مسئول طرح‌هاي موزه‌اي مديريت موزه‌ها و مركز اسناد صنعت نفت بيان كرد

برگزاري نمايشگاه دائمي مديريت موزه‌ها و مركز اسناد صنعت نفت در بهمن‌ماه/ بازتاب تاريخي- اجتماعي صنعت نفت

چهارشنبه پنجم بهمن ماه 1401برگزاري نمايشگاه دائمي مديريت موزه‌ها و مركز اسناد صنعت نفت در بهمن‌ماه/ بازتاب تاريخي- اجتماعي صنعت نفت

مسئول طرح‌هاي موزه‌اي مديريت موزه‌ها و مركز اسناد صنعت نفت از برگزاري نمايشگاه دائمي اين مديريت در ساختمان مرکزی 17 وزارت نفت (مدیریت موزه‌ها و اسناد صنعت نفت) در بهمن‌ماه امسال و همزمان با چهل و چهارمين پيروزي انقلاب اسلامي خبر داد وگفت: هدف از برگزاري اين نمايشگاه بازتاب تاريخي-  اجتماعي صنعت نفت و همچنين نمايش روند تكاملي اكتشاف و استخراج  نفت در حوزه سرزميني ايران و همچنين معرفي موزه‌ها و مركز اسناد صنعت نفت است. 
به گزارش روابط عمومي مديريت موزه‌ها و مركز اسناد صنعت نفت، مريم اسماعيلي با اعلام اين خبر اظهار كرد: این نمایشگاه با توجه به فضای موجود در 10 بخش نيروي انساني، اكتشاف نفت، حفاري، انتقال نفت و گاز، فرآورش، صادرات، توزيع، سازمان و اداره‌های نفت، هنر و نفت و موزه‌های نفت برگزار مي‌شود. 
وي از نيروي انساني به‌عنوان نخستين بخش اين نمايشگاه نام برد و اظهار كرد: در مسیر بازدید در ابتدای ورود، تابلوی کارت های پرسنلی کارگران پالایشگاه آبادان و پرونده‌های کارگران و کارمندان، همچنین نمونه های اسناد مکتوب و اسناد دیداری شنیداری موجود در مرکز اسناد در کنار اشیا مرتبط و نیز تاریخچه‌ای از روند دستیابی به نفت در ایران قرار دارد.
مسئول طرح‌هاي موزه اي مديريت موزه‌ها و مركز اسناد صنعت نفت شعار محوري بخش نيروي انساني را «برای آنان که بدون حضورشان صنعتی وجود نداشت» اعلام ودر توضيح اكتشاف به عنوان بخش ديگر اين نمايشگاه اظهار كرد: در اين بخش تفکیک و شناخت لایه‌های زمین شناسی و نمونه سنگ‌های زمین شناسی در کنار ابزار اکتشاف، ماکت يا تصاويري از یک چشمه جوشان نفت، عکس‌های مرتبط با چاه‌های نفت و نخستين  فوران نفت در مسجد سلیمان قرار مي‌گيرد، شعار محوری این بخش «جوششی از قلب یک سرزمین» است. 
اسماعيلي بخش حفاري را ديگر بخش اين نمايشگاه دانست و گفت: در اين بخش سکوهای نفتی دریایی، نمونه‌هایی از مته‌های حفاری و نیز شبیه‌سازی یک دکل حفاری خشکی و رس مخزن نفتی نمايش داده مي‌شود و شعار اين بخش نيز «طلای سیاه در دستان تو» خواهد بود. 
وي شعار بخش انتقال نفت و گاز را «تلاش خستگی‌ناپذیر برای هدفی بزرگ» بيان كرد و گفت: در بخش انتقال نفت و گاز، خطوط لوله انتقال، ایستگاه‌های تقویت فشار، لوله‌های زیردریایی، بلومر و ابزار غواصی و مخابرات نفت معرفي مي‌شوند.
مسئول طرح‌هاي موزه اي مديريت موزه‌ها و مركز اسناد صنعت نفت بخش پنجم اين نمايشگاه را مربوط به فرآورش دانست و افزود: در بخش فرآورش با شعار« استقلال در صنعت» آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های نفت با ابزار آزمایشگاهی بازنمایی می‌ شود و پالایشگاه‌های نفتی و گازی نمونه عکس‌هایی از عسلویه و پتروشیمی در کنار محصولات حاصل از نفت خام و محصولات پتروشیمی، بشکه های نفت، انواع نفت و بنزین و سوخت هواپیما به‌عنوان صنایع بالادستی نفت نمایش داده می‌شود. همچنین در این بخش، ابزار آتش‌نشانی و  اچ‌اس‌ئي، در کنار عکس‌هایی از اطفاء حریق در حوادث نفتی، جنگ و آتش‌سوزی قرار مي‌گيرد.
اسماعيلي از بخش صادرات به عنوان بخش ديگر اين نمايشگاه دائمي با شعار «نفت برای شکوفایی اقتصاد» نام برد و توضيح داد:  معرفی پایانه‌های صادراتی نفت، به‌عنوان بخش دیگری از صنایع بالادستی نفت در این بخش مورد نظر است. این بخش شامل ماکت و نقشه‌های جزیره خارک و ماکت نفتکش، سکان کشتی و مخازن نفت پالایشگاهی، نفتکش‌های غول پیکر، کپسول های ال‌پی‌جی دریایی و خطوط لوله انتقال به شکل اشیاء و اسناد، عکس و فیلم است. 
وي در تبيين بخش توزيع هم اظهار كرد: در اين بخش که به کمک عکس‌ها و اشیاء بازنمایی مي‌شود، شعبه‌های نفت و ارتباط مستقیم صنعت نفت با مردم به وسیله نمایش پمپ‌های بنزین و خودروها در خیابان، علمک‌های گاز، مصارف خانگی گاز و نفت، بخاری‌های نفتی و گازی، استفاده محصولات پتروشیمی در زندگی روزمره مد نظر و شعار محوری اين بخش نيز «نفت در خدمت آسایش و رفاه مردم» خواهد بود. 
مسئول طرح‌هاي موزه اي مديريت موزه‌ها و مركز اسناد صنعت نفت بخش هشتم اين نمايشگاه را مربوط به سازمان و اداره‌های نفت عنوان كرد و گفت: «یک ملت در مسیر اتحاد» شعار اين بخش است كه در آن تاریخچه شرکت ملی نفت و تشکیل وزارت نفت با مدد عکس‌ها و اسناد تاریخی  بازگو مي‌شود، آرم شرکت ملی، میز اداری ادوات و تجهیزات اداری، تأسیسات رفاهی و باشگاه‌های نفت در آبادان،  تهران،  محمودآباد و ... به نمايش گذاشته مي‌شود،  همچنین در این بخش ارائه میراث انسانی و بازنشستگان نفت و اشیا اهدایی به موزه و مرکز اسناد صنعت نفت نیز مدنظر است.
اسماعيلي از هنر و نفت با شعار «در سرزمین هنر و نفت»  و موزه‌های نفت با شعار «میراث ماندگار» به عنوان بخشهاي 9 و 10 اين نمايشگاه نام برد و در توضيح آن اظهار كرد: در بخش هنر و نفت حمایت صنعت نفت از هنرمندان با نمایش تابلوهای نقاشی و عکس، کارهای هنری به شکل ماکت یک شیر نفت که با نقش‌های ملی و بومی تزئین شده در بخش هنر و نفت به نمایش خواهد آمد و در بخش موزه‌های نفت نمایشگاه معرفی موزه های نفت و شهرهای تاریخی و میراث نفت و نیز پروژه های بالقوه میراث نفت معرفی می‌شود.
وي در پايان از زحمات حسين شاملي، سرپرست مديريت موزه‌ها و مركز اسناد صنعت نفت، شهاب طلايي، مشاور سرپرست مديريت موزه‌ها و مركز اسناد صنعت نفت، محمود مهرابي، رئيس امور هماهنگي طرح ها و پشتيباني مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، مسلم عباسي، مجري طرح، امیر کریمی کارشناس پشتیبانی و ساير همكاران اين مديريت قدرداني كرد.

IMG_0415

IMG_0439

IMG_0449