مولاژهای تقدیمی به اوپک نماد فرهنگ ایران است

يکشنبه سی و یکم ارديبهشت ماه 1402مولاژهای تقدیمی به اوپک نماد فرهنگ ایران است

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) گفت: مولاژهایی که به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اهدا می‌شوند، سفیر ویژه ایران در وین و نماد فرهنگ ایران است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، سید احمد محیط طباطبایی امروز (شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) در آیین نمایش مولاژ ظروف قیری موزه ملی ایران برای اهدا به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حاشیه نمایشگاه نفت اظهار کرد: نفت در ایران قدمتی بیش از ۵ هزارساله  و ارتباط نزدیکی با فرهنگ و تمدن ایرانی دارد.

وی با بیان اینکه مولاژهای تهیه شده برای تقدیم به اوپک حاکی از تمدن خوزستان دارد، افزود: این مولاژها نشان می‌دهد نفت در باورهای اجتماعی و فرهنگی ما ریشه دارد.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) با بیان اینکه پیش از حفر نخستین چاه نفت در تگزاس آمریکا در نقطه دیگر دنیا نفت بدون زدن چاه (چشمه‌ای) مورد استفاده بوده است، تصریح کرد: این نفت در باکو (ایران) بوده و یکی از دلایل اصلی آغاز جنگ‌های روسیه با ایران هم همین نفت بوده است. انگلستان بسیار تلاش کرد تا باکو از ایران جدا شود.

محیط طباطبایی با تأکید بر اینکه نخستین استخراج و صادرات نفت جهان در ایران و از باکو بوده است، تصریح کرد: بنابراین نیاز است در بررسی اسناد و اشیاء تاریخی حتما به این موضوع در قالب موضوع پژوهشی توجه شود.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار«صنعت نفت؛ تولید فناورانه و مصرف بهینه» چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه آغاز به کار کرد و امروز (شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) به کار خود پایان داد.