راه‌اندازی موزه نفت‌سوزهای کرمان کار ارزشمندی بوده است

چهارشنبه بیست و نهم فروردين ماه 1403راه‌اندازی موزه نفت‌سوزهای کرمان کار ارزشمندی بوده است

به گزارش مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‌های نفتی در تأمین فرآورده‌های نفتی کشور و هیئت همراه، از بخش‌های مختلف موزه نفت‌سوزهای کرمان بازدیدکردند.

پیمان جزایری در جریان این بازدید راه‌اندازی موزه نفت‌سوزهای کرمان را ارزشمند دانست و عنوان کرد: گردآوری این تعداد اسناد و اشیاء درباره تاریخ کرمان و نفت‌سوزها از سراسر ایران کار بزرگی بوده است.

باغ موزه كرمان از جمله بناهاي قديمی شهر كرمان است که در فاصله سال‌های ۱۱۹۵ تا ۱۲۰۶ (دوره زندیه) ساخته و منزل سيد‌ابوالحسن‌خان بيگلربيگی، والی كرمان بوده است. این ساختمان پس از ملی شدن نفت ابتدا در اختيار شركت ملی نفت و سپس شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار می‌گيرد.

این موزه كه ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۹ افتتاح شد، از سه بخش اصلی نفت‌سوزها، ‌تاریخچه باغ، ساختمان و استقرار کنسول‌گری و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان تشکیل شده است. بخش اصلی نفت‌سوزها متشکل از ۵ اتاق تو در تو در ساختمان عمارت تاریخی قرار گرفته است که هر یک از آنها راوی داستانی مرتبط با نفت‌سوزها هستند.

اتاق نخست با عنوان گرمایشی، روایت‌گر نفت‌سوزهایی است که گرما و حرارت تولیدی آنها در استفاده مدنظر بود. اتاق دوم روشنایی متصل بهم به دو موضوع روشنایی‌های خانگی، ثابت و روشنایی‌های متحرک و در مواردی غیرخانگی پرداخته شده است،‌ در اتاق سوم قطعات و اجزای تشکیل‌دهنده نفت‌سوزها و فرآیند تولید آنها و نیز تشریح عملکرد و راه‌اندازی تعدادی از این دستگاه‌ها نمایش داده شده است.

اتاق معرفی سازندگان ایرانی چهارمین بخش از این مجموعه به شمار می‌رود. در این اتاق فضایی برای معرفی مشاهیر و سازندگان داخلی نفت‌سوزها در سطوح افراد کارگاه‌ها و کارخانه‌های سازنده فراهم شده است. قصه سازندگان داخلی نفت‌سوزها نیز در نوع خود جالب است چرا که در مقطعی که ایران با تحریم مواجه شد و توان عرضه نفت خود را در بازار خارجی نداشت. آنها با تولیدات خود و ظرفیت‌سازی برای بازار داخلی مانع فشار بیشتر به مردم در مصرف نفت‌سوزها شدند.

فضایی تا حدی خاطره‌انگیز از خانه‌های ایرانی در اتاق پنجم به تصویر کشیده شده است. این اتاق، تداعی کننده حس و حال خانه‌های ایرانی در دهه ۲۰ خورشیدی است که با نمونه‌هایی از دستگاه‌های نفت‌سوز مزین شده است.

اتاق منفصل که در مسیر بازدید مقدم بر ساختمان ۵ اتاق در محوطه باغ قرار گرفته است از دیگر بخش‌های موزه نفت‌سوزها به شمار می‌رود. در اتاق منفصل با به نمایش گذاشتن مدارک، عکس‌ها، نقشه‌ها و دیگر مستندات تاریخچه فعالیت‌های نظامی، اقتصادی و فرهنگی انگلیس در جنوب ایران به تصویر کشیده شده است.