بولتن های نویافته در مرکز اسناد صنعت نفت

سه شنبه پانزدهم مهر ماه 1399بولتن های نویافته در مرکز اسناد صنعت نفت

بولتن های نویافته در مرکز اسناد صنعت نفت

علی الله جانی
کارشناس پژوهش و تاریخ شفاهی مرکز اسناد صنعت نفت

 

 

انتشار بولتن ها و نشریات داخلی در صنعت نفت،قدمتی به دیرپایی ایجاد نهاد انتشارات و آگاهی رسانی در این صنعت داشته و از این منظر است که بدرستی صنعت نفت ایران را مهد"روابط عمومی"در ایران می دانند.

تنوع و تعدد بولتن های داخلی و آگهی نامه های انگلیسی و فارسی منتشر شده در آبادان،لندن و مسجد سلیمان،موضوع پایان نامه های دانشجویی و پروژه های تحقیقاتی بسیاری بوده و نکته مهم در اینجاست که این تنوع و تعدد به میزانی است که پژوهش های انجام شده  تاکنون نیز،با مرور زمان و یافته های جدید،نیازمند بازنگری و بروزرسانی اطلاعات و داده ها و نتایج تحقیقاتی می شوند.

به تازگی و با بررسی های به عمل آمده در مراحل مقدماتی و اصطلاحا"وجین" بخشی از اوراق و زونکن های منتقل شده از اهواز و آبادان به مرکز اسناد صنعت نفت،و در زونکن هایی به ظاهر غیر مرتبط،با نسخه هایی از دو نمونه بولتن نفتی مواجه شدیم که تاکنون آگاهی ما از وجود این بولتن ها تنها محدود به برخی روایت های تاریخ شفاهی همکاران بازنشسته و پیشکسوت بود.

این دو نمونه بولتن که پس از جداسازی و ضدعفونی به آرشیو مطبوعات مرکز اسناد صنعت نفت منتقل شده اند،به تکمیل آرشیو متنوع بولتن ها و نشریات کمک كرده و ضمن ثبت و اسکن،در معرض استفاده علاقه مندان و دانشجویان و پژوهشگران قرار گرفته اند.

«یادداشت هفتگی»

اولین بولتن،«یادداشت هفتگی»نام دارد.آن گونه که از مندرجات این مجله هفتگی برمی آید،اولین نسخه  آن در مهرماه سال1352 منتشر شده است.این بولتن، خبرنامه داخلی«اداره آموزش مهارت های فنی»شرکت ملی نفت  ایران است. این اداره با هدف آموزش حین خدمت کارکنان صنعت نفت، راه­ اندازی شده بود و هر هفته، اخبار مربوط به فعالیت­های آن مرکز، در نشریه یادداشت هفتگی منتشر می­ شد.

 

نمونه یادداشت هفتگی

بولتن یادداشت هفتگی

 

براساس مندرجات یادداشت هفتگی،سال سوم،شماره27،به تاریخ 15اردیبهشت سال2535(سال1355خورشیدی)این اداره از 7بخش تشکیل شده بود.شش بخش آموزشی و یک بخش اداری.

بر همین اساس امروز به صورت مستند می دانیم که آقای«ایرج سلیمی»رئیس کل اداره آموزش مهارت های فنی را برعهده داشت و به ترتیب آقایان«کمالی» مدیر بخش اداری «قربانعلی احمدی­پور»مدیر آموزش عملیات بهره­برداری،«ادی کوک»، مدیر آموزش ابزار دقیق «ژاک منی»،مدیر آموزش گاز و گاز مایع «سید رابینسن» مدیر آموزش برق و الکترونیک «مارتین ویژه»،مدیر توربین و مکانیک و «باب سامپر» هماهنگ کننده دوره­های آموزش حرفه­ای کارمندان را برعهده داشتند.

این بولتن هر هفته روزهای چهارشنبه منتشر می شد و مسئول اخبار نشریه، آقایان«رابرتسن»و«حسینی پور» بودند.لازم به یادآوری است که مجله به صورت فارسی و انگلیسی،دورنگ و در قطعA4منتشر می شد و تعداد صفحات آن در شماره های مختلف از چهار صفحه تا بیشتر متغیر بوده است.

نسخه دیگری که از این بولتن یافته شده،یک برگ(صفحات اول و دوم)از شماره دوم از سال چهارم نشریه است که تاریخ چهارشنبه19آبان2535 را بر صدر دارد.موفقیت هنرجویان هنرستان صنعتی اهواز در مسابقات مهارت فنی خوزستان،بازدید آقای میک پیس،مدیرکل پالایشگاه افریقای جنوبی از تاسیسات نفتی آبادان و اهواز و آگهی استخدام تکنسین در شرکت خدمات نفت ایران از جمله اخبار منتشره در این بولتن است.فراخوان جلسه کانون شماره1041 آغاجاری حزب رستاخیز ملت ایران و گزارش جلسه انجمن همکاری خانه و مدرسه دبستان اروند از دیگر مطالب منتشره در این شماره از بولتن یادداشت هفتگی بودند.

 

بولتن یادداشت هفتگی

نمونه یادداشت هفتگی

 

3

 

2

 

«مشعل آبادان»

نشریه دیگر یافت شده ی جدید،«مشعل آبادان»نام دارد.اولین شماره این مجله که اتفاقا نسخه ای از ان در میان نمونه های یافت شده است،در اردیبهشت سال 1377 منتشر شده است.

برمبنای سرمقاله نخستین شماره از مشعل آبادان،این نشریه اخبار و مطالب داخلی مربوط به کارمندان وکارکنان پالایشگاه آبادان را منعکس می کرده.

این مجله بصورت هفتگی و زیر نظر روابط عمومی پالایشگاه آبادان منتشر می شد.

 

لوگوی مشعل آبادان (1)

نشريه مشعل آبادان
 

جشن بازنشستگی کارکنان پالایشگاه آبادان،بازدید میهمانان نوروزی از پالایشگاه،راه اندازی واحد تولید برق شماره12و پیام تسلیت کارکنان اداره تعمیرات پیشگیری کارگاه مرکزی،ابزاردقیق،برق و سرویس های تعمیرات ماهشهر به آقای مهندس محمدرضاکمالی به مناسبت مرگ مادرشان از جمله مطالب منتشره در نخستین شماره مشعل آبادان است که در یک صفحه بصورت دورنگ و در قطعA4 منتشر شده بود.

شماره های12 و 14 و 18 و 19 از بولتن مذکور نیز که به ترتیب در تاریخ های 7مرداد1377 – 21مرداد1377 و اول مهرماه1377 و هشتم مهرماه همان سال منتشر شده در بین زونکن های مورد جستجو یافته و به آرشیو مطبوعات مرکز اسناد منتقل شده اند.

 

لوگوی مشعل آبادان (2)

مشعل آبادان

 

از سرنوشت این نشریه و این­که تا چه سالی منتشر می شد،(تا این لحظه)اطلاعی در دست نیست.

بولتن ها و نشریات موجود در آرشیو مطبوعات و کتابخانه مرکز اسناد آماده استفاده تحقیقاتی توسط پژوهشگران و دانشجویان و علاقه مندان بوده و مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت به ارائه خدمات آرشیوی به این عزیزان مفتخر است.ضمن اینکه به زودی و با تکمیل فرایند بارگذاری نسخه دیجیتال این اسناد و نمونه ها در نرم افزار مستندنگاری آرشیوی"پارس آذرخش"،امکان ملاحظه و مطالعه آنها از طریق فضای مجازی نیز میسر خواهد شد.

 

 

 

 

 

 


آخرین اسناد