ششمین شماره نشریه داخلی "نفت نامه" منتشر شد

جمعه بیست و نهم اسفند ماه 1399ششمین شماره نشریه داخلی

شماره جدید «نفت‌نامه» نشریه داخلی مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با محوریت ملی شدن صنعت نفت منتشر شد. این نشریه الکترونیکی در هشت صفحه و به صورت ماهانه منتشر می‌شود و شماره جدید آن، مربوط به اسفندماه سال جاری است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پترومیوزیم، همچون شماره‌های پیشین، در ماهنامه اسفندماه این نشریه نیز به برخی از رویدادهای مهم و تاریخی صنعت نفت ایران و جهان اشاره شده است. از رویداد مهم صنعت نفت در اسفندماه می‌توان به کودتای سوم اسفند توسط سید ضیاالدین طباطبایی و رضاخان میرپنج، سال روز درگذشت دکتر محمد مصدق، آغاز به کار خط لوله ازنا به اصفهان، افتتاح پالایشگاه دوم تهران و ملی شدن صنعت نفت و ... اشاره کرد.

در صفحه 3 این شماره نفت‌نامه، در بخش گنجینه اشیا یکی از آثار موجود در نمایشگاه موزه نفت مربوط به دکتر مصدق، رهبر نهضت ملی نفت معرفی شده است. عنوان این اثر «مصدق مرد تاریخ» نام دارد و تابلویی است از چهره معروف مصدق. این تابلو با تکنیک سرامیک بر روی تخته نئوپان و به وسیله طاهره عشقی در سال 1396 اجرا و به موزه نفت اهدا شده است. 

در بخش «سندنامه» روايتی از يك پرسنل ايراني «شرکت نفت انگلیس و ایران» به نام ایراهیم کاووسی از نحوه مديريت انگليسي‌ها مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است. در پرونده‌ي پرسنلی او که «انباردار فنی ارتش انگلیسی مقیم آبادان» بوده شرحی از شکوائیه اش از انگلیسی‌ها درخصوص نحوه تعامل مدیران انگلیسی با ایرانیان وجود دارد.  

در بخش «عکس‌نامه» در صفحه 5، با انتشار تصویری با عنوان «هفتاد سال پس از ملی شدن»، دکتر مصدق را در بستر بیماری در حال گفت و گو با خبرنگاران روزنامه اطلاعات و باختر نشان می دهد.

در صفحه 6 این نشریه، به معرفی نشریه‌های تاریخی صنعت نفت در دوران ملی شدن صنعت نفت با عنوان « مطبوعات مخالف و منتقد دکتر مصدق» پرداخته شده که روزنامه آسیا در زمره فعال‌ترین نشریات حوزه صنعت نفت در آن دوره و علیه مصدق به‌شمار می‌رفته است.

«تاریخ ملی شدن صنعت نفت ایران» عنوان یکی از کتاب های ارزشمند موجود در کتابخانه مرکز اسناد صنعت نفت است. این کتاب در سال 1352 به قلم فواد روحانی در 549 صفحه توسط انتشارات فرانکلین و در سی و سه فصل چاپ و منتشر شده است.

و در صفحه آخر که روایتگر تاریخ شفاهی صنعت نفت ایران است، بخشی از گفتگوی انجام شده مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت با زنده یاد مهندس علی اکبر معین فر، نخستین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با محوریت ملی شدن صنعت نفت منتشر شده است.

نفت نامه به صورت الکترونیک و چهار رنگ منتشر می‌شود و علاوه بر انتشار از طریق سامانه برید (e-org)، از طریق صفحات فضای مجازی نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار داده می‌شود.

اين نشريه به صورت ماهنامه منتشر می شود و هدف اصلی آن معرفی اشیاء و اسناد تاریخی، گنجینه عکس و فیلم و آرشیوهای کتاب و مطبوعات مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت به همکاران و خانواده بزرگ صنعت نفت و همچنین پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند به تاریخ نفت است.