تولد ورزش گلف در مسجد سلیمان و گسترش آن در مناطق نفتخیز

شنبه پانزدهم شهریور ماه 1399تولد ورزش گلف در مسجد سلیمان و گسترش آن در مناطق نفتخیز

علی کاظمی نیا
عضو تیم اجرایی طرح موزه نفت مسجدسلیمان

 

تشکیل نخستین شرکت-شهر نفتی ایران در میدان نفتون مسجد سلیمان و ورود نیروی کار از سایرکشورها به این منطقه موجب شد تا ایجاد مکان های رفاهی و تفریحی برای کارکنان صنعت نفت در این شهر نوپا در دستور کار قرار گیرد.
بسیاری از فعالیت های فرهنگی،ورزشی و امکانات رفاهی مدرن در این نخستین شهر نفتی ایران ایجاد شد و ورزش"گلف"نیز از جمله اولین هایی است که در مسجدسلیمان و توسط کارشناسان انگلیسی نفت به اين شهر آورده شد .
در دهه دوم فعالیت های نفتی بود که کلوپ گلف در مسجدسلیمان و اتفاقا در نزدیکی تاسیسات نفتی بی بیان توسط انگلیسی ها و بطور طبیعی،انحصارا برای خودشان پایه گذاری شد.سال1307و دقیقا بیست سال پس از کشف نفت در مسجدسلیمان بود که این باشگاه فعالیت خود را بطور رسمی آغاز كرد ، گو اینکه پیش از آن نیز انگلیسی ها بطور پراکنده در کوه تپه های مسجد سلیمان به این ورزش می پرداختند.
مستندنگاری دقیق و علمی اینگونه فعالیت ها از جمله وظایف پژوهشی ،در تیم اجرایی طرح موزه نفت مسجدسلیمان است.در بررسی مستندات و گزارش های مرتبط با این رشته ورزشی و از میان منابع مکتوب و آرشیوی ارزشمندی که در کتابخانه طرح موزه گردآوری شده است،با نشریه"نامه صنعت نفت ایران"مواجه می شویم که در نسخه فروردین ماه سال ۱۳۵۰ گزارشی با عنوان؛"فعالیت باشگاه های گلف در خوزستان"به چاپ رسیده است.بازخوانی این گزارش جالب و خواندنی بیانگر وضعیت ورزش گلف در آن تاریخ است.
در مقدمه این گزارش آمده است:" ازجمله سرگرمی ها و فعالیت های ورزشی کارکنان صنعت نفت در خوزستان،بازی گلف است که جمعی از همکاران ورزش دوست ما با علاقه زیاد این ورزش ملایم و تندرستی بخش را دنبال می کنند.درحال حاضر درخوزستان ۵باشگاه گلف مجهز در پنج نقطه از مناطق صنعت نفت وجود دارد که ۳باشگاه آن در مناطق نفتخیز مسجدسلیمان،آغاجاری ، گچساران و یک باشگاه درشهر اهواز و یک باشگاه هم در آبادان است. "
در ادامه این گزارش به معرفی پنج باشگاه گلف که در آن زمان(سال۱۳۵۰)در خوزستان فعالیت داشته اند،می پردازد.

باشگاه گلف مسجدسلیمان

این باشگاه در ۴۳سال قبل(سال۱۳۰۷)در محوطه بی بیان بنا شده و در حال حاضر ۲۷۰نفر عضو دارد که از این عده ۵۰ نفر گلف باز هستند.
طول زمین بازی این باشگاه ۶۲۵۰متر است که در خارمیانه بی نطیر است.به علت گرما فعالیت بازی ها و مسابقات در تابستان کم و در زمستان که هوا مناسب است بیشتر انجام می شود.فعلا هفته ای سه روز به اضافه روزهای تعطیل گلف بازان در زمین های مجهز باشگاه سرگرم بازی و تمرین هستند.
غیر از بازی های داخلی،همه ساله بین گلف بازان مسچد سلیمان یا بازیکنان آبادان و مناطق و نیز با قهرمانان گلف تهران و کویت مسابقاتی صورت می گیرد.قهرمانان گلف مسجدسلیمان در حقیقت گلف بازان واقعی به شمار می روند زیرا برحسب قوانین این بازی می توانند ۱۸سوراخ بازی کنند و ضربه توپ آنان تا ۷۰ متر می رسد که ضربه۷۲متر یک رکورد قهرمانی است.

نقشه جانمایی باشگاه گلف مسجدسلیمان در بی بیان1307خ

نقشه جانمايی باشگاه گلف مسجد سليمان در بی بيان

 

هیات مدیره این باشگاه ۵۰نفر است.در همین محل باشگاه دیگری نیز برای گلف بانوان وجود دارد این باشگاه در سال۱۳۳۹ تاسیس یافته و در حال حاضر ۴۶نفر عضو دارد که از این عده ۲۰نفر بانوان گلف باز هستند.اینان نیز همانند اعضا باشگاه گلف مردان در این بازی تجربه فراوان دارند.در این باشگاه هر دوشنبه مسابقات داخلی بین بازیکنان صورت می پذیرد.در بقیه ایام هفته نیز در صورت مساعد بودن هوا مسابقات داخلی و مسابقه بانوان گلف باز باشگاههای گلف در اهواز،آبادان و مناطق نفتخیز انجام می شود.
طی چند ماه گذشته دسته های گلف بانوان از تهران،آبادان و اهواز به مسجد سلیمان وارد و مسابقات گلف بانوان در حد جالب و دیدنی خود انجام شد.

باشگاه گلف مسجدسلیمان

باشگاه گلف مسجد سليمان

 

باشگاه گلف آبادان

باشگاه گلف آبادان متجاوز از ۳۰سال است که وجود دارد.این باشگاه در نزدیکی باشگاه گلستان قرار دارد و زمین بازی آن شامل ۱۸نقطه(سوراخ)جهت بازی گلف است.اعضای این باشگاه امیدوارند هرچه زودتر به باشگاه جدید انتقال یابند. در باشگاه برای سایر اعضا که جزء باشگاه گلف نیستند سرگرمی های لازم برای تامین رفاه آنها فراهم است.باشگاه گلف آبادان فعلا دارای ۱۳۰عضو است که امید می رود پس از انتقال به باشگاه جدید عضو بیشتری پذیرد.
از اعضای فعلی۸۰نفر گلف باز هستند که ۲۵نفر از آنها را بانوان گلف باز تشکیل می دهند.تمرینات گلف همه روزه و مسابقات داخلی ماهی یکبار صورت می گیرد.سالی در حدود ۶بار نیز مسابقات نهایی و مسابقه با باشگاه های دیگر گلف انجام می شود.هیات مدیره باشگاه گلف آبادان ۱۰نفر هستند که امور جاری باشگاه زیر نظر آنها اداره می شود.

باشگاه گلف آبادان

باشگاه گلف آبادان

 

باشگاه گلف اهواز

احداث ساختمان باشگاه گلف منطقه اهواز در سال ۱۳۴۴ شروع و در سال ۱۳۴۵ خاتمه پذیرفت.از آن پس برنامه های ورزشی و تفریحی این باشگاه با استقبال کارمندان صنعت نفت اهواز روبرو شد و هیات مدیره آن نیز سعی وافر در بهبود وضع آن مبذول داشت.بطوریکه همه ساله فعالیت های ورزشی و تفریحی آن بهتر از سال قبل بوده و تعداد اعضا آن نیز هرساله افزایش یافته است.در این باشگاه علاوه بر بازی های عادی که هر روز انجام می شود بطور هفتگی مسابقات داخلی اجرا گشته و هر ماه یکبار حداقل نیز مسابقاتی بین اعضا آن اجرا می شود و برندگان جوایزی دریافت می دارند.به علاوه همه ساله ۵تا۶بار مسابقات دوستانه با سایر نواحی که دارای باشگاه گلف هستند از قبیل مسجدسلیمان،آغاجاری،آبادان و تهران ترتیب می یابد که در این منطقه یا سایر مناطق نفتخیز و یا تهران برگزار می شود.
اعضای باشگاه گلف که در بدو تشکیل حدود۹۰نفر بوده اند در حال حاضر به ۲۰۰نفر فزونی یافته و بموازات افزایش تعداد اعضا قسمت های مختلف این باشگاه نیز توسعه یافته است تا پاسخگوی احتیاجات اعضا باشد.

باشگاه گلف آغاجاری

این باشگاه در ناحیه امیدیه و در دامنه کوه قرار گرفته و منظره آن بسیار جالب و زیبا است.خاصه قسمت داخلی باشگاه بسیار دلپسند و عالی ساخته شده است.طول زمین بازی این باشگاه از تی باکس تا محل بازی ۳۲۳ متر است که طویل ترین طول به شمار می آید.
باشگاه گلف آغاجاری ۱۳۰نفر عضو دارد که از آن میان ۲۰نفر بازیکن هستند,بیشتر اعضا این باشگاه را همکاران در شرکت ملی گاز ایران در آغاجاری تشکیل می دهند.در این باشگاه مرتبا همه روزه بعد از ظهرها بازی می شود.باشگاه زیر نظر هیات مدیره اداره می گردد و ۲نفر کارگر تصدی امور باشگاه را به عهده دارند.

 

گلف اهواز آغاجاری و گچساران

باشگاه هاي گلف اهواز، آغاجاری و گچساران

 

باشگاه گلف گچساران

در منطقه نفتخیز گچساران باشگاهی وجود دارد که از اعضای آن فقط یکی بجای مانده و دیگران به مناطق نفتخیز دیگر انتقال یافته اند.در حقیقت می توان گفت که باشگاه گلف گچساران در حال حاضر فقط یک نفر عضو دارد و ایشان آقای صالحی است که به تنهایی در محوطه وسیع باشگاه تمرین می کند و از تمام تشکیلات آن نیز استفاده می كند.
به قرار اطلاع،برنامه ای در دست است که باشگاه قدیمی کارمندان در گچساران با این باشگاه یکی شود تا بدین طریق باشگاه گلف گچساران برای پذیرش اعضای فعال بیشتر،توسعه یابد.

 

باشگاه گلف گچساران

باشگاه گلف گچساران

 

گلف در مسجد سلیمان،نیم قرن بعد از گزارش فوق

هم اکنون و پس از گذشت نیم قرن از نگارش مطلب فوق،ورزش گلف همچنان در مسجد سلیمان و استان خوزستان به صورت حرفه ای توسط علاقمندان به این ورزش دنبال می شود.
لیگ گلف کشور هم اکنون در دو گروه دسته یک و لیگ برتر برگزار می شود که در لیگ برتر ۹ تیم حضور دارند.از این تعداد ۷تیم از استان خوزستان می باشند که نشان می دهد با گذشت حدود یک قرن از ورود این ورزش به کشور،همچنان بازیکنان خوزستانی حرف اول را در گلف کشور می زنند.