آیین رونمایی از تارنمای دسترسی به اسناد صنعت نفت

چهارشنبه بیست و نهم بهمن ماه 1399آیین رونمایی از تارنمای دسترسی به اسناد صنعت نفت

آیین رونمایی از تارنمای دسترسی به اسناد صنعت نفت در سامانه مراکز اسنادی کشور امروز (چهارشنبه 29 بهمن‌ماه 1399) با حضور اکبر نعمت‌الهی مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، در ساختمان مرکزی 36 ری رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پترومیوزیم، این برای نخستین بار است که دسترسی به مراکز اسنادی بنیادین کشور از طریق شبکه مراکز اسنادی کشور در سامانه حافظه ملی ایرانیان امکان‌پذیر می‌شود. در این سامانه، به جز مرکز اسناد صنعت نفت، امکان دسترسی به مرکز اسناد ملی، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، مجلس شورای ملی، کتابخانه آستان قدس رضوی و آستان قدس حضرت معصومه (ع) و موزه ملک فراهم آمده است.

نعمت‌الهی در این مراسم که با حضور کارمندان این مدیریت در محل آمفی‌تئاتر این مجموعه برگزار شد، گفت: «عصر دیجیتال، عصر دسترسی به اطلاعات است و هرکس بتواند راحت‌تر و سریع‌تر اطلاعات را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد، موفق‌تر عمل خواهد کرد.»

وی با تاکید بر لزوم گردآوری و تمرکزبخشی اسناد نفتی خاطرنشان ساخت: «این مرکز، با گردآوری تمام اسناد صنعت نفت می‌تواند چشم‌اندازی نوین در پژوهش‌های تاریخ این صنعت ارائه دهد و در همین راستا، باید هرچه سریع‌تر و به صورت رایگان، دسترسی پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه را در سرتاسر دنیا تسهیل بخشید.»

در این سامانه، که به نشانی تارنمای https://hmi.nlai.ir/ پیش روی علاقه‌مندان قرار دارد، تاکنون 3453 پرونده از اسناد پالایشگاه آبادان، بارگذاری شده و به زودی، اسناد سایر مجموعه‌ها که توسط فهرست‌نویسان این مرکز، ورود اطلاعات شده، در سامانه حافظه ملی ایرانیان در دسترس قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که تاکنون بیش از 30 هزار پرونده از اسناد صنعت نفت فهرست‌نویسی شده که از این تعداد، حدود 10 هزار و صد رکورد در سامانه پارس آذرخش بارگذاری شده و به زودی دسترس علاقه‌مندان قرار داده خواهد شد.

شایان یادآوری است که بخشی از اسناد تازه‌یاب صنعت نفت، در ماهنامه داخلی این مجموعه به نام «نفت نامه» منتشر می‌شود.

در حاشیه این مراسم نیز، مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت از نمایشگاه و گنجینه‌های اشیای مدیریت در مرکزی 36 ری بازدید کرد و در جریان روند چیدمان و مستندنگاری نمایشی و موزه‌ای اشیای تاریخی موجود قرار گرفت.

IMG_6188

IMG_6195