موتور پارکینز

شنبه دوم تير ماه 1403موتور پارکینز

آشنایی با نحوه عملکرد موتور خودروهای نیمه سنگین بخشی از آموزش کارآموزان آموزشگاه حرفه‌ای بوده است که در کارگاه رشته‌ی مکانیک انجام می‌گرفته است. این موتور مینی‌بوس ساخت کارخانه‌ی پارکینز کشور انگلستان هم اکنون در موزه کارآموزان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

کارخانه ی پارکینز در سال ۱۳۱۱ از سوی فرانک پارکینز و چارلز والاس چپمن با هدف طراحی و ساخت موتورهای دیزلی دارای سرعت بالا تأسیس شد. موتورهای دیزلی پیش از چپمن و پارکینز دارای وزن بالا و سرعت پایین بودند. در سال ۱۳۱۴ پارکینز نخستین کارخانه‌ای بود که دارای شش رکورد جهانی سرعت موتورهای دیزلی بود. این موتور ها در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، ساختمان، تولید نیرو و دیگر صنایع کاربرد دارند.

موتورهای دیزلی نوعی موتور درونسوز محسوب می‌شوند که احتراق سوخت بدون جرقه ( حاصل از تراکم هوای درونی) ایجاد می گردد و سپس تزریق سوخت انجام می گیرد. بنابراین سوخت می بایست دارای ویژگی های خوبی از لحاظ تراکم احتراقی باشد.

گازییل همان سوخت دیزل یا نفت سنگین به هر نوع سوخت مایع که برای استفاده در موتورهای دیزل طراحی می شود گفته می شود. این سوخت از آزمایشی منشآ می‌گیرد که از سوی دانشمند و مخترع آلمانی رودولف دیزل برای موتوراحتراق-تراکمی در سال ۱۲۷۱ انجام گرفت.

آموزشگاه حرفه‌ای آبادان در سال ۱۳۱۲ خورشيدی (۱۹۳۳ميلادي) تأسيس شد. این آموزشگاه محل آموزش کارگران پالایشگاه نفت آبادان بود که در آن مهارت‌های لازم مانند برق، مكانيک و فرآیند پالایش به کارگران و نیروها آموزش داده می‌شد.

اتاق‌های پنج‌گانه، محوطه و كارگاه‌های مختلف مانند فلزکاری، تراشکاری و نجاری بخش‌های مختلف این موزه را تشکیل می‌دهند. در این موزه کارگاه‌ها، ابزار و سایل حرفه‌های صنعتی، اسناد و مدارک صنعت نفت، عکس‌های کارآموزان در طی دوره‌های مختلف و سایر اشیا مربوطه به نمایش گذاشته شده است.


آخرین اشیا