اکبر نعمت‌الهی در آیین گشایش موزه نفت‌سوزها خبر داد:

گردآوری ١٣ هزارشیء تاریخی در مدیریت موزه‌های صنعت نفت

چهارشنبه سیزدهم اسفند ماه 1399گردآوری ١٣ هزارشیء تاریخی در مدیریت موزه‌های صنعت نفت

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با ابراز امیدواری نسبت به راه‌اندازی سه موزه نفتی در سال آینده گفت: تا کنون 13 هزار شیء تاریخی در مدیریت موزه‌های صنعت نفت گردآوری شده که پس از مرمت و بازسازی به موزه‌های صنعت نفت منتقل می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، اکبر نعمت‌الهی در آیین گشایش موزه نفت‌سوزها در کرمان که بعد از ظهر روز گذشته (12 اسفند 99) برگزار شد، گفت: مدیریت موزه‌های وزارت نفت از حدود ۵ سال پیش ایجاد شده و بعد از ۱۱۰ سال وزارت نفت متوجه شد که در این زمینه عقب مانده و لذا آقای مهندس زنگنه، وزیر محترم نفت، در جهت راه‌اندازی موزه‌ها و حفظ میراث، اسناد، ابنیه‌ها و تاسیسات ساختمان‌های قدیمی اقدام کردند.

وی گفت: خوشبختانه با همت و حمایت مهندس زنگنه وزیر محترم نفت و شورای معاونین توانستیم تاکنون حدود ۱۲۴ مکان را به ثبت ملی برسانیم و ۴۰ میلیون برگه سند تاریخی و ۱۳ هزار شیء تاریخی را جمع‌آوری کنیم که این اشیاء در گنجینه‌های این مرکز، نگهداری، مرمت و آماده انتقال به موزه‌های صنعت نفت می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: تاکنون ۵ موزه نفتی به بهره‌برداری رسیده که امروز پنجمین موزه صنعت نفت در کرمان افتتاح می‌شود و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ شمار موزه‌های صنعت نفت را به ۸ موزه برسانیم.

وی با اشاره به افتتاح سه موزه در سال آینده گفت: موزه بزرگ اکتشاف، حفاری و تولید مسجدسلیمان، موزه مشهد و همچنین موزه کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت به برنامه‌های آتی این مدیریت در فازهای دوم و سوم اشاره کرد و گفت: ۲۸ موزه در سرتاسر ایران تعریف شده که تلاش می‌کنیم با فعالیت جمعی این موزه‌ها به بهره‌برداری برسد و این افتخار برای میراث فرهنگی کشور و نظام جمهوری اسلامی ماندگار خواهد شد.

نعمت‌الهی به ویژگی‌های موزه نفت‌سوزها در کرمان هم اشاره کرد و گفت: موزه کرمان اگرچه ارتباط چندانی با بخش نفت ندارد، اما در آن از ملزومات نفتی استفاده شده و اشیایی که در این موزه به نمایش درآمده، نفت‌سوزهایی هستند که از ۱۲۰ سال گذشته تا کنون در کشورمان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این مقام مسئول در وزارت نفت با بیان اینکه از حدود ۱۷ استان کشور اشیای قدیمی نفت‌سوز جمع‌آوری و گردآوری شده، گفت: این نفت‌سوزها در منازل، مغازه‌ها و  اماکن مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفتند که با شناسایی این اشیا و خریداری و تهیه آنها، در چهار سالن این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند، همچنین در اتاقی منفصل، به تاریخ شهر کرمان و اقدامات استعمارگری انگلیس پرداخته و به تصویر کشیده شده است.  

نعمت‌الهی ضمن ابراز امیدواری در بهره‌برداری از فازهای دوم و سوم این موزه در آینده تصریح کرد: در حال شناسایی ابزار و لوازم نفت‌سوز در سایر استان‌ها و مناطق کشور نیز هستیم تا به این موزه انتقال داده و در معرض نمایش عموم قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته برای راه‌اندازی این موزه زحمات بسیار زیادی کشیده شد، گفت: حدود ۵۰ سفر به کرمان داشتم تا بتوانیم این موزه را ساماندهی کنیم و همکاران ما هفته‌ها در محل این مکان مستقر بودند تا بتوانند کارهای آن را به سرانجام برسانند.

اکبر نعمت‌الهی درخصوص ویژگی‌های ساختمان موزه نفت‌سوزها نیز اظهار کرد: ساختمان موزه مربوط به دوران زندیه، بنایی قدیمی و زیبا بود که ۷۰ درصد آن از بین رفته بود و نیاز به مرمت و احیا داشت و ما با همت همکاران خود در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و همچنین مسئولان میراث فرهنگی استان در دو مرحله توانستیم این ساختمان را مرمت و احیا کنیم و امروز با ایجاد موزه نفت‌سوزهای کرمان تلاش دوستان در این زمینه به ثمر رسیده است.

نعمت‌الهی افزود: برای حفظ بهتر این ساختمان، آن را به یک موزه نفتی تبدیل کردیم و داشتن چنین موزه‌ای از لحاظ مباحث فرهنگی نیز اهمیت به‌سزایی دارد.

وی تاکید کرد: مشابه چنین موزه‌ای که فقط به موضوع نفت‌سوزها بپردازد و انواع نفت‌سوزها را در دل خود جا دهد، نه تنها در ایران و منطقه بلکه در دنیا وجود ندارد.

وی در پایان با تقدیر و تشکر از مسئولان وزارت نفت، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و مسئولان استان کرمان به منظور حمایت از راه‌اندازی موزه نفت‌سوزها گفت: به هر روی این مرحله با تلاش و کمک دست‌اندرکاران به پایان رسید و این موزه به ثمر رسید و جزو دارایی‌های ارزشمند شهر کرمان قرار گرفت.