استاديوم ورزشی تهرانسر(دكتر اقبال)

سه شنبه یکم مهر ماه 1399استاديوم ورزشی تهرانسر(دكتر اقبال)

یونس صادقی
كارشناس واحد پژوهش و تاریخ شفاهی مدیریت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت

 

یكی از نكات مغفول مانده در پژوهش های تاریخ اجتماعی نفت، واكاوی تاریخ ورزش صنعت نفت است. شناخت مولفه های تاثیرگذار بر روند رشد ورزش در صنعت نفت می‌تواند كوششی هرچند اندك در جهت فهم تاریخ ورزش نفت قلمداد شود. یكی از این مولفه‌های تاثیر‌گذار، امكانات زیربنایی و اولیه ورزش مثل ساخت ورزشگاه و مجتمع های ورزشی است . سال 1352 شمسی سالی ویژه در حوزه ورزش صنعت نفت ایران بود. چرا كه محمدرضا پهلوی آن را « سال ورزش» نامید. به همین منظور حوزه صنعت نفت ایران به تكاپو افتاد تا اقدام مهمی انجام دهد. پس شروع به ساخت مجتمع ورزشی صنعت نفت در تهران(تهرانسر) كرد كه در همین سال افتتاح و به نام دكتر اقبال (رئیس هیئت مدیره نفت) نامیده شد. در بعداظهر جمعه بیست و پنج آبان ماه 1352 طی مراسمی  با شركت عده ای از مقامات كشوری و چند هزار نفر از كاركنان صنعت نفت و خانواده آنها، استادیوم ورزشی دكتر اقبال(در تهرانسر) توسط رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شركت ملی نفت ایران گشایش یافت. یادداشت زیر شرح مختصر از روند ساخت تا افتتاح این ورزشگاه تاریخی صنعت نفت است.

بنا به اطلاعات مندرج در نشریه «یاداشت روز»، در جریان مراسم افتتاح این مجموعه فرهنگی رئیس دبیرخانه و سرپرست روابط عمومی صنعت نفت گزارشی بدین شرح ارائه كرد:

« جناب آقای دكتراقبال

ریاست محبوب و معظم صنعت نفت ایران

تشریف فرمایی آنجناب به منظور افتتاح باشگاه ورزشی دكتر اقبال برای اینجانب و عموم كاركنان صنعت نفت ایران، موجب نهایت سرافرازی و افتخار است»

سپس شرحی از اقدامات انجام گرفته در سال ورزش قرائت شد بدین نحو كه یك مجتمع عظیم و مجهز ورزشی دارای استادیومی به گنجایش بیش از پنج هزار نفر در منطقه تهرانسر كه محل سكونت گروهی از كاركنان صنعت نفت ایران بود در ظرف كمتر از ده ماه تاسیس یافت و به نام «باشگاه ورزشی دكتر اقبال» نامگذاری شد. از جمله اقداماتیكه به موازات تاسیس باشگاه صورت گرفت، تشكیل تیمهای متعدد از كاركنان صنعت نفت ایران و افراد خانواده آنها در رشته های مختلف ورزشی و برگزاری مسابقاتی میان آنها و تیم های داخلی و خارجی بود.

پس از قرائت این گزارش، دكتر اقبال نورافكن‌های استادیوم را روشن كرد. سپس نمایندگان ورزشكاران  صنعت نفت و صنایع وابسته كه از نقاط مختلف كشور به تهران آمده بودند با لباس های رنگارنگ رژه رفتند و سپس مسابقه دوستانه فوتبال بین تیم صنعت نفت آبادان و تهران با پرتاب توپ به وسیله دكتر اقبال اغاز گردید. بین دو نیمه بازی عملیات  جودو و كاراته به وسیله افراد گارد صنعت نفت و مسابقه تفریحی  دو تشویقی توسط ورزشكاران انجام گرفت.

این مجتمع دارای دو زمین فوتبال 110×90 متر است كه براساس ضوابط و استانداردهای بین المللی  ساخته شد. یكی برای تمرین و یكی برای برگزاری  مسابقات  بزرگ داخلی و خارجی در نظر گرفته شده بود. سایر تاسیساست این مجتمع ورزشی عبارتند از: پیست دو و میدانی، سالن پرورش اندام و وزنه برداری، اتاق شطرنج، پینگ پنگ، كشتی و سالن بدمینتون، استخر، زمین بسكتبال و والیبال و دو زمین تنیس مجهز، همچنین یك سالن  سینمای تابستانی و زمستانی برای استفاه كاركنان در نظر گرفته شد.

در سال 1353 به درخواست سازمان تربیت بدنی ایران به منظور استفاده  تیم های مختلف كشورهای شركت كننده در مسابقات آسیایی، كلیه تاسیسات ورزشی باشگاه دكتر اقبال از تاریخ 25 مرداد لغایت پایان شهریور در اختیار سازمان تربیت بدنی قرار داده شد. این مجتمع ورزشی صنعت نفت نقش مهم در یكی از رویدادهای بزرگ بین المللی دهه 50 شمسی ایفا كرد و میزبان ورزشكاران كشورهای خارجی شد.

 

منابع:

نشریه یادداشت روز، 19 تیر 1353، شماره شماره 2783

نشریه یادداشت روز، 27 ابان ماه 1352، شماره 2710

نشریه یادداشت روز، 30 مرداد ماه 1353، شماره 2792