ماشین های پرس

دوشنبه هفدهم بهمن ماه 1401ماشین های پرس

                        

معرفی های دستگاه های پرس در کارخانه حلب سازی و حلب پرکنی

موزه صنعت نفت غرب، کرمانشاه

  ورق کاری (sheet metal working  )  مجموعه اعمالی است که به منظور فرم دادن به ورق توسط پرس کاری انجام میشود. ورق در متریال های مختلف توسط فرآیند صنعتی در اندازه های مختلف  نازک شده و در ساخت قوطی بدنه اتوموبیل هواپیما و ... کاربرد دارد.

ماشین های پرس بر اساس ویژگی های فرآیند تولید انواع مختلفی دارند، در کارخانه حلب سازی به علت قدمت بالای مجموعه، ماشن آلات پرس به صورت مکانیکی و در روند تولید یک واحد حلب وظیفه پرس سر و بن، پرچ، گوشه زنی، پرس ضایعات را بر عهده دارند. دستگاه پرس برای برش فلز، پردازش انواع ورق، شکل دادن و برش همزمان در صنایع فلزی استفاده میشود، کار طراحی دستگاه پرس تبدیل حرکت دایره ای به حرکت خطی است، اجزای اصلی اش کلاچ،  فلایویل،  میل لنگ و رام ثابت و متحرک هستند.

فلایول ( flywheel  )  چرخ لنگر یا چرخ طیار یک وسیله مکانیکی گردان سنگین است که برای ذخیره سازی انرژی دورانی به کار میرود و بر میل لنگ جهت انتقال انرژی سوار میشود و اعمال نیرو مورد نظر نوع ماشین را تعیین میکند واکستروژن – نوعی روش برای شکل دهی فلز- که برای نوع فرآیند تولید مورد نیاز است را هدایت میکند، پرس های میل لنگی به دلیل سادگی در تبدیل حرکت دورانی یک فلایول سنگین به حرکت خطی رفت و برگشتی، متدول ترین نوع پرس ها هستند.

رام صفحه متحرک پرس است با فشار بر قالب به ورق های فلزی اجازه می دهد به اشکال خاصی دربیایند،  ابتدا چرخش فلایویل توسط یک کلاچ به میل لنگ متصل میشود سپس میل لنگ حرکات رام پرس را به سمت بالا و پایین به حرکت در می آورد، یک قطعه ورق  بر روی  قالب قرار داده می­شود و چرخه تولید شروع میشود، هنگامی که رام بالا و پایین میرود بر قالب و قطعه فشار می آورد و  یک قطعه را تولید میکند.

ماشین های پرس موجود در کارخانه حلب سازی

تمامی دستگاه های موجود در کارخانه حلب سازی به گونه ای ماشین پرس محسوب میشوند که تنها کمی در ساختار و نحوه تولید با هم متفاوت هستند در واقع هدف شان  فرم دهی، پرس و برش ورق جهت ساخت یک واحد حلب است. از انواع دستگاه های پرس در مجموعه کارخانه حلب سازی میتوان به ماشین چاپ و گونیا، گوشه زن، پرس سر و بن، پرس ضایعات، پرچ، توپی، پانچ و ساخت دسته اشاره کرد. در این بین میتوان از ماشین های ساخت کمپانی رودز نام برد که سر و ته حلب را می سازند، از این نوع دستگاه  سه عدد در مجموعه موجود است و در روند تولید جزو اولین ماشین ها در مراحل ساخت حلب محسوب می شوند.

360px-Im1882POLon-Rhodes9

 معرفی شرکت رودز و پسران با مسئولیت محدود

J. RHODES & SONS, Ltd.( Established 1824) Grove Ironworks, WAKEFIELD     

ژوزف رودز در سال  1824 اولين ماشين ساخت خودش را در كارگاه كوچکي در ويكفيلد  به هدف ارتقای صنعت در اواسط قرن نوزدهم ساخت و بعد ها قبل از آنکه بتواند كمپاني رودز و پسران با مسوليت محدود  را به عنوان علامت تجاري خود در سال ۱۸۹۹  به جهان عرضه كند، ماشين هاي پرس خود را برای پرس کاری با انواع ورق های قلع، فلزروی، مس، برنج و دیگر متریال ها ساخته بود. ژوزف رودز در سال ۱۹۱۰ دفتر كار خود را در پاريس باز كرد و و با صادرات ماشین های پرس، در تاريخ صنعت انگستان و بعد ها در جهان جاودانه شد.  

محل نگهداری: موزه حلب سازی وحلب پرکنی کرمانشاه

powerpress-drawing

360px-Im1891POLon-Rhodes


آخرین اشیا