برگزاری آیین‌های سنتی در موزه پمپ بنزین دروازه دولت

پنج شنبه دهم فروردين ماه 1402برگزاری آیین‌های سنتی در موزه پمپ بنزین دروازه دولت

رقص‌های آیینی، شاهنامه‌خوانی و عروسک‌گردانی با دعوت مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت و همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همزمان با ایام نوروز در محل موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، هنرمندان با اجرای رقص‌های آیینی کردی، خراسانی و ترکی لحظات شادی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان آوردند.

همچنین شاهنامه‌خوانی یسنا دیبائیان و عروسک‌گردانی جانان‌ جمشیدی با استقبال و تشویق بازدیدکنندگان همراه شد. 
 
پمپ بنزين دروازه دولت تهران یا همان جايگاه سوخت شماره ششم در سال‌هاي پاياني دهه ۱۳۱۰ هجری شمسی مقارن با دوره پهلوی اول، از سوی شركت نفت انگليس و ايران برای توزيع فرآورده‌های نفتی همچون نفت سفيد، بنزين و امشی احداث و در تیرماه ۱۳۹۸ به‌عنوان موزه افتتاح شد.
 
در هريک از بخش‌های اين موزه به موضوعات مختلفی اعم از تاريخچه محله دروازه دولت، نحوه شكل‌گيری و فعاليت جايگاه پرداخته شده است و همچنين عكس‌ها، اسناد، نقشه‌ها و فيلم‌های تاريخي مرتبط با اين مكان، نمونه اشيای مربوط به توزيع، حمل و تخليه سوخت و نمونه دستگاه‌های پمپ بنزين در اين موزه به نمايش درآمده‌اند.
 
اين جايگاه در مردادماه سال ۱۳۹۳ به شماره ۳۱۷۱۱ در فهرست آثار ملی وزارت ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی به ثبت ملی رسيده است.

traditional rituals-Darveza Dowlat gas station (2)

traditional rituals-Darveza Dowlat gas station (3)

traditional rituals-Darveza Dowlat gas station (4)