اهدا لوح تشكر مهارچاه های نفتی كویت به موزه های صنعت نفت

يکشنبه بیست و هفتم مهر ماه 1399اهدا لوح تشكر مهارچاه های نفتی كویت به موزه های صنعت نفت

لوح تشكر وزیروقت نفت كشوركویت برای مهار چاه های نفتی كویت توسط مهندسان شركت ملی نفت ایران به گنجینه موزه های صنعت نفت اهدا شد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پترومیوزیم ، سید مهدی حسینی از مدیران بازنشسته صنعت نفت ایران یك لوح تشكركه به امضای  وزیروقت نفت كشوركویت و رییس هیات مدیره و مدیرعامل وقت شركت نفت كویت رسیده است را به گنجینه موزه های صنعت نفت ایران تقدیم كرد .

 

photo_2020-10-14_15-01-10

 


 پس از پايان مهار چاه های نفت كويت ، این لوح تشكر از سوی وزير وقت نفت كويت و رييس هيات مديره و مديرعامل شركت نفت كويت به ایشان به عنوان،  نماينده وزير وقت نفت كشور جمهوری اسلامی ايران و رييس ستاد پروژه های چاه های نفت آسيب ديده كويت اهدا شده بود . متن این لوح به شرح زیر است :

کویت 1991 (1370)

تقدیم به تیم مهاركننده آتش درشركت ملی نفت ايران( N.I.O.C)

این لوح برای بیان قدردانی مردم کویت به مناسبت مشارکت شما در انجام عملیات موفقیت آمیز مهارآتش درحوزه های نفتی کشور ما است.

 

دکتر هومود عبدالله الرغباه                                                                             عبداامالک الغربالی

وزیر نفت                                                          رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شركت نفت كويت

 

photo_2020-10-14_15-01-17

 


لازم به یادآوری است ، سال 1369 كشور كویت توسط ارتش رژیم بعث عراق مورد هجوم و تصرف قرار گرفت . ارتش عراق در مدت چند ساعت ، تمامی خاك كویت را اِشغال كرد و كشور كویت را به مدت 7 ماه در تصرف خود نگه داشت . سرانجام یك نیروی چند ملیتی درگیر جنگ با ارتش بعثی شد و جنگ خلیج فارس یا جنگ نفت آغازشد. نیروهای عراقی با مأیوس شدن از مقاومت در برابر ارتش‌های متحد، ضمن تخریب اماكن ، تأسیسات و واحدهای بهره‌برداری ، از هزار حلقه چاه تولیدی نفت وگازِ كویت ، 727حلقه  چاه نفت را منفجر و به آتش كشیدند . با فوران چاه ها و سوختنِ روزانه 6 میلیون بشكه نفت بزرگترین تراژدی آتش سوزی نفتی جهان بوقوع پیوست . تراژدی كه نه تنها كویت ، خلیج فارس و كشورهای منطقه را در بر گرفت. با آزادسازی كشور كویت توسط نیروهای متحد ، كار بازسازی تأسیسات صدمه دیده و مهار چاههای نفت و گاز آغاز شد . كشور ایران نیز آمادگی وزارت نفت ایران را برای بازسازی تأسیسات نفتی رسماً اعلام كرد و با انجام مذاكرات موافقتنامه همكاری بین ایران و كویت به امضاء رسید .

نخستین موفقیت تیم صنعتگران و متخصصان ایرانی در مهار چاههای نفت کویت در مردادماه سال ١٣٧٠ رقم خورد.
تیم مهارگر ایرانی، در سیزدهم مردادماه سال هزار و سیصد و هفتاد وارد کویت شد و پس از چند روز هماهنگی سرانجام شرکتهای آمریکایی، مجبور شدند تا نخستین حلقه چاه را در منطقه بورگان به مهارگران ایرانی واگذار کنند و برای این منظور یکی از چاه های با موقعیت دشوار به مدیر تیم مهار ایران معرفی شد. خبر مهار نخستین حلقه چاه نفت ، توسط مهندسان و متخصصان ایرانی ، به سرعت در سراسر کویت پیچید و مهارگران همه کشورها ، بویژه آمریکایی ها را حیرت زده کرد. مهار اولین حلقه چاه توسط ایرانی ها ، نقطه عطفی بود بر انحصار و سلطه‌گری شركت‌های امریكایی در مهار چاههای نفت و گاز و بازتاب گسترده‌ای در محافل خبری بین‌المللی و داخلی داشت به طوریكه مسئولین شركت نفت كویت، شركت‌های امریكایی را مجبوركردند  تا ضمن تأمین امكانات ، چاههای دیگر را در منطقه بورگان به مهارگران ایرانی واگذار كنند. مردان بی ادعای صنعت نفت ایران كه در بوتۀ آزمایشی سخت قرار گرفته بودند، بدون واهمه وارد میدان عمل شدند . با تحویل چند حلقه چاه در منطقه بورگان ، كار مهار چاهها با برنامه‌ریزی دقیق آغاز شد.

 

3

 


به این ترتیب كار مهار بیست حلقه چاه با همت و سخت كوشی اعضای تیم مهار به پایان رسید . مهار بیست چاه نفت در حالی تمام شد كه دلهای روشن این مردان افقی روشن را نوید می داد . عملیات مهار و ایمن‌سازی چاههای نفت كویت را ، بیست و هفت تیم از شانزده كشور جهان از جمله ایران ، امریكا ، شوروی ، انگلیس ، فرانسه ، چین ، ژاپن ، كانادا ، مجارستان ، رومانی و كویت با بكارگیری نه هزار نیروی انسانی از چهل و سه كشور جهان انجام دادند .

 

4

 

 گفتنی است ، متخصصان صنعت نفت ایران در میان مهارگران همه كشورهای شركت كننده، در يكی از ركوردهای خود سریعترین زمان را در مهار سه حلقه چاه طی سه روز بدست آورد .

 

 

5


6