مسجد رنگونی های آبادان و یادی از مصائب مسلمانان برمه ای

يکشنبه نوزدهم شهریور ماه 1396مسجد رنگونی های آبادان و یادی از مصائب مسلمانان برمه ای

طی هفتاد سال سیطره خارجی ها بر صنعت نفت ایران، شرکت نفت در کنار توسعه بی وقفه صنعتی و پیگیری منافع درازمدت خود در ایران، گوشه چشمی نیز به توسعه شهری و عمران و آبادانی مناطق پیرامونی داشت که ساخت منازل مسکونی، ورزشگاه، باشگاه، فروشگاه های بزرگ کارگری و کارمندی، جاده و خط آهن و ایجاد گاراژ و پایانه حمل و نقل از آن جمله است.

اگرچه بخش عمده ای از این امکانات در راستای برنامه های اقتصادی و فرهنگی کمپانی نفت و نیازهای تفریحی و رفاهی خارجی ها ایجاد شده و مقتضیات فرهنگی مردم بومی در آنها لحاظ نشده بود، اما به جرات می توان گفت لطیف ترین بخش خدمات عام المنفعه نفت که ریشه در عمق نیاز روحی کارکنان داشته و کمتر مصالح سیاسی و ترفندهای فرهنگی استعمارگران در آن دخیل بوده، ساخت مسجد بوده است. مسجد نمره یک، مسجد نفت سفید، و بسیاری از مساجد موجود در شهرهای نفتخیز اگرچه با همت کارکنان و محوریت برخی مومنین ساخته شده، اما شرکت از نظر پرداخت هزینه و اختصاص امکانات و مصالح ساختمانی با آن همكاري كرده است.

به نظر می رسد قدیمی ترین مسجد ساخته شده در حوزه مناطق نفت خیز مسجد رنگونی های آبادان است که از حیث معماری، استحکام بنا و تزیینات و نمای هنرمندانه اش، از جاذبه کم نظیری برخوردار است. گفته می شود این مسجد حدود سال 1300 در جنوب غربی پالایشگاه آبادان و در کرانه اروند به دست کارگران و معماران مسلمان برمه ای تبار ساخته شده است.

تابلو مسجد رنگوني ها

* بی مناسبت نیست در این روزها که مسلمانان بي پناه برمه ای در معرض خشونت و توحش بی سابقه قرار گرفته اند، اگر قرار است همدردی و اعلام حمایتی از آنها شود، در قالب مراسمي در اين مسجد باشد که به نوعی بنای یادبود و یادگار کارگران مسلمان برمه ای صنعت نفت است.


نمای خارجی بنا تحت تاثیر معماری شبه قاره هند بوده و بی شباهت به معابد هندوان و بوداییان نیست. در فضای داخلی نیز گچ بری ها و نقوش برجسته و سرستون ها در ادامه نمای بیرونی است، اما از حیث کاربری فضا، ایجاد محراب، استفاده از ستون های متعدد، شباهت ها به بناهای شبه قاره و حتی سایر مساجد مسلمانان رنگ می بازد. نقاشی و گل و بته کاری دور محراب که جایگزین کاشی در مساجد ایرانی شده، یک وجه تمایز دیگر است که گفته می شود نمادی از بهشت برین است.

"در آرایه های این مسجد از طرح های گچبری برجسته به صورت روکش سیمانی استفاده شده و یکی از ویژگی های بارز مسجد، محرابی است که به شیوه خاصی ایجاد شده است. محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین شده، رنگ های گوناگون و طرح های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است."

این مسجد، فروردین سال 1378 از سوی سازمان میراث فرهنگی با شماره 2289 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و 23 دی 1388 به عنوان موزه اسناد تاریخی و خطی بازگشایی شد.

بی مناسبت نیست در این روزها که مسلمانان برمه ای در معرض خشونت و توحش بی سابقه قرار گرفته و به دست مدعیان صلح سلاخی می شوند، اگر قرار است مراسم همدردی و اعلام حمایتی از مسلمانان بی پناه برمه ای در خوزستان برگزار شود،  این مسجد که به نوعی بنای یادبود و یادگار کارگران مسلمان برمه ای صنعت نفت است، محل برگزاری این مراسم باشد.

علمدار متولی