پنجمین شماره نشریه داخلی «نفت‌نامه» منتشر شد

دوشنبه بیستم بهمن ماه 1399پنجمین شماره نشریه داخلی «نفت‌نامه» منتشر شد

شماره جدید «نفت‌نامه» نشریه  داخلی مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت منتشر شد. این نشریه الکترونیکی در هشت صفحه و به صورت ماهانه منتشر می‌شود و شماره جدید آن، مربوط به بهمن‌ماه سال جاری است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پترومیوزیم، همچون شماره‌های پیشین، در ماهنامه بهمن‌ماه این نشریه نیز به برخی از رویدادهای مهم و تاریخی صنعت نفت ایران و جهان به صورت کرونولوژیک اشاره شده است. از رویداد مهم صنعت نفت در بهمن‌ماه می‌توان به اعتصابات گسترده کارکنان صنعت نفت و بسته نگه‌داشتن شیرهای نفت برای همراهی با انقلاب، آغاز حفاری‌ها در مسجدسلیمان، مذاکرات دکتر مصدق درباره نفت خوریان، انعقاد دو قرارداد میان مجتمع پتروشیمی شیراز و شرکت فرانسوی «هرتی» و... اشاره کرد.

در صفحه 3 این شماره نفت‌نامه، به منظور آشنایی با شیوه مرمت اشیاء در گنجینه موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت، فرآیند مرمت دستگاه نفتی میتر (وسیله اندازه‌گیری حجم سیال انتقالی) به قلم سیامک علیزاده و با تصاویری از پیش و پس از مرمت شرح داده شده است. 

در بخش «سندنامه» نیز گزارشی محرمانه از نفت شمال به قلم شادی معرفتی منتشر شده است که حاوی اطلاعات ارزشمندی از اعطای امتیاز نفت شمال به روس‌ها در سال 1945 میلادی از سوی شرکت نفت است. 

مسلم عباسی در بخش «عکس‌نامه» در صفحه 5، با انتشار تصویری، خطوط لوله انتقال نفت را به مارهای فولادین و عظیم‌الجثه‌ای تشبیه کرده که زنده و جاندار در میان کوه‌ها و دره‌ها پیچ و تاب می‌خورند و این اولین مواجهه انسان ایرانی با عصر مدرن است.

همچنین یونس صادقی در صفحه 6 این نشریه، به معرفی یکی از نشریه‌های تاریخی صنعت نفت با عنوان «یادداشت روز» پرداخته که در زمره فعال‌ترین نشریات حوزه صنعت نفت در دوره دوم حکومت پهلوی به‌شمار می‌رفته است. لازم به ذکر است در آرشیو نشریات مرکز اسناد صنعت نفت شماره‌های مختلف این نشریه در دهه پنجاه شمسی برای استفاده پژوهشگران نفت موجود است. 

«اسنادی از امتیار نفت شمال» عنوان یکی از کتابهای ارزشمند موجود در کتابخانه مرکز اسناد صنعت نفت است. گردآورندگان این مجموعه بهنام صدری، علیرضا اسماعیلی و حسن شفیعی هستند. این کتاب که از لحاظ زمانی مذاکرات سال‌های 1300 تا 1303 خورشیدی را دربرمی‌گیرد، شامل 157 سند است. در صفحه 7 این شماره «نفت‌نامه»، معصومه رودباری به معرفی این کتاب پرداخته است.

و در صفحه آخر که روایتگر تاریخ شفاهی صنعت نفت ایران است، فاطمه ترکچی به گفتگو با منوچهر پارسا از مدیران قدیمی صنعت نفت پرداخته که در دوران ملی شدن صنعت نفت دانشجوی رشته نفت دانشکده فنی دانشگاه بوده است. پارسا در این گفتگو به مرور خاطرات خود از نخستین سالهای انقلاب اسلامی پرداخته است. 

نفت نامه به صورت الکترونیک و چهار رنگ منتشر می‌شود و علاوه بر انتشار از طریق سامانه برید (e-org)، از طریق صفحات فضای مجازی نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار داده می‌شود.

اين نشريه به صورت ماهنامه منتشر می شود و هدف اصلی آن معرفی اشیاء و اسناد تاریخی، گنجینه عکس و فیلم و آرشیوهای کتاب و مطبوعات مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت به همکاران و خانواده بزرگ صنعت نفت و همچنین پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند به تاریخ نفت است.