دسترسی پژوهشگران به اسناد تاريخی صنعت نفت ايران آسان می‌شود

شنبه هیجدهم بهمن ماه 1399دسترسی پژوهشگران به اسناد تاريخی صنعت نفت ايران آسان می‌شود

مديران شرکت پارس آذرخش، در بازدید از بخش‌های مختلف مرکز اسناد صنعت نفت، با تقدیر از اقدام‌های صورت گرفته در این مجموعه، این مرکز را یکی از مهم‌ترین مراكز دسترسی به منابع تاریخ نفت دانستند و ابراز امیدواری کردند که با دیجیتال‌سازی این منابع، اسناد و مدارک موجود در این مرکز، از اقصی نقاط دنیا قابل دسترس قرار گیرد. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، در آخرين روز كاری از هفته‌ای كه گذشت (چهارشنبه، 15 بهمن‌ماه 99)، علیرضا اداوی، مدير بازرگانی و فروش و فرناز راستگار، مدیر پشتیبانی شرکت پارس آذرخش از مرکز اسناد و گنجینه‌های صنعت نفت بازدید کردند تا از نزدیک با امکانات و دستاوردهای این مرکز آشنا شوند و همکاری دوجانبه‌ای جهت تسریع در دیجیتال‌سازی منابع صد و ده ساله صنعت نفت، صورت گیرد. 

رئیس مرکز اسناد و گنجینه‌های صنعت نفت، ضمن خیرمقدم به مدیران پارس آذرخش، با معرفی مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت و اقدامات انجام شده طی هشت سال گذشته، گفت: این مرکز، به زودی به مهم‌ترین منبع تاریخ نفت در کشور تبدیل خواهد شد. 

فرشید خدادادیان، مهم‌ترین وظیفه مراکز اسنادی را امانتداری مستندات برای نسل‌های آینده دانست و خط مشی این مرکز را در اشاعه تاریخ نفت ایران، «شفافیت، بی‌طرفی و رایگانی» عنوان کرد. 

خدادادیان با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های آینده، کتابخانه‌های دیجیتال خواهند بود، گفت: هدف مرکز اسناد صنعت نفت، تسهیل در دسترسی به اسناد تاریخ نفت ایران از سرتاسر دنیاست و هر پژوهشگری در هر جای دنیا باید بتواند در کمترین زمان ممکن، به اسناد دسترسی داشته باشد و مهم‌ترین گام، برای رسیدن به این منظور، دیجیتال‌سازی تمام منابع و در دسترس قرار دادن آنها برای عموم پژوهشگران است. 

پس از این نشست، مدعوین از بخش‌های تاریخ شفاهی و پژوهش، فهرست‌نویسی و مستند‌نگاری اسناد، مرمت و ضدعفونی اسناد مکتوب و آرشیو مطبوعات و کتابخانه، گنجینه‌ها و مخازن عکس و فیلم و تجهیزات مربوطه، بخش مرمت و نمایشگاه اشیا و اسناد بازدید کردند و در هر بخش، کارشناسان، ضمن تشریح فرایند کاری خود، به سوالات کارشناسان بازدید‌کننده پاسخ دادند. 

فرناز راستگار، مدیر پشتیبانی پارس آذرخش، در این بازدید، راهکارهایی برای تسهیل در امر دیجیتال‌سازی و بارگذاری منابع در پارس آذرخش به همکاران این بخش ارائه داد.