نفت و زندگی

سه شنبه نهم ارديبهشت ماه 1399نفت و زندگی

 

فرزانه بهارلو، زهرا سلیمانی

کتاب نفت و زندگی در مجموعه اسناد امور بین‌الملل وزارت نفت شناسایی شده‌است. اين کتاب به مناسبت سال جهانی کتاب (1972) از سوی روابط عمومی صنعت نفت ایران در 184 صفحه، رنگی و در قطع وزیری به چاپ رسیده است. صفحات ابتدایی کتاب روغنی بوده و سایر صفحات از جنس کاهی است. در پیشگفتار کتاب به قلم دکتر اقبال، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، آمده است :

«یکی از مباحث مهمی که یونسکو برای بحث و تبادل نظر در طول این سال پیشنهاد کرده‌است «معرفی کتاب به عنوان وسیله‌ای در خدمت آموزش و پرورش و تفاهم بین‌المللی و همکاری‌های صلح طلبانه است.» در کشور ما با افزایش روز افزون عده با سوادان و افراد تحصیلکرده و توجه عمیق به پیشرفت‌های تازه صنعت و علم و با در نظر گرفتن گام‌های بلندی که کشور عزیز ما در سال‌های اخیر در پرتو انقلاب عظیم شاه و ملت در راه صنعتی شدن بر می‌دارد، کتاب وسیله‌ای ضرور برای تکامل اقتصادی و اجتماعی شناخته شده است.

 

3

 

4

 

5

 

خوشبختانه صنعت نفت ایران از دیرباز به اهمیت این موضوع واقف بوده و با انتشار نشریه‌ها، مجلات و کتاب‌های سودمند و پرارزش علمی و صنعتی به این هدف عالی آموزشی کمک کرده است. انتشار کتاب‌های سیری در صنعت نفت ایران، آشنایی با صنعت نفت ایران، تحقیقات در صنعت نفت ایران و دانش نفت به پیروی از این اصل بوده است.

کتاب نفت و زندگی شامل سلسله سخنرانی‌هایی است که در نیه دوم سال 1350یعنی سال پر عظمت کورش بزرگ توسط کارشناسان صنعت نفت ایران در برنامه‌های فرهنگی و روابط عمومی ایراد شده است و مایه خوشبختی که در سال جهانی کتاب انتشار می‌یابد.

در پایان به عنوان حسن ختام نیز قسمتی از کتاب "ماموریت برای وطنم "به قلم محمدرضا شاه در زمینه پژوهش‌های علمی یادآور می‌شود:

... اساس صنعت جدید نفت بر تحقیقات و مطالعات وسیع علمی قرار گرفته است، از همین جهت از اقدامی‌که برای تاسیس یک مرکز تحقیقات و بررسی علمی از طرف شرکت ملی نفت ایران به عمل آمده است شادمانی مخصوص دارم»

در اين کتاب به موضوعات نقش توزیع انرژی در اقتصاد ایران، طرح گازرسانی به شهرها، پالایشگاه آبادان و موقعیت بین‌المللی آبادان و نفت ایران از نظر بین‌المللی پرداخته شده است .

 

6



7



8


 

9


 

10



11



12


 

13


 

14



15