چهارمین شماره نشریه داخلی «نفت‌نامه» منتشر شد

شنبه بیستم دي ماه 1399چهارمین شماره نشریه داخلی «نفت‌نامه» منتشر شد

شماره جدید «نفت‌نامه» نشریه  داخلی مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت منتشر شد. این نشریه الکترونیک در هشت صفحه و به صورت ماهانه منتشر می‌شود و شماره جدید آن، مربوط به دی‌ماه سال جاری است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پترومیوزیم، در ماهنامه دی‌ماه این نشریه، برخی از رویدادهای تاریخی صنعت نفت در ایران و جهان به صورت کرونولوژیک معرفی شده‌اند. از رویداد مهم صنعت نفت در دی‌ماه می‌توان به افتتاح ساختمان مرکزی شرکت ملی نفت ایران در 26 دی 1342، تأسیس شرکت ملی حفاری ایران در اول دی 1358، آغاز به کار شرکت نفت خزر در اول دی 1377، قطع کامل صادرات نفت ایران به دنبال اعتصاب کارکنان صنعت نفت در همراهی با انقلاب اسلامی در 5 دی 1357، تأسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی در 8 دی 1343، آغاز بهره‌برداری از خط لوله تهران - قزوین در 21 دی 1343، اخراج کارکنان خارجی شرکت‌های نفتی در 28 دی 1357 و... اشاره کرد.

در صفحه 3 این شماره نفت‌نامه، به منظور آشنایی با شیوه مرمت اشیاء در گنجینه موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت، فرآیند مرمت یکی از دستگاه‌های تاریخی موجود در گنجینه‌ها (تلمبه SATAM) به اختصار ارائه شده است.

در بخش «سندنامه» نیز گزارشی از بررسی سازمانی شرکت ملی نفت ایران به نقل از کتابچه‌ای که در تاریخ 1974 به وسیله شرکت «اورویک اینترنشنال» تهیه شده، به قلم «زهرا سلیمانی» منتشر شده است.

بخش «عکس‌نامه» در صفحه 5، به مبارزات و اعتصابات در صنعت نفت تا سرنگونی رژیم و برقراری جمهوری عدل اسلامی اختصاص دارد.

«شادی معرفتی» در صفحه 6 نشریه، به معرفی یکی از نشریه‌های تاریخی صنعت نفت با عنوان «کاوش» پرداخته که نخستین شماره آن به سردبیری امیرعباس هویدا، در شهریور 1339 منتشر شد.

«پادشاهان نفت» عنوان کتابی است که به اسرار مذاکرات پشت پرده فروش نفت ایران پرداخته و در این شماره «نفت‌نامه» به قلم معصومه رودباری معرفی می‌شود. کتاب پادشاهان نفت تألیف اندرو اسکالت کوپر و ترجمه غلامرضا کریمیان در سال 1392 در انتشارات اشاره به چاپ رسیده است.

و در صفحه آخر که روایتگر تاریخ شفاهی صنعت نفت ایران است، فاطمه ترکچی به گفتگو با مهندس عباس شعری‌مقدم درباره تأسیس پتروشیمی در ایران پرداخته است.

نفت نامه به صورت الکترونیک و چهار رنگ منتشر می‌شود و علاوه بر انتشار از طریق سامانه برید (e-org)، از طریق صفحات فضای مجازی نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار داده می‌شود.

اين نشريه به صورت ماهنامه منتشر می شود و هدف اصلی آن معرفی اشیاء و اسناد تاریخی، گنجینه عکس و فیلم و آرشیوهای کتاب و مطبوعات مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت به همکاران و خانواده بزرگ صنعت نفت و همچنین پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند به تاریخ نفت است.

 

4.dey 1399-1 copy