ایمن سازی و نورپردازی واحد گوگرد سازی شماره یک سایت موزه مسجد سلیمان

دوشنبه نهم تير ماه 1399ایمن سازی و نورپردازی واحد گوگرد سازی شماره یک سایت موزه مسجد سلیمان


 

 ایمن سازی،مقاوم سازی و نورپردازی نمایشی واحد گوگرد سازی شماره یک سایت موزه نفت مسجدسلیمان در محوطه میراث صنعتی GP و گوگرد سازی بی بی یان انجام شد.
 
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم ،  این واحد در سال 1938 میلادی به سفارش کمپانی نفت انگلیس و ایران توسط مهندسان آلمانی  بنا شد و کلیه وسایل آن از آلمان خریداری و از سال 1939 یعنی  همزمان با جنگ جهانی دوم بهره برداری از آن آغازشد.

محصول روزانه در آن هنگام، روزانه  10تن گوگرد بود.ظرفیت کارخانه بعد از تغییراتی که به قسمتهای مختلف آن داده شد، از ده تن به پانزده تن افزایش اسمی  و روزانه بطور  متوسط دوازده تن گوگرد تولید می کرد. همچنین در نیمه اول دهه 40 شمسی اظهار امیدواری شده بود که  به واسطه به کار افتادن دستگاه های فشارگاز مقدار آن به پانزده تن برسد.

بنا به اطلاعاتی که در نشریه نامه صنعت نفت ایران، دوره اول، شماره6، مهرماه 1341 در اختیار داریم مشخص است که این واحد حداقل تا این سال(۱۳۴۱) در کنار دومین کارخانه گوگرد سازی که در دهه چهل خورشیدی توسط آمریکایی ها در جوار آن ایجاد شد ، فعال بوده است.

تاور(دودکش) آجری واحد گوگرد سازی آلمانی GP «بی بی یان» که تجربه جنگ دوم جهانی را به سلامت سپری نموده بود، در جریان جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران و طی حمله هوایی مورد اصابت یک راکت قرار گرفت و زخمی از دوران دفاع مقدس بر خود دارد.

لازم به يادآوري است ، نورپردازی نمایشی این واحد توسط تیم اجرایی طرح موزه نفت مسجدسلیمان شامگاه یکشنبه هشتم تیرماه۱۳۹۹ به پایان رسید تا موزه نفت مسجدسلیمان گامی دیگر به تکمیل و افتتاح نزدیک شود.