استفاده سازندگان فيلم مستند دكتر فاطمی از منابع موجود مركز اسناد صنعت نفت

چهارشنبه نوزدهم شهریور ماه 1399استفاده سازندگان فيلم مستند دكتر فاطمی از منابع موجود مركز اسناد صنعت نفت

از سوی مركز اسناد صنعت نفت ، منابع موجود مرتبط با دكتر حسین فاطمی در اختیار سازندگان فیلم مستندی مرتبط با این شخصیت سیاسی دوران ملی شدن صنعت نفت قرارگرفت .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پترومیوزیم ، چهارشنبه،دوازدهم شهریورماه سال جاری مرکز اسناد صنعت نفت میزبان کارگردان،  نویسنده و تهیه کننده فیلم مستند سینمایی دکتر حسین فاطمی بود.در این نشست،ضمن گفتگو و تبادل نظر،فایل های صوتی و تصویری،لیست کتاب شناسی مرتبط موجود در کتابخانه مرکز اسناد صنعت نفت ، اسکن اسناد،آرشیو مطبوعات و عکس های مرتبط با این شخصیت سیاسی دوران ملی شدن صنعت نفت در اختیار تهیه کننده و کارگردان فیلم مذکور قرار داده شد.
 فرشید خدادادیان ، رئیس مرکز اسناد صنعت نفت در این نشست با اشاره به  تاثیر"نفت"در جنبه های مختلف تاریخی و از جمله تاریخ سیاسی ایران،خاطر نشان کرد : بدور از اهورایی یا اهریمنی دانستن هر شخصیت تاریخی ، مخاطبان باید بر اساس مستندات تاریخی و با روایتی نزدیک به واقعیت و سند با این افراد آشنا شوند .

 

ساخت فیلم دکتر حسین فاطمی


وی ، دكتر حسین فاطمی را شخصیت اثر گذار سیاسی معرفی كرد و افزود:  " بنا به دستخط تاریخی دکتر مصدق پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت نخستین بار توسط دكتر فاطمی به ایشان و اعضای کمیسیون نفت ارائه شده است . "
 خدادادیان،در این نشست ،لیست کتابشناسی دکتر حسین فاطمی بر اساس کتابها و منابع موجود در کتابخانه مرکز اسناد،اسکن اسناد و نسخه دیجیتال عکس های مرتبط با سوژه و همچنین اسکن آرشیو مطبوعاتی مرتبط با اخبار منتشر شده درمورد حسین فاطمی در روزنامه اطلاعات سال1331 را در اختیار سازندگان فیلم قرار داد.
فایل صوتی مهم و منحصربفرد و تاریخی 27دقیقه سخنرانی دکتر حسین فاطمی در مورد نقش مطبوعات در دوران ملی شدن صنعت نفت که در آرشیو عکس و فیلم مرکز اسناد صنعت نفت موجود است نیز در اختیار سازندگان این فیلم مستند فیلم قرارگرفت که از منظر مستند سازی و بازآفرینی موضوع بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

دستخط تاریخی دکتر مصدق در مورد حسین فاطمی

دستخط تاريخی دكتر مصدق درباره دكتر حسين فاطمی

 


در این نشست همچنین ، رییس طرح و برنامه مدیریت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت گفت :هدف این مدیریت از جمع آوری،مرمت و ساماندهی اسناد تاریخی حضور و فعالیت صنعت نفت طی یکصد و دوازده سال گذشته و پاسخوگی به مراجعه دانشجویان،نویسندگان،پژوهشگران و مستند سازانی است که جستجوگر دستیابی و استفاده از اسناد تاریخی نفت هستند.
ابراهیم رنجبرزاده با اشاره به ظرفیت ایجاد شده جهت ارائه خدمات پژوهشی رایگان به محققان مراجعه کننده خاطرنشان كرد: در چارچوب ضوابط و مقرارت وزارت نفت و همچنین دستورالعمل های آرشیوی و اسنادی مدیریت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت مفتخر است كه طی مدت پنج سال فعالیت ، میزبان و ارائه دهنده خدمات تحقیقی به دانشجویان و پژوهشگران از شهرهای مختلف ایران بوده است .
امیرحسین سیاح،تهيه كننده فیلم در دست ساخت دکتر فاطمی نیز در این نشست با ابراز خرسندی از امکان حضور و مذاکره با مسئولین مرکز اسناد صنعت نفت گفت: در جریان تحقیق و مراجعه به مراکز اسنادی و آرشیوی در جریان این پروژه،جزء معدود مراجعاتی است که با نگاهی متفاوت و همراهانه و مثبت از سوی مسئولین آرشیوی مواجه شده ایم و از این جهت،مراجعه  و جلسه  امروز برای ما بسیار متفاوت و البته مفید است.
فرشادعسکری کیا،نویسنده و كارگردان این پروژه نیز با اشاره به نیازهای پژوهشی آن با اشاره به فقر شدید اسناد منتشرشده در خصوص ، دکتر حسین فاطمی و اقدامات وی به نیاز تیم پژوهشی پروژه به اسناد ، فیلم و تصویر در این خصوص اشاره و ابراز امیدواری کرد : آشنایی با مرکز اسناد صنعت نفت،باعث تامین این بخش از نیازهای این پروژه شده است .
لازم به یادآوری است ، مرکز اسناد صنعت نفت،مستقر در ساختمان سابق پژوهشگاه صنعت نفت در ری،جنب پالایشگاه تهران با آرشیو میلیون ها برگ سند و هزاران قطعه عکس و فیلم و صوت مرتبط با تاریخ نفت ارائه خدمات به مراجعه کنندگان طبق ضوابط و مقررات جاری وزارت نفت را در دستور کار دارد.