زندگی یکی از مدیران ایرانی شرکت نفت انگلیس و ایران به روایت نشریه اخبار هفته

شنبه سوم خرداد ماه 1399زندگی یکی از مدیران ایرانی شرکت نفت انگلیس و ایران به روایت نشریه اخبار هفته

امین زاده درویش
کارشناس مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت

 

مجله اخبارهفته چاپ آبادان ، نشریه ای بود که برای کارکنان فارسی زبان شرکت نفت انگلیس و ایران به چاپ می رسید . این نشریه که هر جمعه چاپ می شد ، ترکیب جالبی از خبرها ،سرگرمی ،دانستنیها و همچنین اطلاعاتی راجع به شرکت نفت و کارکنان آن بود.یکی از صفحات این مجله در هر شماره به معرفی مدیران ایرانی شرکت نفت می پردازد. این صفحه در شماره 219که در بیست نهم دی ماه 1329 منتشر شده است به معرفی "مرتضی خسروی " ریس امور اداری شرکت نفت در مسجدسلیمان ، می پردازد.لحن نشریه به طور کلی صمیمانه و خودمانی و سرشار از حس مثبت نگری است.ابتدای مقاله با معرفی جایگاه سازمانی مرتضی خسروی وویژگیهای شاخص اخلاقی اوآغاز می شود: ( مرتضی خسروی که اخیراً به ریاست امور اداری شرکت نفت در مسجدسلیمان منصوب شد مردی است گشاده رو و خوش مشرب ، به طوری که حتی هنگام کار نیز تبسم از لبان او قطع نمی شود. در سراسر مناطق نفت خیز کسی نیست که او را نشناسد و یا بشناسد و از وی خوشش نیاید.)

در ادامه ریشه خانوادگی و اصلیت او را معرفی کرده و زندگی خسروی را تا قبل از جذب در شرکت شرح می دهد: (مرتضی چهل و یک سال پیش در یکی از باغ های شهر کوچک ولی مصفای ملایر به دنیا آمد. پدرش که تاجری خوشنام بود او را مانند خود زنده دل و آزاده بار آورد. تحصیلات ابتدائی را در یکی از مدارس محل آغاز کرد ، سپس برای ادامه آن به همدان رفت و وارد کالج آمریکائی آنجا شد. پس از ختم دوره کالج مدت دو سال در یکی از مدارس دولتی و کالج آمریکائی آموزگار بود تا به تهران رفت و دوره کامل متوسطه را در کالج آمریکائی تهران به پایان رسانید.)

ورود به شرکت و ازدواج

در ادامه ، به ورود او به شرکت و سیرتحولات کاری و ارتقاء هایی که  در طی بیست و یکسال خدمتش  داشته می پردازد و علاوه برآن قسمتی از زندگی شخصی خسروی را نیز شرح می دهد. لحن تمام مقاله به نوعی است که انگار زندگی شخصی و کاری مدیران شرکت به هم تنیده واز هم جدا نیست : (بیست و یک سال پیش جزء دومین دسته جوانان ایرانی از تهران برای خدمت در مؤسسات شرکت نفت در جنوب استخدام شد و به آبادان آمد و در اداره کشتیرانی شرکت به سمت کارمند دفتری مشغول کار شد ، پس از چندی چون به کارهای فنی ابراز علاقه کرد او را به کارگاه تعمیر کشتی انتقال دادند و بعد از چهار سال او را به اداره آموزش فنی منتقل کردند. چون در خلال این مدت فعالیت و لیاقت از خود نشان داد از طرف شرکت نفت برای تکمیل تحصیل و تخصص در یکی از فنون به انگلستان اعزام شد و پس از دو سال با موفقیت مراجعت کرد ولی قبل از اشتغال به کار برای دیدار پدر و مادر به موطن خود رفت. پدر و مادر که قبلاً مقدمات دامادی او را مهیا کرده بودند بدون این که مرتضی فرصت فکر کردن داشته باشد دست دختر خاله اش را در دستش گذاشتند . او هم مثل این که زیاد بی میل نبود زیرا می دانست که در خوزستان زندگی تأهل بر تجرد ترجیح دارد و بیشتر مقرون به صلاح و صرفه است. خسروی 9 سال پیش به ریاست اداره محصولات گچساران منصوب شد. 4 سال پیش مسئولیت اداره جدیدالتأسیس «راهنمائی و آموزش استادکاران» به او محول شد. در این وقت برای فرا گرفتن معلومات مربوط به «کارورزی در صنعت» به انگلستان اعزام شد. ضمن چهار ماه اقامت در آن کشور از مؤسسات کارگری وزارت کار انگلستان نیز دیدن کرد. پس از بازگشت به ریاست اداره «روابط صنعتی» منصوب شد.)

آشنایی با مشکلات

در ادامه مطلب ، قسمت شما به عنوان خواننده وارد زندگی شخصی این مدیر نفتی شده و با مشکلات او آشنا می شوید:  ( در این وقت خسروی صاحب دو دختر و یک پسر شوخ و شنگ شده بود ولی در دو سال پیش متأسفانه همسرش بیمار شد و خسروی به توصیه پزشکان او را برای معالجه و بهبود به سوئیس فرستاد و سرپرستی سه کودک خردسال به عهده خودش افتاد. از این حیث به لحاظ فکری سخت ناراحت بود و نمی دانست چه کند تا بالاخره از روی اضطرار فرزندان خود را در یکی از مدارس شبانه روزی انگلستان گذاشت. در زمستان گذشته زندگانی خاموش و افسرده خسروی رونق سابق را از سر گرفت ، چه به اتفاق همسرش که ظاهراً بهبود یافته بود به ایران برگشت. به اتفاق برای دیدن فرزندان خود به انگلستان رفتند ولی در این وقت متأسفانه بیماری خانمش عودکرد  و خسروی ناچار او را دوباره به سوئیس رساند و خود غمگین به مسجدسلیمان برگشت ولی در جدیت و پشتکار او نقصانی پدید نگشت. در این وقت او را به سمت رئیس امور اداری به آغاجاری فرستادند و چند ماه بعد به مسجدسلیمان برگشت و اخیراً به ریاست امور اداری مسجدسلیمان منصوب شد.)

علایق و سبک زندگی

انتهای گزارش به علایق و سبک زندگی خسروی می پردازد و در نهایت مطلب با آرزوی سلامتی برای همسر و بازگشت نشاط به زندگی مرتضی خسروی پایان می پذیرد.:( خسروی از بچگی به ورزش علاقمند بوده است. از ورزش ها به انواع تابستانی آن بیشتر رغبت داشت تا چندی پیش که از «دل و دماغ» نیفتاده بود مرتباً به زورخانه می رفت. وی در پیشرفت ورزش کارگران مناطق نفت خیز سهم بزرگی داشته است. هنوز هم گاهی به شکار می رود و به خوردن گوشت شکار علاقه زیاد دارد. خسروی مرد منظم و مرتبی است. اگر سری به خانه او بزنید همه چیز را سر جای خود و نظیف و تمیز خواهید دید زیرا خود به همه چیز حتی آشپزخانه سرکشی می کند. این روزها غم و غصه خانوادگی خود را تا حدی با دود کردن سیگار تخفیف می دهد ولی همه دوستان و مریدان خسروی امیدوارند به زودی همسرش شفای عاجل و بهبود کامل یافته به ایران باز گردد تا بار دیگر مرتضی نشاط سابق خود را از سر گیرد و شمع جمع محافل شود.)

یک عکس پرسنلی خندان که با توصیفات مرتضی خسروی در مقاله تطابق دارد ،زینت بخش این صفحه از اخبار هفته است .خواندن این صفحه از نشریه اخبار هفته از این رو جالب است که شما را با زندگی یک مدیر میانی نفت در 70 سال پیش آشنا می کند.