انتشاركتاب معمار دیپلماسی نفتی ایران در مدیریت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت

يکشنبه بیست و سوم شهریور ماه 1399انتشاركتاب معمار دیپلماسی نفتی ایران در مدیریت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت

كتاب "معمار دیپلماسی نفتی ایران "، ویژه زنده یاد حسین كاظم پوراردبیلی در مدیریت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت منتشر شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پترومیوزیم ،در مقدمه این كتاب به قلم اكبر نعمت الهی ، مدیرموزه ها و مركز اسناد صنعت نفت آمده است : "سخن از زنده یاد حسین كاظم پوراردبیلی است . بزرگ مردی كه به حق ،پس از مرگ ناگوارش ، شخصیت های سیاسی و نفتی داخلی و بین المللی ، وی را به نام هایی همچون : آقای اوپك ایران ، معمار دیپلماسی نفتی ایران ، دیپلمات نفتی و دیپلمات توانا و شكیبا ملقب كردند و همگان بر ایران دوستی ، پاك دستی و اخلاق مداری اش اذعان داشتند و وی را با صفاتی همچون دیپلمات جامع الشرایط و نماد مكتب عقلانیت در دیپلماسی انرژی ستودند . كسی كه به تعبیر آن ها از هر فرصتی برای تعالی نام ایران استفاده می كرد و از فكر كردن برای ارتقای منافع ایران خسته نمی شد . "

گفت و گو های اختصاصی با دكتر محمد جواد ظریف ( وزیر امورخارجه ) ، اكبر تركان ( مشاور رییس جمهور ) ، دكتر زمانی نیا ( معاون امور بین الملل وزارت نفت ) ، دكتر محمد جواد عاصمی پور( مدیرعامل اسبق شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شركت بازرگانی نفت ایران ) ، احسان جنابی (رییس اداره مجمع بین المللی انرژی وزارت نفت ) ، محمد صادق نوروزی (معاون امور اوپك و روابط با مجامع بین المللی انرژی وزارت نفت  ) و علی شمس اردكانی ( رییس كمیسیون اقتصاد كلان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و كشاورزی ایران ) از جمله نقاط برجسته این كتاب به شمار می آید كه مدیریت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت در تهیه و تدوین آن كوشیده است .
بیان فعالیت های زنده یاد كاظم پوراردبیلی در زمان خدمت در وزارت امورخارجه به قلم
دكتر علی اكبر ولایتی( مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و وزیر اسبق امورخارجه )  از دیگر بخش های حائز اهمیت در این كتاب به شمار می آید كه برای اولین بار و به صورت اختصاصی در این كتاب منتشر شده است . دكتر ولایتی در بخشی از این یادداشت آورده است : "درآن دوران دشوار، مرحوم دکتر کاظم پور با توجه به سوابق، توانمندی ها، دانش و آگاهی عمیقی که از مسائل اقتصاد داخلی و اقتصاد بین‌الملل داشت، در حوزۀ معاونت اقتصادی قرار گرفت تا شرایط سخت آن روزها را مدیریت کند و تدابیر لازم را به عمل آورد. وی با پشتکار، هوش، تسلط و اشرافی که به موضوعات اقتصادی و بازرگانی داشت توانست خدمات شایسته و ارزنده ای را در این زمینه انجام دهد."

این كتاب شامل بخش هایی از جمله زندگی نامه ، پیام ها ، نظرها و خاطرات ، گفت و گو و نطق ها و مقالات است كه در برگیرنده مطالبی ارزشمند از زنده یاد حسین كاظم پور اردبیلی است .
گفتار و نوشتاری از دكتر حسن روحانی ( رییس جمهور)  ، اسحاق جهانگیری ( معاون اول رییس جمهور )  ، مهندس بیژن زنگنه  ( وزیر نفت ) ، دكترمحمد جواد ظریف ( وزیر امور خارجه ) ، محمد سانوسی باركیندو ( دبیر كل اوپك ) ، سون ژیان چنگ ( دبیركل مجمع بین المللی انرژی )  ، یوری سنتورین  (دبیركل مجمع كشورهای صادركننده گاز )، مسعود كرباسیان (مدیرعامل شركت ملی نفت )  ، حسن منتظر تربتی ( مدیر عامل شركت ملی گاز) ، علیرضا صادق آبادی ( مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی )، محمد حسین عادلی ( رییس اسبق بانك مركزی ، نماینده اسبق ایران در اوپك و دبیر كل پیشین مجمع كشورهای صادركننده گاز ) ، حسین نقره كار شیرازی ( معاون اسبق امور بین الملل وزارت نفت ) ، مجتبی میرمهدی (معاون اسبق  حقوقی و کنسولی وزارت امورخارجه ) ، دكتر مهدی عسلی (کارشناس ارشد انرژی و نماینده سابق ایران در مجامع بین المللی انرژی ) ، عباس ملكی ( معاون اسبق وزیر امورخارجه و دانشیار سیاست گذاری انرژی در دانشگاه صنعتی شریف )  و علی ماجدی (سفیر پیشین ایران در ژاپن و آلمان ) از جمله مطالبی است كه در فقدان زنده یاد كاظم پور اردبیلی در این كتاب به رشته تحریر درآمده است .
انتشار چندین مقاله و سخنرانی زنده یاد كاظم پوراردبیلی درزمان حیات و همچنین پیام خداحافظی وی با همكاران مجموعه وزارت نفت از دیگر بخش های اثر گذار در این كتاب به شمار می آید .
در بخش پایانی این كتاب ، عكس های قدیمی مربوط به دوران مختلف فعالیت زنده یاد كاظم پوراز وزارت بازرگانی تا وزارت نفت و نمایندگی درهیات عامل اوپك به تصویر در آمده است كه هركدام بیان تلاش و مجاهدت های آن زنده یاد در دوران 40 سال خدمت صادقانه به كشور است .
گفتنی است ، زنده یاد حسین كاظم پوراردبیلی ، یكی از دیپلمات های برجسته وزارت امورخارجه ، مدیر ارشد وزارت نفت و نماینده ایران درهیات عامل اوپك بود كه در سخت ترین شرایط و به رغم تمامی ناملایمات،  خدمات ارزنده ای را برای حفظ منافع ایران رقم زد ، وی كه در 27 اردیبهشت ماه سال جاری بر اثر بیماری درگذشت یكی از مدیران اخلاق مدار و با شرافت صنعت نفت ایران به شمار می آمد .