دیدار رییس روابط‌عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از موزه پمپ بنزین دروازه دولت

چهارشنبه دوازدهم خرداد ماه 1400دیدار رییس روابط‌عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از موزه پمپ بنزین دروازه دولت

رییس روابط‌عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در دیدار از موزه پمپ بنزین دروازه دولت گفت: این موزه با ظرافت تمام مجموعه فعالیت‌های این شرکت را در یک مجموعه کوچک و زیبا به نمایش گذاشته است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم، فاطمه کاهی به همراه جمعی از کارکنان روابط‌عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دیروز (سه‌شنبه، 11 خرداد 1400) با حضور در موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران از این مجموعه دیدن کرد.

در این دیدار محمدرضا جواهری و حشمت‌ا... منعم، مشاوران مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت بازدیدکنندگان را همراهی کرده و فرآیند شکل‌گیری و بخش‌های مختلف نخستین موزه نفتی پایتخت را به تفصیل شرح دادند.

photo_2021-06-01_21-53-35

 فاطمه کاهی در پایان این دیدار ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران علاقه‌مند، پرتلاش و باانگیزه مدیریت موزه‌های نفت، اظهار کرد: این موزه با ظرافت، دقت و زیبایی تمام، مجموعه فعالیت‌های شرکت ملی پخش را در یک مجموعه کوچک و زیبا به نمایش گذاشته است که می‌توان ساعت‌ها در آن وقت و حوصله به خرج داد تا گوشه‌ای از تاریخ و گذشته این فعالیت را در ذهن تصویر نمود.

photo_2021-06-01_21-53-36

لازم به ذکر است، این جایگاه سوخت در سال‌های پایانی دهه 1310 هجری شمسی مقارن با دوره پهلوی اول، توسط شرکت نفت انگلیس و ایران جهت توزیع فرآورده‌های نفتی همچون نفت سفید، بنزین و امشی احداث شده است.

ساختمان جایگاه سوخت شماره 6 تهران، سال‌ها به صورت متروکه رها شده بود تا اینکه پس از شروع فعالیت مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در دستور کار موزه شدن قرار گرفت و در تیرماه سال 1398 با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری رسمی رسید.

در هر یک از بخش‌های این موزه به موضوعات مختلفی اعم از تاریخچه محله دروازه دولت، نحوه شکل‌گیری و فعالیت جایگاه پرداخته شده است و همچنین عکس‌ها، اسناد، نقشه‌ها و فیلم‌های تاریخی مرتبط با این مکان، نمونه اشیای مربوط به توزیع، حمل و تخلیه سوخت و نمونه دستگاه‌های پمپ بنزین در این موزه به نمایش درآمده‌اند. این جایگاه در مرداد سال 1393 به شماره 31711 در فهرست آثار ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ثبت رسیده است.

موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران با قدمتی نزدیک به یک قرن، به عنوان نخستین موزه نفتی پایتخت همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت 9 الی 17 پذیرای علاقمندان به تاریخ و تحولات صنعت نفت است. دیدار از موزه‌های صنعت نفت برای کارکنان صنعت نفت هزینه‌ای دربر ندارد.