسجدسلیمان به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه تا کنون حدود ۲۵ موزه صنعت نفت در اقصی‌نقاط کشور تعریف و طراحی شده است، افزود: برای هر موزه نفتی در هر نقطه از کشور متناسب با شرایط منطقه و توانایی صنعت نفت در آن منطقه، موضوعی تعریف شده است که این موزه‌ها با موضوعات مرتبط با آن منطقه به بهره‌برداری می‌رسند، به عنوان نمونه در مسجدسلیمان به عنوان خاستگاه اکتشاف نفت در خاورمیانه، موزه «اکتشاف، حفاری و تولید نفت» تعریف شده و در آبادان به موضوع پالایش فرآورده‌های نفتی و آموزش پرداخته‌ایم.

اکبر نعمت‌الهی وزارت نفت را در زمینه ایجاد موزه‌های صنعتی در کشور پیشرو دانست و گفت: نخستین موزه صنعتی کشور در آبادان و با تلاش وزارت نفت به بهره‌برداری رسید و امیدوارم سایر سازمان‌ها و مجموعه‌های صنعتی نیز به این موضوع توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه شهردار تهران نیز در این زمینه کمک‌های شایان توجهی به وزارت نفت کرده‌اند، گفت: آقای دکتر حناچی در گذشته فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی چشمگیری با محوریت میراث صنعتی انجام داده‌اند و امیدوارم امروز هم با کمک نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های ایشان، بتوانیم موزه‌های بیشتری را به بهره‌برداری برسانیم.

مذاکره برای ایجاد موزه بزرگ صنعت نفت در پایتخت

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت از مذاکره با شهرداری تهران به منظور ایجاد موزه بزرگ صنعت نفت در پارک پردیسان خبر داد و گفت: امیدواریم با همکاری و موافقت شهرداری تهران، کلنگ احداث موزه بزرگ صنعت نفت پایتخت با موضوع علوم و تکنولوژی‌های بکار گرفته شده در نفت تا پایان امسال به زمین زده شده و کار طراحی آن آغاز شود.

ایجاد موزه اسناد تاریخی نفت در میدان مشق تهران

اکبر نعمت‌الهی همچنین از مذاکره دو وزارتخانه نفت و امور خارجه برای ایجاد موزه اسناد تاریخی نفت در ساخاتمان شماره ۳ وزارت امور خارجه در میدان مشق تهران خبر داد و گفت: این ساختمان در گذشته توسط انگلیسی‌ها ساخته شده و متعلق به شرکت نفت انگلیس و ایران بوده که تمامی اتفاقات و رویدادهای مربوط به ملی شدن صنعت نفت را در خود دارد. این بنا در دوره‌های بعدی در اختیار وزارت امور خارجه قرار گرفته است.

 

IMG-20200625-WA0019

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شهرداری منطقه ۱۲ تهران و موزه پمپ بنزین دروازه دولت
 

وی ابراز امیدواری کرد : با توافق‌نامه‌ای که میان وزارت نفت و وزارت امور خارجه به امضا رسیده است، این بنا مجددا در اختیار وزارت نفت قرار بگیرد و موزه بزرگ اسناد صنعت نفت در آن ایجاد شود.

نعمت‌الهی گفت: تا کنون بالغ بر ۲۵ میلیون سند تاریخی مربوط به شکل‌گیری صنعت نفت گردآوری شده که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا ۵۰ میلیون افزایش یابد که می‌تواند در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته و مرکزی برای مطالعات و پژوهش محققین کشور باشد.

موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت مورد استقبال گردشگران قرار گرفت

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با یادآوری گذشته موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت تهران گفت: این بنا هم در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته بود که با کمک شهرداری منطقه ۱۲ به وزارت نفت برگردانده شد و با تلاش و پشتکار بی‌وقفه در کمتر از حدود یک و نیم سال به بهره‌برداری رسید.

وی استقبال گردشگران از این بنای تاریخی را مطلوب گزارش کرد و گفت: موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران بخصوص برای دانش‌آموزان و نسل جدید بسیار جذاب و تازه بوده است، همینطور چون این منطقه یک منطقه توریستی محسوب می‌شود، مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفته است، به همین دلیل برنامه بازدید از این موزه به گونه‌ای تنظیم شد که علاوه بر انعطاف‌پذیری با شرایط و موقعیت بازدیدکننده‌ها و توریست‌ها هم‌خوانی داشته باشد، بنابراین در فصل تابستان این مکان تا دیرهنگام پذیرای بازدیدکنندگان است.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در پایان از مقامات شهرداری منطقه ۱۲ تهران خواست تا هر چه سریع‌تر به مشکلات کوچه فیات، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کوچه‌های تاریخی پایتخت رسیدگی کنند.

موزه اسناد صنعت نفت به مرکزی افتخارآفرین تبدیل می‌شود

در ادامه این مراسم، شهردار منطقه ۱۲ تهران، با اشاره به همکاری‌ها و تعاملات گسترده‌ای که بین شهرداری تهران و موزه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی وابسته به حوزه‌های خارج از بدنه شهرداری تهران وجود دارد، گفت: سیاست عمومی مجموعه مدیریت شهری و توصیه شهردار تهران و اعضای کمیسیون فرهنگی شورا، افزایش و تعمیق این همکاری‌های مشترک است، چرا که هدف اصلی شهرداری خدمت به مردم و معرفی ظرفیت‌های غنی شهر تهران در ابعاد فرهنگی، تاریخی و هویتی است.

علی محمد سعادتی با بیان اینکه قلب تهران پذیرای بسیاری از این ویژگی‌هاست، خاطرنشان کرد: حضور طیف گسترده‌ای از مجموعه صنایع، کارخانجات، کارگاه‌ها، مشاغل و اصناف، ظرفیت‌های قابل توجهی را در محدوده تاریخی تهران ایجاد کرده که بازنمایی آنها برای امروزه می‌تواند جذاب باشد و علاقه شهروندان تهرانی را به این حوزه جلب کند.

وی با اشاره به اینکه موزه پمپ‌بنزین دروازه دولت تهران با همت مقامات وزارت نفت رقم خورده و پذیرای بسیاری از شهروندان بوده است، افزود: فعالیت‌های دیگری هم در حوزه تعاملات مشترک با وزارت نفت دنبال کردیم و طی تفاهمنامه‌ای که بین شهرداری تهران و وزارت امور خارجه منعقد شد، موضوع تغییر کاربری ساختمانی که در حال حاضر در اختیار وزارت امور خارجه است، به عنوان یک موزه شهری مورد تفاهم قرار گرفته و متعهدیم که در این زمینه همکاری کنیم.

سعادتی با اشاره به علاقمندی وزارت نفت در حفظ میراث تاریخی این صنعت، افزود: موضوع حفظ و نگهداری میراث تاریخی و ارزشمند وزارت نفت برای آقای دکتر نعمت‌الهی همواره به عنوان دغدغه‌ای مطرح بوده و امیدواریم که موزه بزرگ اسناد صنعت نفت نیز به یک مرکز افتخارآفرین برای کشور و شهر تهران تبدیل شود.

مرمت منزل شهید تندگویان و ایجاد مرکز فرهنگی

شهردار منطقه ۱۲ تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از آنجا که منزل مسکونی شهید تندگویان به عنوان وزیر شهید نفت در خیابان تختی و در منطقه ۱۲ مستقر است، طی سالهای گذشته شهرداری تهران برای مرمت این بنا اقدام کرده است و به لحاظ کالبدی آمادگی ایجاد یک مرکز فرهنگی را با موضوعات مختلف از جمله معرفی شهدای صنعت نفت و در رأس ایشان شهید تندگویان دارد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تعیین تکلیف این دو موضوع در سال ۹۹ گفت: در وهه اول امیدواریم مجموعه موزه اسناد وزارت نفت در ساختمان اولیه نفت در میدان مشق تعیین تکلیف و عملیات اجرایی آن آغاز شود، همچنین با راه‌اندازی مرکز فرهنگی شهدای نفت در منزل شهید تندگویان که وزیر شهید این صنعت هستند و معرفی ویژگی های شخصیتی و ایثارگری‌هایی که پرسنل شریف صنعت نفت در طول جنگ تحمیلی داشتند رشادت‌ها و ایثارگری‌های پرسنل صنعت نفت در این دوران شناسانده شود.

 

IMG-20200625-WA0048

بازدید علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ تهران، مهرشاد کاظمی رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران و  اکبر نعمت اللهی، مدیر مرکز موزه‌ها و اسناد صنعت نفت از نمایشگاه عکس

 

 

283546

اهدای لوح سپاس توسط اکبر نعمت‌الهی، مدیر مرکز موزه‌ها و اسناد صنعت نفت به برگزیدگان نمایشگاه عکس موزه پمپ بنزین دروازه دولت

 

 

مطالب مرتبط

content/1/اطلاع-رسانی/4598/افزايش-همكاري-ها-بين-شهرداري-منطقه-12-و-موزه-پمپ

content/1/اطلاع-رسانی/4594/امضاي-تفاهم-نامه-ميان-مديريت-موزه-هاي-صنعت-نفت-و

content/4/محتوای-ثابت/3803/موزه-پمپ-بنزين-دروازه-دولت