مديركل موزه‌های كشور مطرح کرد:

دستیابی وزارت نفت به توسعه پایدار با ایجاد موزه

پنج شنبه چهاردهم اسفند ماه 1399دستیابی وزارت نفت به توسعه پایدار با ایجاد موزه

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: وقتی وزارت نفت به سراغ ایجاد موزه می‌رود و به این اندیشه می‌رسد که باید تجربه خود را حفظ و منتقل کند، به این معناست که به یک توسعه پایدار دست یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پترومیوزیم، محمدرضا كارگر در آیین گشایش پنجمین موزه صنعت نفت به نام «موزه نفت‌سوزها» روز سه‌شنبه (12 اسفند 99) در شهر کرمان برگزار شد، ضمن قدردانی از وزارت نفت و مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت گفت: زحمات آقای دکتر نعمت‌الهی را به واسطه یاری‌شان در حفظ میراث صنعتی کشور پاس می‌داریم.

وی با اشاره به آمار ایجاد موزه‌ها از سال ۹۲ تاکنون گفت: در حال حاضر ۷۴۰ موزه فعال در کشور داریم که درب آنها به روی مردم باز است.

وی افزود: از ابتدای قرن جاری تا سال ۹۲ یعنی در طول حدود ۹۰ سال دارای ۴۵۵ موزه بودیم و از سال ۹۲ تا به امروز ۲۸۵ موزه ایجاد کرده‌ایم که بخش مهمی از آنها یعنی حدود ۱۰۰ موزه توسط بخش خصوصی شکل گرفته است.

کارگر با اعلام اینکه ۵ موزه باارزش از این ۲۸۵ موزه توسط وزارت نفت و به همت دکتر نعمت‌اللهی، مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت شکل و همکاران‌شان گرفته است، افزود: در عین حال این وزارتخانه زمینه ایجاد ده‌ها موزه دیگر را در کشور از نظر تأمین اشیا و ساختمان فراهم کرده که اگر این سیاست‌ها ادامه یابد می‌توانیم در طول یک سال آینده، امیدوار به افتتاح هزارمین موزه در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه موزه هم محصول توسعه است و هم عامل توسعه، ادامه داد: وقتی وزارت نفت به سراغ ایجاد موزه می‌رود و به این اندیشه می‌رسد که باید تجربه و حافظه خود را حفظ و منتقل کند، به این معناست که به یک توسعه پایدار رسیده است.

کارگر با تاکید بر این‌که تعصب ملی ما در همه حوزه‌ها، ارتقای ایران در سطح جهانی است، درخصوص فلسفه ایجاد موزه‌ها گفت: موزه‌ها و میراث فرهنگی امروزه در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، فرهنگی، نظامی، اقتصادی و علمی کاربرد زیادی دارند.

این مقام مسئول، تاریخی بودن کشور ایران را یک برند برای آن در سطح بین‌المللی برشمرد و گفت: همواره مسئولان کشورهای جهان از ایران به عنوان کشوری صاحب تمدن با یک تاریخ طولانی یاد می‌کنند و این یک امتیاز بزرگ برای کشور ایران محسوب می‌شود، اگرچه ما در بسیاری از عرصه‌ها از قبیل نفتی، معدنی، فرهنگی، نظامی، مذهبی و... می‌توانیم در دنیا حضور پیدا کنیم؛ اما در حال حاضر در دو حوزه در سطح جهان جزو بازیگران اصلی هستیم که یکی عرصه نفت و دیگری عرصه فرهنگی است.

به گفته وی، بدون شک ایران در حوزه میراث فرهنگی مقام اول جهان را در اختیار دارد و تلاش می‌کند تا در حوزه‌های نظامی و مذهبی نیز گام‌های بزرگی بردارد و جزو بازیگران اصلی در سطح جهانی در این حوزه‌ها نیز باشد.

کارگر در ادامه با اشاره به نقش و اهمیت میراث فرهنگی در کشور گفت: شاید اکنون این سوال در ذهن بسیاری از افراد ایجاد شود که صرف هزینه برای ایجاد موزه‌ها چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد و چرا در حالی که می‌شود هزینه ایجاد موزه‌ها را به اقدامات دیگری مثل ساخت جایگاه‌های بیشتر بنزین، بیمارستان، راه و... اختصاص داد، چه نیازی به ایجاد موزه است و اصولاً میراث فرهنگی و توجه به گذشته و تاریخ چه دردی از ما دوا می‌کند.

وی ادامه داد: یا شاید این سوال مطرح شود که حفاظت از بناهای گلی و کاه‌گلی چندهزارساله امروز چه نقشی در زندگی ما می‌تواند ایفا کند و آیا بهتر نیست وزارت نفت به جای صرف هزینه برای بازسازی و حفظ میراث تاریخی، چند پمپ بنزین برای ارائه خدمات بهتر به مردم بسازد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت؛ اگر تمام اعضا و جوارح یک انسان کار کند و فقط حافظه خود را از دست بدهد، او دیگر حتی اجازه تصرف در اموال خود را هم ندارد و هرچه به او بگویند قبول می‌کند. بنابراین اگر یک جامعه دچار آلزایمر شود و حافظه تاریخی خود را از دست بدهد، هرچه به او بگویند همان نقش را بازی می‌کند. برای همین به نفع بسیاری از کشورها است که این حافظه را از مردم ایران بگیرند و میراث فرهنگی کمک می‌کند که این حافظه در جای خود حفظ شود.

کارگر ادامه داد: ما اولین امپراطوری جهان را شکل داده‌ایم. اولین قانون بشر را نوشته‌ایم. اولین خشت و سفال و اولین سازه فلزی را ساخته‌ایم، اولین دموکراسی جهان را تدوین کرده‌ایم و اینها امیدی برای جوانان ماست که این جامعه و این تاریخ و مردم، چنین پتانسیلی دارند.

وی خاطرنشان کرد: پیام میراث فرهنگی این است که تک‌تک ما میراث‌دار تمدن کشورمان هستیم و وظیفه داریم به دور از همه مباحث سیاسی و دسته‌بندی‌ها باور کنیم که یک ایرانی هستیم و رسالت ما این است که ایران را به جایگاهی بالاتر از آنچه اکنون دارد، برسانیم. ما مستحق بالاترین حضور در جهان هستیم و با داشتن بالاترین تمدن، شایسته بهره‌برداری از آبادترین و سرفرازترین کشور هستیم.