معاون سابق وزیر نفت:

احیای موزه‌های صنعت نفت از تحریف تاریخ کشور جلوگیری می‌کند

چهارشنبه سیزدهم اسفند ماه 1399احیای موزه‌های صنعت نفت از تحریف تاریخ کشور جلوگیری می‌کند

معاون سابق وزیر نفت احیای موزه‌های صنعت نفت را موجب جلوگیری از تحریف تاریخ پرشور کشور و انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: متأسفانه تاریخ ایران مورد ظلم واقع شده و تبلیغاتی با هزینه‌های بسیار سنگین بر علیه تاریخ و انقلاب پرشور کشورمان انجام می‌شود که موزه‌های صنعت نفت می‌تواند با بیان وقایع با این تحریف‌ها مقابله کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پترومیوزیم، عباس کاظمی، معاون سابق وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آیین گشایش موزه نفت‌سوزها در کرمان که بعد از ظهر روز گذشته (12 اسفند 99) برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر کرمان به عنوان مرکز فرهنگ و دروازه تمدن، رشادت‌ها و دلاوری‌ها اظهار کرد: در 112 سال گذشته و از زمان کشف نفت تا کنون، نفت همیشه مرکز توسعه و تبادلات سیاسی بوده است. به خاطر بی‌لیاقتی حکام قاجار امتیاز نفت به انگلیسی‌ها واگذار شد و این استعمارگر پیر و خبیث صدمه‌های بسیار زیادی را به مردم ایران روا داشتند.

وی با اشاره به فعالیت انگلیسی‌ها در زمان کشف نفت در سال 1287 گفت: انگلیسی‌ها برای جلوگیری از انتقال تکنولوژی به ایران، مهندسین و تکنسین‌های انگلیسی را به ایران آوردند و حتی کارگران صنعت نفت را از هند و برمه وارد کردند، اما ایرانی‌ها توانستند بخش زیادی از این تکنولوژی را جذب کرده و مبارزات بسیار زیادی را در این زمینه انجام دادند، مردم کرمان نیز در بیرون راندن انگلیسی‌ها از کشور نقش موثری را ایفا کردند.

کاظمی با بیان اینکه در حال حاضر نفت در بویلرها و توربین‌های گازی به برق تبدیل می‌شود، گفت: 99 درصد برق ایران از هیدروکربورهای نفتی و گازی تأمین می‌شود، هرچند که باید موضوع تجدیدپذیرها را به خاطر مسائل زیست‌محیطی افزایش دهیم، در همین راستا سازمان بین‌المللی انرژی برنامه‌ریزی کرده تا در سال 2050، 50 درصد از برق دنیا از منابع غیرهیدروکربوری اتفاق بیفتد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به سابقه صنعت نفت نیز اشاره کرد و گفت: بعد از ملی شدن صنعت نفت، متأسفانه با کودتای ننگین امریکایی – انگلیسی، کنسرسیوم بر صنعت نفت کشور حاکم شد و اگرچه این قرارداد، بهتر از قبل بود، اما استعمارگران آمریکایی و هفت‌خواهران غربی بر نفت ایران حکومت و کوشش کردند تا تکنولوژی صنعت نفت به ایران منتقل نشود تا اینکه انقلاب پرشکوه اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در زمان انقلاب اسلامی، آمریکایی‌های اغلب نرم‌افزارهای مربوط به صنعت نفت را با خود از ایران خارج کردند، گفت: جوانان، غیورمردان و صنعتگران کشور با کوشش شبانه‌ریزی توانستند چرخ صنعت نفت را بچرخانند و ظرفیت پالایشگاه‌ها را به حداعلا برسانند.

کاظمی با بیان اینکه در سه سال گذشته، صنعت پالایش کشور به 80 درصد خودکفایی رسیده، افزود: در ابتدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران صدام ادعا می‌کرد که یک‌هفته‌ای ایران را اشغال می‌کند، چرا که غربی‌ها این تئوری را به صدام القا می‌کردند که با خارج شدن پالایشگاه آبادان از مدار تولید، ایران نمی‌تواند به حیات خود ادامه بدهد.

این مقام سابق نفتی با اشاره به اینکه در آن زمان 60 درصد انرژی موردنیاز کشور در پالایشگاه آبادان تولید می‌شد، گفت: در روزهای اولیه جنگ تحمیلی، پالایشگاه آبادان از سرویس عملیاتی خارج شد، اما بزرگمردان و فرزندان ایران در صنعت نفت کوشیدند با افزایش ظرفیت در پالایشگاه‌های داخلی، کمبود انرژی در کشور را جبران کنند و با فداکاری مردم در سهمیه‌بندی توانستیم در یک جنگ ناجوانمردانه که تمام قدرت‌های جهان پشت آن ایستاده بودند، علاوه بر دلاوری‌های عزیزان‌مان در ارتش و سپاه و بسیج، سرداران نفت هم توانستند خون به جبهه‌های نبرد تزریق کنند.

معاون سابق وزیر نفت، با یادآوری اینکه در 2800 روز جنگ، جزیره خارک که مرکز صادرات نفت ایران بود، 2هزار بار بمباران شد، افزود: به هر حال تمام دلاورمردان ما، همپای کارکنان صنعت نفت اجازه ندادند، لحظه‌ای جریان نفت قطع شود.

کاظمی گفت متأسفانه تاریخ ایران مورد ظلم واقع شده و تبلیغاتی با هزینه‌های بسیار سنگین بر علیه تاریخ و انقلاب پرشور کشورمان انجام می‌شود، در این رابطه احیای موزه‌های صنعت نفت می‌تواند با بیان وقایع با این تحریف‌ها مقابله و ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی مردم کرمان و ایران را از آن زاویه‌ای که از نفت متاثر است، مطرح کند و نشان دهد.