اسنادی از تلمبه خانه تنگ فنی در دوران جنگ تحمیلی

سه شنبه بیست و دوم خرداد ماه 1397اسنادی از تلمبه خانه تنگ فنی در دوران جنگ تحمیلی
0013-(null)0014-(null)0015-(null)0016-(null)0017-(null)0018-(null)0019-(null)0020-(null)0021-(null)
  • قدمت : سال 1359
  • محل نگهداری : مرکز اسناد صنعت نفت

 

بامداد پنجمین روز خرداد 1287 خورشیدی، وقتی نخستین چاه نفت در میدان نفتون مسجدسلیمان فوران کرد، برگی جدید از تاریخ معاصر ایران ورق خورد. در صد و دهمین سال اکتشاف نفت، برآنیم تا صد و ده سند برگزیده دیده نشده یا کمتر دیده شده در تاریخ نفت را منتشر کنیم. 

مرکز انتقال نفت تنگ فنی یکی از مهم‌ترین مراکز انتقال نفت شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و منطقه لرستان است که در سال 1338 در زمینی به مساحت 18 هزار متر مربع در ارتفاع 582 متری از سطح دریا در سمت غربی رشته کوه زاگرس و در حدود 20 کیلومتری جنوب پل دختر قرار بنا شده ‌است
وظیفه این مرکز دریافت نفت‌خام از مرکز انتقال نفت شهید زنگنه (سبزآب) منطقه خوزستان و پمپاژ آن به مرکز انتقال نفت آسار است و همچنین دریافت فرآورده از مرکز انتقال نفت بیدرویه (منطقه خوزستان) و انتقال آن به مرکز انتقال نفت پل باباحسین

تنگ فنی، یکی از شریان‌های حیاتی نفت در دوران جنگ بود، منطقه‌ای که همیشه آماده‌باش بود و هشت سال وضعیت سفید را ندید، خطرات رفت و آمد در تمام جاده هزار کیلومتری تهران- اهواز یک طرف بود و این دو، سه کیلومتر تا خروج از تنگ فنی یک طرف. تنگ فنی حتی روز پذیرش قطعنامه هم به سختی بمباران شد. تمام مراکز انتقال نفت منطقه بمباران شدند اما تنگ فنی را با بمب‌های خوشه‌ای زدند.

اسنادی که در پی می‌آید درخواست سید فخرالدین رحیمی نماینده ملاوی لرستان از مهندس تندگویان درخصوص رسیدگی به وضعیت تنگ فنی است و نامه‌هایی از مهدی کروبی سرپرست وقت بنیاد شهید و مهندس تندگویان و گزارشی از ستاد مشترک ارتش درباره وضعیت منطقه. 


آخرین اسناد