تجهيز مركز اسناد صنعت نفت به برنامه آرشيوی استاندارد مراكز اسنادی كشور

چهارشنبه پنجم آذر ماه 1399تجهيز مركز اسناد صنعت نفت به برنامه آرشيوی استاندارد مراكز اسنادی كشور

 

مدیر موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت از تجهیز مركز اسناد صنعت نفت به برنامه آرشیوی استاندارد و مورد استفاده مراكز اسنادی كشور ( آذرسا ) خبرداد.  

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی پتروميوزيم ،  اکبر نعمت الهی مدیر موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ، در بازدید از مركز اسناد صنعت نفت درشهر ری كه روز دوشنبه،سوم آذرماه جاری صورت گرفت ضمن بازدید از بخش های مختلف این مرکز بر تسریع در مستندنگاری و انتشار الکترونیک اسناد نفتی برای استفاده پژوهشگران و دانشجویان تاکید کرد.

 

2

اطلاع از فرایند بارگذاری عنوان نویسی کتابهای کتابخانه مرکز اسناد در نرم افزار آرشیوی پارس آذرخش

 

وی با اشاره به اهمیت در دسترس بودن اسناد تاریخی هر حوزه،از جمله تاریخ صنعت نفت برای پژوهشگران،محققان و دانشجویان علاقه مند،خاطرنشان کرد:تجربه جهانی و کشوری مراکز آرشیوی و اسنادی نشان می دهد که استفاده از "دولت الکترونیک"در انتشار اسناد منجر به شفافیت،افزایش کیفیت و کمیت خدمات شده و افزایش دقت در پژوهش های تاریخی ، مستند گویی و مستند نویسی را به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به برنامه ریزی انجام شده و تامین برنامه آرشیوی استاندارد و مورد استفاده مراکز اسنادی کشور(آذرسا)برای مرکز اسناد در سال1398،بر تسریع در بارگذاری و انتشار الکترونیک عناوین و موجودی اسناد گردآوری شده نفتی در این برنامه جامع الکترونیک تاکید کرد.

 

3

بازدید از بخش وجین اسناد ورودی در ساختمان شماره یک مرکز اسناد
 

مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در این بازدید، ضمن حضور در بخش وجین اسناد ورودی در ساختمان شماره یک مرکز،از فرایند بررسی و وجین اولیه اسناد ورودی در این بخش بازدید و ضمن استماع گزارش فرایند عملکرد این بخش،راهنمایی های اجرایی جهت افزایش دقت و راندمان کاری را عنوان كرد.

دکتر نعمت الهی سپس با حضور در بخش های قرنطینه اسنادی،اقدامات انجام شده در زمینه آرشیو سازی موضوعی و تفکیکی اسناد،نقشه ها،تصاویر و منابع تاریخی نفت را ارزشمند و برای نگهداری و مطالعه بعدی بر روی این منابع،مفید دانست.

4

بازدید از گنجینه های قرنظینه در ساختمان شماره یک مرکز اسناد
 

مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت همچنین با حضور در واحد های ضدعفونی و مرمت اسناد،فهرست نویسی و مستند نگاری،واحد اسکن و ذخیره سازی الکترونیک،واحد فیلم و عکس و واحد پژوهش و تاریخ شفاهی،ضمن گفتگو با كارشناسان اين بخش ،اقدامات کارشناسی در ثبت و ضبط ، نگهداری و مرمت و مستند نگاری و پژوهش اسناد را در راستای رسالت ایجادی مرکز اسناد صنعت نفت،مفید و ارزشمند ارزیابی كرد و در جریان نیازهای فنی و پشتیبانی برای ارتقاء کیفیت اقدامات هر بخش نیز قرار گرفت.


5

بازدید از مخزن کتاب و نشریات مرکز اسناد

 

7

بازدید از واحد اسکن مرکز اسناد و ارایه توضیحات توسط کارشناس واحد اسکن

 

8

بازدید از واحد فهرست نویسی اسناد و ارائه توضیحات در مورد فرایند بارگذاری اسناد در نرم افزار آرشیوی پارس آذرخش

 

9

بازديد ازواحد مرمت اسناد و ارائه گزارش کار توسط کارشناس مرمت

 

اسناد نفتی هویت و شناسنامه وزارت نفت هستند

در این بازديد همچنين مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت در نشست با رئیس و معاون مرکز اسناد صنعت نفت تصریح کرد: اسناد نفتی هویت و شناسنامه وزارت نفت هستند و رسالت كارشناسان در این بخش  علاوه بر نگهداری و آرشیو این مستندات هویتی،انتشار علمی و عمومی این اسناد برای استفاده پژوهشگران و دانشجویان و زنده نگاه داشتن این هویت یکصد و  ده ساله تاریخ نفت ایران در عرصه علمی و پژوهشی برای ثبت در تاریخ و استفاده آیندگان است.


6

نشست بررسی وضعیت موجود و فرایندهای مرکز اسناد


مدیرموزه ها  و مرکز اسناد صنعت نفت،حضور پژوهشگران،مستندسازان و همچنین  بازنشستگان نفتی به عنوان میراث داران تاریخ شفاهی صنعت نفت در مرکز اسناد و موزه ها ی صنعت نفت  را ارزشمند اعلام كرد و يادآورشد : با استفاده از فضا و بستر دولت الکترونیک می توان فاصله ها ، محدودیت ها و تبعات مراجعات حضوری برای پژوهشگران و علاقه مندان در این مرکز را برطرف كرد.