برپایی ایستگاه نقاشی، قصه‌گویی و شاهنامه خوانی در موزه نفت مسجدسلیمان

يکشنبه هفتم خرداد ماه 1402برپایی ایستگاه نقاشی، قصه‌گویی و شاهنامه خوانی در موزه نفت مسجدسلیمان

ایستگاه نقاشی، قصه‌گویی و شاهنامه‌خوانی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در موزه چاه شماره «یک» مسجد سلیمان برگزار شد.

به گزارش مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، ایستگاه نقاشی، قصه‌گویی و شاهنامه‌خوانی همزمان با یکصد و پانزدهمین سالروز اکتشاف نفت و با مشارکت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در محل چاه شماره «یک» برگزار شد.

چاه شماره «یک» مسجدسلیمان به‌عنوان نخستین چاه نفت خاورمیانه درسحرگاه پنجم خردادماه ۱۲۸۷ برابر با ۲۶ مه ۱۹۰۸ میلادی خورشیدی فوران کرد. این چاه در منطقه‌ای بنام دره خرسون (میدان نفتون) مستقر است. چاه شماره«یک»۳۶۰ متر عمق داشت و تولید روزانه آن ۳۶ هزار لیتر (معادل ۲۲۸ بشکه در روز) نفت‌خام سبک بود. نیروی محرکه ماشین‌آلات مربوط به دکل حفاری چاه شماره «یک» از توربین بخار تأمین می‌شد.

مکان فعلی چاه شماره «یک» در فهرست آثار تاریخی ملی ثبت شده است. اصلی‌ترین عنصرنمایش این موزه همان چاه شماره «یک» است و در کنار این چاه، دیگ تولید بخار، محرک رفت‌ و برگشت با نیروی بخار برای تولید نفت‌خام، تلمبه رفت‌ و برگشت با نیروی بخار، لوله‌های تأسیسات، کابل‌های مته حفاری چاه، ماسوره‌های چرخان و ... قرار داد.