چهارشنبه‌های کتابخوانی در موزه‌های نفت آبادان

دوشنبه بیست و دوم دي ماه 1399چهارشنبه‌های کتابخوانی در موزه‌های نفت آبادان

سعیده یاری

کارشناس موزه کارآموزان آبادان

«چهارشنبه‌ها با کتاب» یا «چهارشنبه‌های کتابخوانی» عنوان برنامه‌ای همیشگی است برای علاقه‌مندان به مطالعه که هر هفته در موزه‌های نفت آبادان به بهانه آن گرد هم می‌آیند تا ساعتی را به مرور کتابی مشخص بپردازند. علاقمندان به کتابخوانی در برنامه هفتگی خود، درباره محتوای کتاب و برداشت‌های خود با هم به گفت‌و‌گو می‌نشینند، آن را نقد و بررسی می‌کنند و قسمتی از آن را دسته‌جمعی می‌خوانند.

این گروه مشتاق و علاقه‌مند «عیش مدام» نام دارد و «سیدرسول موسویان» مسئولیت آن را عهده دار است. وی که فعال فرهنگی در حوزه کتاب و فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی حقوق است، در مورد انگیزه تشکیل این گروه می‌گوید: «انگیزه این فعالیت چیزی جز ارتقای سطح فرهنگ مطالعه نیست. در زمانه‌ای که فضای مجازی جای خود را بین مردم روزبه‌روز بیشتر باز می‌کند و آنها را از کتاب و مطالعه دور کرده، به گونه‌ای که میزان نشر کتاب در سال به زیر هزار نسخه کاهش یافته، زنگ هشداری است برای ما که از آگاهی و اندیشه‌ورزی غافل نشویم. ایجاد فضاهای مناسب برای گفتگو و معاشرت فرهنگی می‌تواند بستری باشد برای رهنمون شدن به سمت جامعه سالم و خوش‌فکر.»

موسویان در پاسخ به نحوه همکاری با موزه‌های نفت در آبادان توضیح داد: «جلسات کتابخوانی گروه در مردادماه سال 97 با برگزاری نشست‌های هفتگی کار خود را آغاز کرده و مدتی است که هر هفته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور محدودی از شرکت‌کنندگان در موزه‌ها برگزار می‌شود. کتاب‌ها با موضوعات و عناوین متنوع و از کشورهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند. تاکنون با مطالعه کتاب‌هایی از کشورهای آمریکای لاتین با نویسندگان برجسته و صاحب‌نامی همچون مارکز ، بورخس ، یوسا، فوئنتس و...، از روسیه با داستان‌هایی از تولستوی، داستایوفسکی، بولگاکف، پوشکین، تورگنیف و... و همین‌طور از فرانسه و آمریکا و نیز از داستان‌نویسان بزرگ کشورمان مانند جمال‌زاده، هدایت، چوبک، بهرام صادقی، هوشنگ گلشیری، احمد محمود، محمود دولت‌آبادی و... دوران موفقی را پشت سر گذاشتیم. خوشبختانه دوستان مشتاق کتاب و مطالعه با حضور در محفل ما، باعث رونق جلسات شدند.»

او در ادامه با تشکر از دست‌اندرکاران موزه‌های صنعت نفت آبادان و همکاری مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت افزود: «برگزاری جلسات در موزه، فضایی مناسب، گیرا و همخوان با موضوع نشست‌ها فراهم کرده است. همانگونه که کلمات فهم و آموخته‌های ما را می‌افزایند، محیط موزه و اجزای آن نیز به ما خوب دیدن و خوب اندیشیدن می‌آموزد.»

موسویان با اظهار امیدواری از بهبود شرایط پیش‌آمده به علت کاهش شیوع ویروس کرونا و رفع محدودیت‌های وضع شده اظهار داشت: «به آینده این همکاری کاملاً خوشبین هستم. امیدوارم در آینده و با رفع محدودیت‌های کرونایی، شاهد برگزاری نشست‌های عمومی‌تر و با حضور دیگر اقشار مردم باشیم. ایده‌هایی چون برگزاری نشست‌های عمومی با حضور نویسندگان، صاحب‌نظران و تحلیلگران در حوزه کتاب، رونق بیشتری به فضای مطالعه و ارتقای فرهنگ شهر خواهد داد و برپایی نشست و نمایشگاه‌های تخصصی‌تر کتاب مورد استقبال عموم مردم قرار خواهد گرفت و برگزاری آنها در موزه، مردم را با این اهداف و رویکرد این مجموعه که همان تاریخ صنعت نفت و آبادان است بیشتر آشنا می‌کند.»

وی در پایان با اشاره به دایر شدن کتابخانه‌ای در موزه کارآموزان آبادان، آن را نقطه عطفی در بستر فرهنگی شهر آبادان دانست و گفت: «خوشحالم که در آینده شاهد این اتفاق بزرگ در موزه هستیم. امیدوارم این رویداد زمینه رشد و افزایش سطح علاقه‌مندی مردم به مطالعه را بیش از پیش افزایش دهد و به واسطه آن بستری برای شناسایی و معرفی نویسندگان خطه جنوب فراهم شده و آثار آنها در اختیار مردم قرار گیرد. »

a1