تأکید معاون وزیر نفت بر حفظ و نگهداری چاه شماره «یک» مسجدسلیمان

يکشنبه هفتم خرداد ماه 1402تأکید معاون وزیر نفت بر حفظ و نگهداری چاه شماره «یک» مسجدسلیمان

photo_2023-05-26_18-52-17 (2) 

همزمان با یکصد و پانزدهمین سالروز اکتشاف نفت، معاون وزیر نفت از چاه اکتشافی شماره «یک» مسجدسلیمان بازدید کرد.

به گزارش مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، محسن خجسته‌مهر در بازدید از چاه شماره یک مسجدسلیمان بر حفظ و نگهداری این چاه تأکید کرد و گفت: باید نسبت به محوطه‌سازی و ارائه خدمات بهتر به منظور جلب بیشتر گردشگران این موزه اقدام کرد.

پنجم خردادماه سالروز نخستین فوران نفت در ایران و خاورمیانه است. ۱۱۵ سال پیش در چنین روزی، فوران نفت از چاه شماره یک مسجد سلیمان آغاز شد.

در ساعت چهار صبح پنجم خردادماه ۱۲۸۷، سرانجام پس از یک سال تلاش بی‌وقفه و حفر چاه در نقاط مختلف ایران از جمله «چیا سرخ» کرمانشاه (هشتم نوامبر ۱۹۰۲) و چاه‌های شماره یک و دو شاردین و سرانجام حفاری چاه شماره یک مسجد سلیمان در منطقه نفتون که در ۲۲ ژانویه ۱۹۰۸ آغاز و در ۲۶ ماه مه ۱۹۰۸ برابر با پنجم خردادماه ۱۲۸۷ هجری شمسی به فوران نفت در ساعت ۴ صبح از عمق ۱۱۸۰ فوتی زمین انجامید، برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه، نفت کشف و استخراج شد.

کشف نفت منشاء خدمات ارزنده‌ای همانند آغاز استفاده از حمل و نقل موتوری، طرح‌ریزی نخستین خط لوله حمل و جمع‌آوری نفت، اقدام برای واگذاری آبادان برای ساخت پالایشگاه، احداث نخستین محل سکونت نفتی‌ها در مسجد سلیمان و ..  بوده است.

صنعت نفت ایران اکنون و در حالی که بیش از یک قرن از تولدش می‌گذرد، بر آن است تا نخستین موزه نفت را در شهر مسجد سلیمان به‌عنوان نخستین  منبع و مبداء صنعت عظیم نفت ایران پایه‌گذاری کند.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما