در برنامه تلویزیونی نسیم بهمنشیر مطرح شد؛

نقش و جایگاه موزه‎‌های صنعت نفت آبادان از بُعد فرهنگی

سه شنبه بیست و هشتم ارديبهشت ماه 1400نقش و جایگاه موزه‎‌های صنعت نفت آبادان از بُعد فرهنگی

همزمان با روز جهانی موزه، رییس موزه‌های صنعت نفت آبادان، با حضور در برنامه زنده تلویزیونی نسیم بهمنشیر از اهمیت و جایگاه ویژه موزه‌های صنعت نفت و نقش آنها از بُعد فرهنگی سخن گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پترومیوزیم، لادن علی‌پور امروز (سه‌شنبه، 28 اردیبهشت 1400) ضمن تبریک این روز و هفته‌ی میراث فرهنگی به تمامی دست‌اندرکاران این حوزه، موزه‌ها را پل ارتباطی گذشته و آینده دانست و تأکید کرد: موزه مکانی برای نمایش آثار، حفاظت و پاس‌داشت میراث نیاکان، انتقال آداب و رسوم، عقاید و فرهنگ مردم هر منطقه به دیگر اقوام و نسل‌های آینده است، بنابراین بایستی تک تک افراد جامعه نگاه ویژه‌ای به جایگاه موزه‌ها و اهمیت آنها در جامعه خود داشته باشند.

وی موزه‌ها را به عنوان بستری برای تعامل فرهنگ‌های بومی، اعتلا، ثبت و ترویج آنها برشمرد و گفت: در همین راستا وزارت نفت تلاش کرده تا در قالب موزه‌های صنعت نفت، هویت این صنعت را که در تاریخ این منطقه و کشور باهم درآمیخته، نشان دهد و از این میراث حفاظت کند.

علی‌پور همچنین در این برنامه به معرفی و تاریخچه و شکل‌گیری دو موزه صنعت نفت کشور در شهر آبادان، شامل موزه «کارآموزان» و «بنزین‌خانه» پرداخت.

بر اساس این گزارش، موزه «بنزین‌خانه» به استناد برخى سوابق به عنوان نخستین جایگاه سوخت در ایران در سال 1306 شمسی (1927 میلادی) در مرکز شهر آبادان احداث شده است. این موزه همجوار با جایگاه جدید پمپ‌بنزین در مرکز شهر و مقابل شورای شهر آبادان، واقع شده است.

همچنین موزه «كارآموزان» آبادان دومين موزه از طرح موزه‌هاي صنعت نفت، در محل آموزشگاه حرفه‌ای آبادان، گشايش يافته است. آموزشگاه حرفه‌اي آبادان در سال 1312 خورشيدي (1933 ميلادي) تاسيس شده و ساختمان اين آموزشگاه پس از مرمت و بازسازي و بازيابي اسناد مربوط به آن، در معرض بازديد عموم قرار گرفته است.