موزه کارآموزان/ یادداشت قبل از افتتاح

يکشنبه بیست و دوم مهر ماه 1397موزه کارآموزان/ یادداشت قبل از افتتاح

دو قدم مانده تا افتتاح "موزه كارآموزان آبادان"

دومين موزه از طرح موزه هاي صنعت نفت


"موزه كارآموزان ابادان" از اواخر سال گذشته، آخرين مراحل مرمت و بازسازي خود را براي تبديل شدن به يكي از موزه هاي نفت و دومين موزه از طرح موزه هاي صنعت نفت كشور، پشت سر مي گذراند. اين موزه در محل آموزشگاه حرفه ای آبادان برپا مي شود كه تاريخ تاسيس آن به سال 1312 خورشيدي (1933 ميلادي) بازمي گردد.

يادداشت زير به قلم امين زاده درويش، رئيس موزه كارآموزان آبادان، در آستانه افتتاح اين موزه نگاشته شده است. با هم مي خوانيم:


يك موزه زنده و پويا هميشه در حال تغيير و به روزرساني است. "موزه كارآموزان آبادان" نيز از اين قاعده مستثني نيست و با توجه به اين كه زمان افتتاح اين موزه روز به روز نزديك تر مي شود، اين امر شتاب بيشتري گرفته است.

نصب سردر جديد

سردر موزه كارآموزان

نمادسازي در فضاي مدرن شهري با رنگ و بو و هويت نوستالژيك، در طراحي و ساخت سردر موزه كارآموزان مد نظر قرار گرفته است. اين حجم عظيم در يك نگاه بيننده را محسور خود مي كند و پس از آن بازديد كنندهِ آشنا با نمادهايي چون برج هاي پالايشگاه، گنبدِ موزه آبادان و ديگر نمادهاي اين شهر را به سال هاي گذشته و خاطرات دور مي برد.

رنگ آميزي "ولو"ها

حياط موزه كارآموزان

ولوها (شيرهاي نفت) كه يكي از نمادها و شاخص هاي مهم اين صنعت هستند، در حياط موزه صف كشيده اند. اين ولوها با توجه به كاركرد و نقش شان هر كدام به رنگي درآمده و با توجه به آب و هواي سخت و بي رحم آبادان، بعد از دو سال نياز بود تا زنگار از چهره ولوها زدوده شود و مجددا با رنگ هاي زيبا و درخشان به عناصري چشم نواز براي بازديد كنندگان موزه كارآموزان تبدل شوند.

حذف رنگ آبي

سوله موزه كارآموزان

در بازسازي آموزشگاه حرفه اي، ميزهاي كارگاهي در و پنجره هاي نماي بيروني با رنگ آبي رنگ آميزي شده بود. اما با مستندنگاري هايي كه انجام گرفت، همچنين استفاده از تصاوير قديمي و مصاحبه با پيشكسوتان، مشخص شد رنگ آبي رنگ متاخرتري بوده و قبل از آن رنگ عناصر درون سوله، نقره اي و فيلي و درها و پنجره ها به رنگ سبز بوده است. از اين رو در يك رنگ آميزي مجدد، عناصر درون سوله به نقره اي و پنجره ها و درهاي مجموعه به رنگ سبز تغيير يافت.

باغچه آرايي

با توجه به اين نكته كه فضاي سبز هر موزه عنصري ضروري در جذب و نگهداري مخاطبين در حال و هواي موزه است، طرحي براي باغ آرايي محوطه موزه، با توجه به آب و هوا و زيست بوم منطقه، آماده شد. در قدم اول درخت هاي موجود هرس و بازپيرايي شدند. سپس خاك باغچه وارد مرحله اصلاح شد و طي هفته هاي آينده مرحله كاشت و اجراي طراحي انجام خواهد گرفت.

موزه كارآموزان اتوبوس

ساماندهي نماي شرقي موزه

نماي اصلي موزه كه در مجاورت بلوار دهداري آبادان قرار دارد، مجددا به طور كامل ساماندهي شد. مخازن جوشيِ دهه 1370 خورشيدي، به راهرو پشت آموزشگاه منتقل گرديد. سطح زمين به طور كامل ازعلف، خار و خاشاك پاكسازي شد و براي جلوگيري از رشد دوباره آنها، سمپاشي هاي لازم انجام گرفت. علاوه بر اينها نسبت به حذف تمامي عناصر اضافه و مزاحم براي زيبايي بصري نماي اصلي موزه، اقدام شد.

اميد مي رود با تكميل اقدامات انجام گرفته، به زودي شاهد افتتاح دومين موزه از طرح موزه هاي صنعت نفت در آبادان باشيم.