نمايش تلمبه بنزين دهه 40 ميلادی در جايگاه عرضه سوخت ستارخان تهران

دوشنبه سیزدهم مرداد ماه 1399نمايش تلمبه بنزين دهه 40 ميلادی در جايگاه عرضه سوخت ستارخان تهران

یك نمونه  تلمبه بنزین ، متعلق به دهه 40 ميلادی كه در بیرمنگام انگلیس ساخته شده در جایگاه عرضه سوخت منطقه ستارخان تهران در معرض دید عموم قرار گرفته است .  
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پترومیوزیم ،"دادرحیم بلوچ زهی "از آن دسته افراد علاقه مند به میراث صنعتی است كه از شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان یك نمونه تلمبه عرضه بنزین انگلیسی
(اوری هاردل ) متعلق به دهه 40 ميلادی ( 20 شمسی )را به جایگاه عرضه سوخت در منطقه ستارخان تهران منتقل كرده است تا درمعرض دید علاقه مندان قرارگیرد .

 

IMG_1341_Copy

تلمبه بنزين متعلق به دهه 20 شمسی


وی می گوید :" سال 1372 جایگاه پمپ بنزین سراوان را با یك تلمبه بنزین خریدم و بعد از 4 الی 5 سال جایگاه را توسعه دادم اما از این تلمبه بنزین  دل نكندم و از آن نگهداری كردم . شروع كار من در صنعت جایگاه داری با این تلمبه بنزین بود و من هم برای اینكه به این تلمبه بنزین علاقه مند بودم در طی سال های مختلف اجازه ندادم كه آسیبی به آن وارد شود . "

 

IMG_1338

"دادرحیم بلوچ زهی" دركنار تلمبه قديمی بنزين


وی ادامه می دهد: در سراوان كه شهر كوچكی است درهمین پمپ بنزین قدیمی روزانه هزار لیتر بنزین به فروش می رفت چراكه ظرفیت ماشین های شهركم بود و بیشتر از این هم بنزین و یا گازوئیل به فروش نمی رسید .
به گفته "بلوچ زهی" ، جایگاه سراوان نخستین جایگاه عرضه سوخت در این شهرستان است كه از سال 1342 در آنجا فعالیت خود را آغازكرده است . دراین جایگاه ، ابتدا انواع سوخت از جمله نفت سفید و روغن موتور در حلب های كوچك و متوسط به فروش می رسید و در سال 1365 كه این جایگاه به یك جایگاه فروشندگی تك منظوره تبدیل شد فروش روزانه به 500 لیتر بنزین در روز افزایش یافت .
وی كه در حال حاضر در تهران ، بندرعباس و ساری صاحب جایگاه عرضه سوخت است، می گوید : سال 1379 به تهران مهاجرت كردم و درسال 1397 جایگاه عرضه سوخت ستارخان تهران را خریداری كردم ، اما جایگاه سراوان را هرگز تعطیل نكردم و آن جایگاه نیز همچنان فعال است .
در حال حاضر این تلمبه بنزین در داخل محفظه ای شیشه ای درمحوطه بیرونی جایگاه عرضه سوخت ستارخان تهران قراردارد كه بسیار مورد استقبال رهگذران و مراجعه كنندگان به این جایگاه قرارگرفته است .افراد زیادی كه از مكان عبور می كنند و یا رانندگانی كه در این محل سوختگیری می كنند با این تلمبه بنزین عكس یادگاری می گیرند. به خصوص شبها كه داخل محفظه شیشه ای این تلمبه بنزین نورپردازی شده است مردم بیشتر برای گرفتن عكس از خود علاقه نشان می دهند .
به گفته "بلوچ زهی "، با توجه به استقبال مردم از این تلمبه قديمی بنزین قرار است در آینده نزدیك به تعداد این تلمبه های قدیمی در این جایگاه اضافه شودو در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد.

 

IMG_1346


لازم به یادآوری است ، این تلمبه بنزین از نسل دوم و سوم تلمبه های بنزین در جهان به شمار می آید كه ساخت شركت  ( اوری هاردل ) كشور انگلستان است . این شركت در زمینه تولید دستگاه های پمپ بنزین كارخود را از سال 1900 میلادی در شهر بیرمنگام انگلیس شروع كرد ودر آغاز تلمبه های دستی بدون سیستم اندازه گیری تولید می كرد . تولید این مدل با بدنه مكعب مستطیل و نمایشگر عقربه ای از دهه 1940 میلادی به بعد صورت گرفت . این تلمبه بنزین در دهه 20 هجری شمسی در كل ایران مورد استفاده قرارمی گرفت و همزمان با افزایش مصرف سوخت در كشور اين تلمبه ها از سيستم عرضه سوخت خارج شد و پمپ های مدرن تر در سرويس قرارگرفت .