افزوده شدن یکهزار و پانصد پرونده ارزشمند تاریخی به گنجینه اسناد صنعت نفت

چهارشنبه بیست و یکم آبان ماه 1399افزوده شدن یکهزار و پانصد پرونده ارزشمند تاریخی به گنجینه اسناد صنعت نفت

 

با همکاری مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب،بیش از یک هزار و پانصد پرونده ارزشمند تاریخی شامل اسناد مهم پرسنلی از گروه های اول و دوم کارکنان نفت در جنوب ایران به گنجینه اسناد مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت افزوده شد.

 به گزارش پايگاه اطلاع رسانی پتروميوزيم ، شادی معرفتی،معاون مرکز اسناد صنعت نفت با اعلام این خبر افزود: این اسناد که پیشتر و با همکاری قابل تقدیر مدیریت و کارکنان توسعه منابع انسانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اهواز شناسایی شده بودند،پس از انتقال به دفتر نمایندگی مدیریت موزه ها در اهواز،توسط همکاران آن دفتر بسته بندی و ایزوله سازی و با همکاری روابط عمومی مناطق نفتخیز به مرکز اسناد صنعت نفت در تهران منتقل شدند.

1

انتقال اسناد از بایگالی راکد مناطق نفتخیز جنوب به دفتر نمایندگی موزه ها و مرکز اسناد در اهواز
 

معاون مرکز اسناد صنعت نفت،خاطرنشان کرد: پرونده های پرسنلی از جنبه های مختلف در حوزه اسناد صنعت نفت دارای اهمیت بوده و با مطالعه و بررسی این اسناد اطلاعات ارزشمندی در خصوص مردم شناسی کارگران و کارکنان صنعت نفت در دهه های اولیه فعالیت کمپانی نفت انگلیس و ایران در جنوب غرب کشور و شکل تعامل و تعریف ارتباط کاری کمپانی با ایشان،تنوع قومی،مذهبی و ملیتی این کارکنان و همچنین نوع تعامل دولت مرکزی و مسئولین محلی دولت مرکزی در جنوب غرب ایران با توسعه صنعت نفت بعنوان یک پدیده ی جدید بدست می آید.

2

بسته بندی و ایزوله سازی اسناد توسط کارشناسان مدیریت موزه ها و مرکز اسناد در اهواز به منظور ارسال به تهران

 

معرفتی با اشاره به مخازن اسناد پرسنلی پالایشگاه آبادان که پیشتر به مرکز اسناد منتقل،مستندنگاری و فهرست نویسی شده اند،اضافه شدن پرونده های پرسنلی کارکنان نسل های اول و دوم کارگران کمپانی نفت که بیشتر در بخش اکتشاف،حفاری و تولید نفت در چاهها و یونیت های بهره برداری مشغول بکار بوده اند را بسیار مفید و مکمل زنجیره دانش و آگاهی از سال های نخستین فعالیت صنعت نفت در ایران عنوان كرد.

وی با اشاره به شروع اقدامات اولیه روی اسناد مذکور گفت: پس از رسیدن اسناد مذکور به مرکز اسناد،اقدامات اولیه شامل بررسی و کنترل اسناد ارسالی با لیست اسامی و همچنین چیدمان اسناد در جعبه های کارتن پلاست استاندارد آرشیوی توسط کارشناسان مرکز اسناد به انجام رسیده و اسناد مذکور در مخزن ایجاد شده نگهداری و مراقبت می شوند.

3

بررسی و کنترل اسناد رسیده  توسط کارشناسان مرکز اسناد صنعت نفت


معاون مرکز اسناد صنعت نفت با اشاره به اجرای پروژه فهرست نویسی و عنوان نویسی اسناد و مدارک ارزشمند نفتی از جمله اسناد پرسنلی در نرم افزار آرشیوی"پارس آذرخش"ابراز امیدواری کرد : با تکمیل و در دسترس قرار گرفتن فهرست این اسناد در سامانه الکترونیک مدیریت موزه ها و مرکز اسناد،موجودی آرشیو ارزشمند تاریخی این مرکز در اختیار دانشجویان و پژوهشگران از سراسر کشور و اقصی نقاط جهان قرار گیرد.
وی همچنین از آمادگی اين مرکز برای ارائه خدمات پژوهشی و آرشیوی به دانشجویان و پژوهشگران بصورت حضوری و البته با رعایت پروتکل های خاص بهداشتی ایام حاضر خبر داد.

 

4

اسناد پرسنلی روی میز وجین مرکز اسناد صنعت نفت

لازم به يادآوری است ، مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت بارها از تمامی شرکت های تابعه وزارت نفت برای انتقال اسناد تاریخی خود جهت نگهداری بهینه این اسناد و ثبت و ضبط تاریخ فعالیت صنعت نفت و از جمله تلاش ها و زحمات کارکنان همان شرکت ها در طول تاریخ فعالیت دعوت كرده است و بخشنامه وزیر به عنوان یک سند بالادستی و لازم الاجرا نیز ناظر بر تاکید بر این موضوع مهم و حساس در زمینه مستندنگاری و آرشیو بیش از یک قرن تاریخ فعالیت صنعت نفت در ایران،برای ثبت در تاریخ و ارائه به نسل های آینده است.
در ادامه برخی از اين اسناد اهدايی را ملاحظه می كنيد .
 


5

 

اقرارنامه ثبتی در دفترخانه شماره20مسجدسلیمان سال1324 خورشیدی نام بدلیل رعایت حقوق فردی بازماندگان احتمالی در تصویر محو شده است

 

6

برگ اطلاعات پرسنلی یک کارگر کمپانی نفت در سال1333خورشیدی
 

7

تصدیق نامه کارگر ماهر در کمپانی نفت انگلیس و ایران

 

8

نامه رئیس حکومت مسجدسلیمان به رئیس کمپانی نفت انگلیس و ایران در سال1311 خورشیدی برابر با1932میلادی برای حل مشکل خانواده یک کارگر متوفی