چراغ نفتی لامپا

يکشنبه نهم بهمن ماه 1401چراغ نفتی لامپا

             

          

ریشه ی این واژه در زبان انگلیسی از واژه ی  lamp    گرفته شده است که در نقاط مختلف کشور گویش های متعددی از آن  به صورت لامپا ، لمپا و لمپه  وجود داشته است. نمونه های متنوعی از این گونه چراغ ها در طرح ها و اندازه های متفاوت وجود دارد و سوخت مورد استفاده در آنها نفت سفید (نفت چراغ)  یا پارافین می باشد.

این چراغ دارای محفظه ی سوخت ( از جنس فلز، سفال، چینی و شیشه ) ، فتیله  ( و فتیله دان) ، پیچ تنظیم  و حباب شیشه ای( گلوب ) می باشد. فتیله ی چراغ نخی ، تخت و از طریق پیچ تنظیم قابل کنترل است و شیشه ی چراغ مانع از آن می شود که باد به راحتی شعله ی آن را خاموش کند.طرز کار این نوع چراغ ها به این شکل است که فتیله از یک سو در محفظه ی سوخت قرار دارد و از سویی دیگر در حباب شیشه ای و از طریق این فتیله نفت جذب شده توسط شعله سوزانده می شود و حرارت و نور شفاف، درخشان و زرد تولید می شود. بدون دود ، بدون بو و شعله ی شفاف ، مناسب برای کاربرد در محیط درون و بیرون از مزایای این چراغ ها می باشند. این نوع چراغ ها در زمان قاجار وارد کشور شده و به وفور مورد استفاده قرار گرفتند.

 نمونه های متعددی از این نوع چراغ نفتی در موزه ی بنزین خانه ی آبادان در معرض دید بازدیدکنندگان می باشد که ساخت کشورهای مختلف می باشند. بطور نمونه چراغ نفتی موجود در عکس ساخت هنگ کنگ می باشد و قدمتی بیش از هشتاد سال دارا می باشد.

طزبلذزذزذ


آخرین اشیا