بازدید دانش‌آموزان کرمان، آبادان و مسجد سلیمان از موزه‌های صنعت نفت

چهارشنبه دوازدهم بهمن ماه 1401بازدید دانش‌آموزان کرمان، آبادان و مسجد سلیمان از موزه‌های صنعت نفت

بازدید دانش‌آموزان کرمان، آبادان و مسجد سلیمان از موزه‌های صنعت نفت

دانش‌آموزان مدارس کرمان، آبادان و مسجد سلیمان از موزه صنعت نفت كرمان، موزه كارآموزان آبادان و پالايشگاه بي‌بيان-كارخانه گوگردسازي مسجدسلیمان بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومي مديريت موزه‌ها و مركز اسناد صنعت نفت، باغ موزه كرمان از جمله بناهاي قديمي شهر كرمان است كه از سوي والي اين شهر در دوران زنديه ساخته شده و به عمارت «باغ آقا» معروف بوده،  اين عمارت سپس از سوي انگليس براي كنسول‌گري خريداري شد و پس از رفتن انگليسي‌ها، به ساختمان شركت نفت انگليس و ايران واگذار شد و تا زمان ملي شدن صنعت نفت در اختيار آنها باقي ماند.

باغ موزه كرمان پس از ملي شدن نفت ابتدا در اختيار شركت ملي نفت و سپس شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي قرار مي‌گيرد. در باغ موزه نفت سوزهاي كرمان كه 12 اسفندماه 1399 افتتاح شد مجموعه‌اي از چراغ‌ها، وسايل گرمايشي، اجاق‌هاي خوراك پزي نفت‌سوز و ... نگهداري مي‌شود.

موزه كارآموزان آبادان هم دومين طرح موزه‌هاي صنعت نفت در محل آموزشگاه آبادان است که از اتاق‌هاي پنجگانه، محوطه آموزشگاه و كارگاه‌هاي آموزشي، موتورهاي درون‌سوز، لوله و مبدل، مقدماتي يا پايه، نجاري، ابزار دقيق، تراشكاري و فلزكاري تشکیل شده است.

قدمت آموزشگاه حرفه‌اي آبادان به سال ۱۳۱۲ خورشيدي (۱۹۳۳ ميلادي) برمي‌گردد، اين آموزشگاه پس از مرمت و بازيابي اسناد مربوط به آن به‌عنوان دومين موزه صنعت نفت شناخته مي‌شود.

پالايشگاه بي بيان در مسجد سلیمان كه به اختصار LDU خوانده مي شود در سال 1932 ميلادي تأسيس شد. اين پالايشگاه داراي 6 هكتار مساحت مي­ باشد و داراي ساختمان هاي اداري و صنعتي است. اين بنا به عنوان اولين پالايشگاه نفت مقرر است به عنوان موزه مورد بهره برداري و استفاده عموم قرار گيرد.

IMG_5647

IMG_20230126_112349_632

photo_2023-02-01_12-11-42