حمله تروريستي به وزیران اوپک در اتریش

دوشنبه یکم مهر ماه 1398حمله تروريستي به وزیران اوپک در اتریش

سازمان اوپک از زمان تشکیل، فراز و فرودهایی داشته و گاهی تا مرحله انحلال نیز پیش رفت ولی هیچکدام از وقایع گذشته مانند ماجرای تروریستی سال 1354 در مقر اوپک در اتریش نبود.

ماجرا زمانی آغاز شد که در ساعت 14:45 بعدازظهر روز یکشنبه 30 آذرماه 1354، گروهی کماندو به ساختمان مقر اوپک حمله کرده و با ورود به سالن اصلی ساختمان و با رگبار مسلسل در ابتدا یکنفر از افراد محافظان مقر را از پا درآورده و با تیراندازی به اطراف افراد حاضر در سالن - شامل 12 نفر از وزاری نفت عضو اوپک و همراهان آنها را به گروگان گرفتند. در آن لحظه یکنفر از وزاری نفت (وزیر نفت امارات متحده عربی) در جلسه حضور نداشت .

به محض شروع عملیات تروریستی، گزارش و گمانه زنی های مختلفی و حتی برخی ضد و نقیض به سراسر دنیا مخابره شد و خبرگزاری ها با قطع برنامه های عادی، گزارش های لحظه به لحظه دریافتی را پوشش می دانند. گزارش ها که به تهران می رسید، نیز در رسانه ها منعکس می شد.

در ابتدا عنوان شد که در تیراندازی مرحله اول 2 نفر کشته شده اند ولی معلوم نبود چه کسانی هستند. پس از 50 دقیقه خانم انگلیسی یکی از منشی های اوپک اجازه خروج پیدا کرد و گفت که کماندوها، 5 نفر (4 نفر مرد و یک خانم) مجهز به مسلسل سبک هستند و تا آن لحظه از کشته شدن یکی از افراد گارد محافظ و یک خانم مترجم خبر داد و از زخمی شدن محافظ دیگر که بیرون از ساختمان آورده شد و در حالیکه از سر و صورتش خون جاری بود و به مرکز درمانی منتقل شد، خبر داد.

کماندوها پس از 7 ساعت اطلاعیه ای به زبان فرانسوی خطاب به دولت اتریش فرستاده و گفته بودند در صورت دخالت پلیس با مواد منفجره همراه خود، کلیه گروگان ها و افراد حاضر در ساختمان را که بالغ بر 70 نفر می شدند، نابود خواهند کرد. علاوه بر شرایط خروج از اتریش به همراه تنی چند از گروگان ها، اعلام کرده بودند در صورت بی توجهی به خواست آنها، پس از گذشت هر ساعت، یک نفر را به قتل می رسانند و اولین قتل را نیز عملی کرده بودند و یا احتمالا همان محافظی بود که در لحظه اول حمله کشته شده بود. در آن زمان وزیر امور خارجه اتریش برای بازدید به اسرائیل رفته بود که با اطلاع از ماجرا سفر خود را ناتمام و به اتریش برگشت. پس از آن صدراعظم اتریش «برونوکرایسکی» اعلام کرد که صبح روز بعد، گروگان ها و کماندوها می توانند خاک اتریش را ترک كنند.

پس از مذاکره با دولت و تبادل اطلاعات، کماندوها به مرور گروگان ها به غیر از 2 نفر را آزاد کردند. «جمشید آموزگار» وزیر دارائی ایران و «زکی یمانی» وزیر نفت عربستان سعودی، دو گروگانی که تا روز بعد در اختیار آنان بود و صبح روز دوشنبه با همکاری دولت اتریش، گروگان گیرها خاک آن کشور را ترک و دو نفر آخری نیز آزاد و از وقوع یک فاجعه بزرگ جلوگیری شد.

بنابر اعلام خبرگزاری ها در آن واقعه ظاهرا دو مرد و یک زن کشته شدند و ماجرا با تدبیر صدراعظم اتریش خاتمه یافت. براساس اظهارات شاهدان حادثه، کماندوها، پنج نفر بودند كه آنها را ایلیچ رامیرز سانچز ونزوئلایی معروف به «کارلوس شغال» فرماندهی می‌کرد.اين گروه بنا داشتند توانایی خویش را در ضربه زدن به کشورهای عضو اوپک نشان دهند.

سید نعمت اله امام
نقل از آرشیو روزنامه اطلاعات «مجوعه 80 سال اطلاعات»