چوقا نفت موزه ، اجرایی خلاقانه در طرح موزه نفت مسجدسلیمان

سه شنبه بیست و هشتم مرداد ماه 1399چوقا نفت موزه ، اجرایی خلاقانه در طرح موزه نفت مسجدسلیمان

 

طرح ، چوقا نفت موزه در طرح موزه نفت مسجد سليمان اجرايی شد .

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی پتروميوزيم ،یکی از ظرفیت های ایجاد شده در مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت توجه به خلاقیت هایی است كه در روند اجرای طرح های موزه ای مورد استفاده قرار می گیرد ، به گونه ای كه درکنار توجه به تخصص و توانمندی هنرمندان و متخصصان اهل فن فرصت بروزخلاقیت های همکاران و کارکنان طرح های مختلف در گروه های «موزه» و«اسناد» فراهم بوده و از آن استقبال می شود.
 در تازه ترین اقدام می توان به اجرای طرح چوقا نفت موزه در طرح موزه نفت مسجد سلیمان اشاره كرد كه بازآفرینی سازه فلزی مستعمل که بخشی از یک تفکیک گر سرچاهی از رده خارج بوده، با رنگ آمیزی و طراحی نمادین «چوقا»ی بختیاری بر سازه مخروطی شکل اشاره كرد كه در عین بازآفرینی نمادین این نشان فرهنگی و باستانی که ریشه در تاریخ ایلام باستان و معماری زیگورات چغازنبیل و همچنین کنگره های موجود در معماری هخامنشی تخت جمشید دارد، واجد یک ارتباط مفهومی با موضوع طرح موزه نفت مسجد سلیمان نیز است .
مفاهیم «اکتشاف» و «حفاری» که در این طراحی با تداعی برشی از مقطع عمقی زمین و در عین حال شکل لوله های جداری (کیسینگ) ،عملیات حفاری را نیز تداعی می کند.ضمن اینکه بخش افزوده شده به عنوان «سر» بالای این مخروط فلزی نیز «مته حفاری» بزرگ از رده خارج و مستعمل دیگری می باشد که مرمت و رنگ آمیزی شده است.
لوله های جداری که در این طراحی ساده اما خلاقانه، آکنده از نفت سیاه نیز به نظر رسیده و بخشی از مفهوم «تولید» را نیز در «مسجدسلیمان» ، سرزمین کهن بختیاری تداعی می کنند.
 این طراحی خلاقانه با استفاده ازاجسام ، مواد و تجهیزات درون سازمانی شرکت بهره بردار ی نفت و گاز مسجد سلیمان انجام شده و هزینه ریالی  اجرای آن صفر بوده است. این اقدام توسط اعضای تیم اجرایی طرح موزه نفت مسجدسلیمان شامل شاپور مومن نژاد ، علی کاظمی،آرش کاشانی ، امیر محمد علاسوند و علی یوسفی صورت گرفته است .
 مدت زمان طراحی و اجرا اين طرح سه هفته و محل استقرار (موقت)آن راه پله ورودی ساختمان موزه نفت مسجدسلیمان واقع در سایت میراث صنعتی پالایشگاه و گوگرد سازی سابق بی بی یان است .